کد خبر: 853694
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۷
رئيس كميسيون سرمايه‌گذاري اتاق بازرگاني خبر داد
رئيس كميسيون سرمايه‌گذاري اتاق بازرگاني ايران با تأكيد بر اينكه دولت بايد قبول كند كه تاجر خوبي نيست، گفت: دولت به جاي رقابت با بخش خصوصي زيرساخت‌هاي سرمايه‌گذاري براي بخش خصوصي را فراهم كند.
فريال مستوفي رئيس كميسيون سرمايه‌گذاري اتاق بازرگاني ايران در گفت‌وگو با فارس در مورد وضعيت جذب سرمايه‌گذاري داخلي و خارجي در كشور گفت: براي هر كاري از جمله جذب سرمايه‌گذاري بستر‌سازي نياز است و عواملي مانند فساد اقتصادي، احترام نگذاشتن به قوانين، تغييرات مداوم قوانين و مقررات، ناامن بودن محيط كسب و كار و زد و بند در بنگاه‌هاي خصولتي باعث مي‌شود كه سرمايه‌‌ خارجي يا داخلي جذب نشود. وي با تأكيد بر اينكه يكي از موانع جدي در جذب سرمايه‌گذاري خارجي عدم ثبات در نرخ ارز است، گفت: يك سرمايه‌گذار خارجي بايد بداند بعد از ورود سرمايه‌‌اش با چه نرخي سرمايه‌‌اش را مي‌تواند خارج كند در حالي كه عدم ثبات در نرخ ارز يكي از موانع جدي در جذب سرمايه‌گذاري خارجي است.
 
وي با بيان اينكه زيرساخت‌هاي سرمايه‌گذاري معمولاً در كشور فراهم نيست، بيان داشت: به عنوان مثال يك طرح معدني براي سرمايه‌گذاري معرفي مي‌شود اما وقتي سرمايه‌گذار جوانب مختلف براي سرمايه‌گذاري روي طرح را بررسي مي‌كند، براي عملياتي كردن آن طرح با مشكلات زيرساختي از جمله عدم وجود جاده، فرودگاه، راه‌آهن، آب، برق و ساير امكانات مواجه مي‌شود كه فقدان اين زيرساخت‌ها طرح را عملاً از توجيه مي‌اندازد. رئيس كميسيون سرمايه‌گذاري اتاق بازرگاني ايران با بيان اينكه سرمايه‌گذار بايد از فايناس و كمك‌هاي بانكي بهره‌مند شود، بيان داشت: عدم برقراري ارتباطات كامل بانكي هم از موانع جدي سرمايه‌گذاري است. وي با انتقاد از اينكه 80 درصد اقتصاد ايراني دولتي و شبه‌دولتي است، گفت: رقابت دولت با بخش خصوصي انگيزه سرمايه‌گذاري بخش خصوصي را كاهش داده است. مستوفي با تأكيد بر اينكه دولت بايد قبول كند كه تاجر خوبي نيست، بيان داشت: دولت موظف است زيربناي سرمايه‌گذاري را فراهم سازد و اقتصاد را به بخش خصوصي واگذار كند.
  
ناتواني دولت در جذب سرمايه ايرانيان خارج‌نشين
براساس اين گزارش از 11 ميليارد و 800 ميليون دلار سرمايه‌گذاري خارجي مصوب پس از برجام تا پايان سال 95 فقط 5/1 ميليارد دلار عملياتي شده است. اين گزارش مي‌افزايد سرمايه‌ ايراني‌هاي خارج از كشور بيش از 2‌تريليون دلار است كه به دليل عدم امنيت سرمايه‌گذاري در كشور حاضر نيستند سرمايه‌هاي خود را به ايران منتقل كنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار