کد خبر: 853806
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۵
کارشناس عالی و مشاور فنی سازمان انتقال خون ایران با اشاره به اینکه خون ایمن و سالم بزرگترین سرمایه ملی هر کشور است، گفت: مساعدت و همکاری در سطوح بین المللی و کشوری یک راهبرد مهم برای دستیابی به خون کافی و سالم در جهان است.

محسن منشدی با اشاره به روز جهانی اهداکنندگان خون اظهارداشت: در هر ثانیه، مردم بسیاری در سرتاسر دنیا، از همه سن ها و نژاد ها، برای ادامه حیات خود به خون نیاز دارند. نیاز به خون، نیاز جهانی است، اما دستیابی همه نیازمندان و بیماران به خون امکان پذیر نیست.

وی افزود: کمبود خون به ویژه در کشورهای در حال توسعه و با درآمد کم کاملا مشهود بوده و حاد است و متاسفانه بیشتر مردم دنیا در این کشورها زندگی می کنند. خون ایمن و سالم بزرگترین سرمایه ملی هر کشوری است. برای حصول اطمینان از این که شهروندان هر جامعه ای به خون سالم دسترسی دارند، نیاز به اهدای خون داوطلبانه و به صورت مستمر است.

کارشناس عالی و مشاور فنی سازمان انتقال خون ایران ادامه داد: در کشورهای پیشرفته، انتقال خون بیشتر در اعمال جراحی مانند عمل قلب باز، عضو پیوند، تروما، درمان سرطان خون و دیگر سرطان ها کاربرد دارد. در این کشورها، گروه های سنی نیازمند انتقال خون بالای سن 65 سالگی هستند که تا بیش از 76 درصد تمام موارد را شامل می شوند.

منشدی گفت: این در حالی است که در کشورهای کم درآمد و با درآمد متوسط اغلب از انتقال خون برای درمان عوارض مرتبط به حاملگی، اطفالی که به دلیل ابتلا به مالاریا با کم خونی شدید مواجه هستند و آسیب های ناشی از تروما استفاده می شود. لازم به ذکر است که با وجود پیشرفت های گسترده در طب انتقال خون هنوز هیچ ماده ای که بتوان آن را جایگزین خون کرده، کشف نشده است. بنابراین سازمان های انتقال خون در سرتاسر جهان، برای نجات جان بیماران نیازمند به خون و فرآورده های آن، از افراد داوطلب سالم خون گرفته و پس از فر آوری آن را به صورت رایگان در اختیار بیماران نیازمند قرار می دهند.

وی اضافه کرد: مساعدت و همکاری در سطوح بین المللی، منطقه ای و کشوری یک راهبرد مهم برای دستیابی به خون کافی و سالم در جهان است. این همکاری ها در مراسمی مانند بزرگداشت روز جهانی اهداکنندگان خون که روز 14 ژوئن، مصادف با 24خرداد ماه هر سال است، به ظهور رسیده و بروز می یابد. این فعالیت های مشترک می تواند تاثیر فوق العاده ای بر روی دولت ها داشته و آنها را برای آغاز برنامه هایی در رابطه با  تامین خون سالم  و انتقال خون در سطح کیفی مطلوب وا دارد و بر انگیزاند.

کارشناس عالی و مشاور فنی سازمان انتقال خون ایران ادامه داد: روز جهانی اهداکنندگان خون، سالروز تولد پروفسور لنداشتاینر، کاشف گروه‌های خون و برنده جایزه نوبل است که طب انتقال خون پس از این کشف بزرگ پیشرفت زیادی کرد و این پیشرفت سبب شد که این دانشمند به عنوان  "پدر طب انتقال خون" انتخاب شود. هدف از برگزاری روز جهانی اهداکنندگان خون، آگاهی بیشتر جامعه در مورد اهمیت اهدای خون داوطلبانه و تشویق تعداد بیشتری از مردم برای اهدای خون مستمر است. از برنامه های این روز گرامی داشت و تشکر از افرادی است که خون خود را بدون هیچگونه چشم داشتی، تنها برای نجات جان بیماران به طور مستمر و مداوم اهدا می‌کنند. جوانان، هدف اصلی این روز هستند زیرا آن ها، نسل آینده اهداکنندگان خون را تشکیل می‌دهند و با جذب آن ها برای اهدای مستمر می‌توان تامین خون را در سالیان آینده تضمین نمود و ذخیره مطمئن خونی از تمام گروه های خونی مختلف و در تمام فصول سال داشت.

منشدی خاطرنشان کرد: حتی اگر در کشوری روز ملی انتقال خون با روز جهانی اهدا کنندگان خون متفاوت باشد ( برای مثال در کشور ما، که روز ملی اهدا خون، 9 مرداد هر سال است) باز هم روز جهانی اهدا کنندگان خون، روز بزرگداشت این ایثار گران در سطح جهانی است و فعالیت های سازمان های ملی مسئول در امر انتقال خون بیشتر توضیح داده شده و به اطلاع مردم آن کشور رسانده می شود و تاکید می‌شود که تامین خون کافی و سالم در سطح جهانی یک و ظیفه فقط ملی و مختص یک کشور  نبوده و تمام کشورها و جمعیت ها باید در این زمینه همکاری کنند.

وی گفت: همچنین این روز باعث می ‌شود که علایق تمامی جهانیان بروز یافته و حس مشارکت همگانی و شور و شوق در حل معضلات و مشکلات بیماران و نیازمندان جهان بر پا شود و هر اهدا کننده خون به این باور برسد که در امر سلامتی مردم دنیا و درمان تمام بیماران از هر ملیتی، به طور فعال مشارکت دارد. بعلاوه دولت ها نیز زمینه دید خود را از سطح منطقه ای و کشوری بالاتر برده و با همکاری و تعامل با سایر دولت ها در رفع چالش های بین المللی که یکی از آن ها کمبود خون و بویژه خون سالم است، کوشا باشند

به گفته منشدی در این روز به دولت ها و مسئولین امور بهداشتی هر کشوری، یادآوری شده که در برنامه های تامین خون سالم  مشارکت بیشتری داشته باشند، تا خون و فرآورده های خونی در بهترین و بالاترین سطوح کیفی عرضه شوند. همچنین این بزرگ داشت، فرصتی است برای سازمان های ملی و بین المللی تا کوشش های خود را  در مورد برنامه ریزی بلند مدت جهت تامین پایدار خون سالم آغاز کرده و یا برنامه های شروع شده و در حال اجرا را به آگاهی مردم خود برسانند.

کارشناس عالی و مشاور فنی سازمان انتقال خون ایران  تصریح کرد: علاوه بر آن در مراسم بزرگداشت این روز، بر روی مزایا و فواید اهدا خون داوطلبانه و مستمر در سطح ملی و بین تمام اقشار جامعه تاکید می‌شود، تا تمامی مردم کشور در امر اهدا داوطلبانه خون مشارکت کنند و ذخایر ملی کشور از نظر خون سالم همیشه قابل اتکا باشد.

منشدی عنوان کرد: محققان اعتقاد دارند مردم باید اهمیت اهدای خون را به‌عنوان یک امر ارزشمند و یک عمل ایثارگرانه درک  کنند و از طرف دیگر، کارشناسان مراکز انتقال خون باید بر ارزش آموزش جامعه در راستای جانشین کردن اهدای خون مستمر بجای اهدای خون جایگزین یا اهدای خون پولی واقف باشند. از همه مهمتر این است که باید این امکان را برای مردمی که می خواهند خون خود را اهدا  کنند، فراهم کنیم که خون خود را در مکان و فضایی سرشار  از آسایش، راحتی، پاکیزگی و نیز برخوردار از تسهیلات جذب کننده اهدا کنند.

وی گفت: روز جهانی بزرگ داشت اهدا کنندگان خون، فرصتی است تا علاوه بر اهداکنندگان، از اصحاب مطبوعات، رسانه های دیداری و شنیداری، سازمان ها و تشکلات مردمی و  غیر دولتی (NGO) و موسسات خصوصی که در امر دسترسی به  خون سالم در سطح جهانی کوشا هستند و اطلاع رسانی می کنند، تقدیر و تشکر به عمل آید. همچنین از اهداف این روز ایجاد تعهد در بین جمعیت هر کشور است. تعهد به اینکه افراد سالم جامعه به صف اهدا کنندگان داوطلب خون بپیوندند و تعهد از اهدا کنندگان خون فعلی که به طور مستمر خون خود را اهدا کنند.

کارشناس عالی و مشاور فنی سازمان انتقال خون ایران تصریح کرد: هر سال در روز جهانی اهداکنندگان خون به یک جنبه از انتقال خون بیشتر پرداخته  می شود  و برروی آن تأکید می شود، برای مثال در موارد نیاز به خون سالم و اهمیت اهدا خون داوطلبانه و مستمر یا نیاز مادران به خون سالم در هنگام زایمان اطلاع رسانی صورت می گیرد.

وی با اشاره به اینکه نیاز به خون همیشگی است؛ اهداکننده مستمر بمان شعار جهانی روز جهانی اهدا کنندگان خون امسال است، افزود: اهدای خون خالص ترین نمونه رفتار بشر دوستانه است و  اهدا کنندگان خون در سرتاسر جهان قهرمانانی هستند که بدون اینکه توقع و چشمداشتی داشته باشند، ایثارگرانه قسمتی از وجود خود را در اختیار همنوعان خود، از هر قوم و نژادی قرار می دهند. بیماران نیازمند از ایثارگران ناشناس تشکر می کنند و اهداکنندگان خون با بذل خالصانه قسمتی از وجود خود به این انجام وظیفه انسانی افتخار می‌کنند.

منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار