کد خبر: 853680
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
35 كشته و 25 زخمي در حمله مسلحانه به اتوبوس حامل مسيحيان مصر
هنوز دو ماه از بزرگ‌ترين حمله خونين تكفيري‌هاي داعش به كليساي مسيحيان قاهره نمي‌گذرد كه روز جمعه در حمله مسلحانه افراد ناشناس به اتوبوس حامل مسيحيان قبطي در جنوب مصر 35 نفر كشته و 25 نفر ديگر زخمي شدند.
به گزارش «جوان»، همزمان با فرارسيدن ماه مبارك رمضان، تروريست‌ها بار ديگر دست به كار شده و حملات تروريستي در مناطق مختلف را تشديد كرده‌اند. علاوه بر انفجارهاي تروريستي روز پنج‌شنبه در اندونزي كه داعش مسئوليت آنها را بر عهده گرفت، مصر نيز روز جمعه شاهد حملات تروريستي بود كه طي آن دهها نفر كشته و زخمي شدند. بر اثر حمله مسلحانه گروهي از عناصر مسلح به اتوبوس حامل شماري از قبطي‌هاي مصر در استان «المنيا» در جنوب قاهره، 35 نفر كشته و 25 نفر ديگر زخمي شدند. بر اساس گزارش رسانه‌هاي محلي اين حادثه زماني رخ داد كه عناصر مسلح به يك اتوبوس حامل مسيحيان قبطي كه از شهر «بني سويف» حركت كرده بود در نزديكي المنيا آتش گشودند. گفته مي‌شود تعداد مهاجمان بيش از شش نفر بوده‌ است و لباس نظامي بر تن داشته‌اند.
 
به گزارش اسكاي نيوز، به گفته منابع خبري مصري، حال مجروحان وخيم است و به بيمارستان منتقل شده‌اند. به گفته اين منابع، بسياري از قربانيان كودك هستند. گفته مي‌شود با توجه به وخيم بودن حال برخي از زخمي‌ها احتمال افزايش تعداد كشته وجود دارد. عبدالفتاح السيسي، رئيس‌جمهور مصر نيز خواستار تشكيل نشستي امنيتي براي بررسي اين حادثه شده است.  به گزارش خبرگزاري رويترز، وزارت كشور مصر نيز اعلام كرد، نيروهاي امنيتي مناطق اطراف اين حادثه را محاصره و تحقيقات خود را براي دستگيري عاملان اين حادثه آغاز كردند. اين حادثه با واكنش شخصيت‌هاي سياسي و مذهبي مصر مواجه شده است. احمد الطيب، شيخ الازهر مصر كه اكنون در آلمان حضور دارد درباره اين حادثه گفت: «حادثه المنيا ثبات و امنيت مصر را هدف قرار داده است. من از مصري‌ها مي‌خواهم در برابر اين تروريسم متحد باشند.» اين نخستين بار نيست كه چنين اقدامي عليه قبطي‌هاي مصر صورت مي‌گيرد و گروه‌هاي افراطي پيش از اين نيز بارها در حملاتي مرگبار دهها تن از مسيحيان را كشته‌اند. روز يك‌شنبه 9 آوريل نيز دو انفجار انتحاري در دو كليساي قبطي شهرهاي «طنطا» و «اسكندريه» رخ داد كه در پي آن 44 نفر جان خود را از دست دادند و بيش از 100 نفر نيز زخمي شدند.
 
در پي وقوع اين انفجارها كه گروه تروريستي داعش مسئوليت آنها را به عهده گرفت، عبدالفتاح السيسي خواستار سه ماه وضعیت اضطراري در اين كشور شد. گروهي مسئوليت حمله روز جمعه را برعهده نگرفته اما گروه موسوم به ولايت سينا كه با داعش بيعت كرده در سال‌هاي اخير بسياري از حملات تروريستي در مصر را برعهده گرفته است. پاپ و رهبران اروپا و امريكا بارها از دولت مصر خواسته‌اند امنيت اقليت‌هاي مذهبي از جمله مسيحيان در اين كشور را تأمين كنند.  يك دهم جمعيت 80 ميليوني مصر را مسيحيان تشكيل مي‌دهند. حملات به كليساها و اجتماعات قبطي‌ها از زمان قدرت گرفتن افراطيون تكفيري در منطقه شدت يافته است. تكفيري‌ها علاوه بر شهرهاي مصر در صحراي سينا توانسته‌اند كانون قدرتي را براي حمله به نيروهاي امنيتي مصر فراهم كنند و بارها با حملات پراكنده به پايگاه‌هاي ارتش صدها تن را كشته و زخمي كرده‌اند. سال گذشته نيز در آستانه ماه رمضان، گروه تروريستي داعش با حمله به سه شهر استانبول تركيه، اورلاندو امريكا و بغداد، پايتخت عراق انجام داد كه دهها نفر كشته و زخمي شدند. داعش كه در ماه‌هاي اخير بسياري از مناطق تحت كنترل خود را از دست داده است، رويكرد خود را از دولت‌سازي به سمت شبكه‌هاي تروريستي در ساير كشورها تغيير داده است تا بخشي از شكست‌هاي خود در منطقه را جبران كند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار