کد خبر: 853642
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۷
خطيب نماز جمعه تهران عنوان كرد كه گزارشات تخلفات اين دوره خيلي زياد است كه البته به اصل انتخابات ضربه وارد نمي‌كند اما مقصران تخلفات بايد محاكمه و به مردم معرفي شوند.
به گزارش تسنيم، آيت‌الله سيد احمد خاتمي، امام جمعه موقت تهران در خطبه‌هاي نماز جمعه اين هفته، با اشاره به برگزاري انتخابات گفت: حضور شكوهمند بيش از 41 ميليوني و 73 درصدي مايه مباهات نظام اسلامي است. در امريكا و اروپا شركت بين 40 تا 50 درصد است. اين نامش مردم‌سالاري اسلامي است و به حاكميت اين مردم‌سالاري مي‌باليم و تك تك آرا، رأي آري مجدد به نظام جمهوري اسلامي بود.
وي افزود: در توليد اين حماسه مقام معظم رهبري نقش اول را داشتند و تشويق و حمايت كردند كه همه پاي صندوق آمدند و حماسه آفريده شد. از مراجع، فرهيختگان، ناظران و صدا و سيما و تأمين‌كنندگان امنيت صميمانه تشكر مي‌كنيم.
 
آيت‌الله خاتمي با بيان اينكه انتخابات دو فضا دارد، گفت: يكي فضاي قبل برگزاري و ديگري بعد از آن است. بعد از برگزاري مراسم انتخابات قانون نانوشته‌ اين است كه رقابت‌ها به رفاقت‌ها تبديل مي‌شود و حقيقت اين است كه انتخابات را با اين مسئله بپذيريم كه تسلسل كدورت‌ها معنا ندارد. اينكه رقيب و هوادارانش را بعد انتخابات فريبكار و تنش‌زا بنامند نه اجماع ملي شكل مي‌گيرد و نه وحدت. فضاي رقابت تمام شد و اينكه بعد انتخابات افرادي با ادبيات رقابتي صحبت كنند وحدت‌شكن و ضد اجماع ملي است.  خطيب نماز جمعه تهران خاطرنشان كرد: اين مناظره‌هاي زنده از بركات نظام بود و بايد تشكر جدي از صدا و سيما داشت. انتظار اين بود در مناظره‌ها ادب و اخلاق و حرمت نظام حفظ شود اما با كمال تلخي اين كار نشد و اين رنجش الان فايده ندارد و براي انتخابات بعدي بايد لحاظ شود. برخي كانديداها طوري حرف زدند كه اگر يك اپوزيسيون مي‌آمد همينطور حرف مي‌زد كه موجب جري شدن دشمن شد.
 
وي افزود: در هر انتخاباتي ما تخلف كم و بيش داشتيم. يكي تخلفات گسترده كه اساسي است و كل انتخابات را زير سوال مي‌برد و ما تخلف اين چنيني تاكنون نداشتيم. دوم تخلفاتي كه اساس انتخابات را زير سوال نمي‌برد اما دستگاه قضايي بايد برخورد كند. گزارشات تخلفات اين دوره خيلي زياد است كه البته به اصل انتخابات ضربه وارد نمي‌كند.  آيت‌الله خاتمي تصريح كرد: يك مسئولي مي‌گويد 4 ميليون و ديگري مي‌گويد 3 ميليون نفر نتوانستند راي دهند. در برخي حوزه‌ها تعرفه نرسيده است و بايد بررسي شود. شوراي نگهبان حق‌الناس را رعايت كند كه چرا اين حق تضييع شده و مقصران تخلفات بايد محاكمه و به مردم معرفي شوند.  خطيب نماز جمعه تهران با اشاره به اينكه مراحل انتخابات طي و بررسي مي‌شود و تنفيذ صورت مي‌گيرد، گفت: بعد از اين رئيس‌جمهور، رئيس‌جمهور مشروع و قانوني است و همه بايد وي را كمك كنند. حرمت رقبا را بايد نگاه داشت، همانطور كه رقبا حرمت و مشروعيت منتخب مردم را نگه مي‌دارند. منتخب محترم نبايد رقبا را دست‌كم بگيرد. 16 ميليون رأي حجم كمي نيست و به اين مجموعه تندرو گفتن مناسب نيست.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار