کد خبر: 853622
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۴
یادداشت اندیشکده کیتو:

سفر دونالد ترامپ به خاورمیانه کار بیهوده و بیشتر شبیه یک نمایش خنده‌دار بود. ترامپ و تیم او به این منطقه سفر کردند تا از عربستان سعودی طرفداری کنند و ایران و توافق هسته‌ای این کشور با دولت اوباما را زیر سؤال ببرند و آن را تضعیف کنند.

چاپلوسی از پادشاهان سعودی مضحک اما برای آمریکایی‌ها رایج و معمول شده است. اما چیزی که این موضوع را غم‌انگیز‌تر می‌کند نبود یک نتیجه استراتژیک از آن چاپلوسی است.

اگرچه ترامپ مقابل سلمان بن عبد‌العزیز، شاه سعودی، تعظیم کرد تا گردنبند طلا بر گردنش آویخته شود اما از لحاظ سیاسی سفر او به عربستان به منزله تعظیم آمریکا برای سعودی‌ها بود. ترامپ تلاش سعودی‌ها برای مقابله با تروریسم را تکریم کرد اما از مساعدت‌های مالی آنها به وهابی‌های تندرو انتقادی نکرد. ترامپ به‌رغم اینکه می‌داند بمباران بی‌رحمانه یمنی‌ها کار سعودی‌هاست اما با آنها قرارداد تسلیحاتی 110 میلیارد دلاری امضاء کرد. او حتی تظاهر سعودی‌ها به فعالیت‌های ضد‌تروریستی در یمن را قبول کرد.

ترامپ و کابینه‌اش در رقص شمشیر سعودی‌ها شرکت کردند بدون اینکه بدانند که آنها با همان شمشیر سر مردمانی را از تنشان جدا می‌کنند که مخالفت سیاسی و ادعای جادوگری می‌کنند. چطور ممکن است هیچ کدام از مقامات دولت آمریکا، از سابقه طولانی نقض حقوق بشر سعودی‌ها انتقاد نکند؟

اما در این میان آتش ترامپ برای ایران نیز سرد نشد. ترامپ به ایرانی‌هایی که تازه انتخابات را پشت سرگذاشته و آماده ایجاد رابطه با جوامع بین‌المللی هستند، اتهام کمک به گروه‌های تروریستی و تندرو زد و از نگرش آنها نسبت به آمریکا و اسرائیل انتقاد کرد و گفت: «ایران در حال گسترش خرابی و بی‌نظمی در منطقه است.»

چنین دورویی و ظاهرسازی، آن هم در میان پادشاهان سعودی قابل توجه است.

سعودی‌ها سال‌هاست در مساجد سراسر جهان سرمایه‌گذاری کرده تا مذهب سنی را آموزش و رواج دهند. این موضوعی است که یهودی‌ها و آمریکایی‌ها با آن مشکل دارند؛ در حالی که وقتی سازمان‌های خیریه سعودی گروه‌های تروریستی مانند القاعده و داعش را مساعدت می‌کنند، به طور کامل از آن چشم‌پوشی می‌کنند. در ایمیلی لو رفته از هیلاری کلینتون در سال 2014 (1393) نوشته شد بود عربستان سعودی «در حال تأمین حمایت‌های مالی و لجستیکی برای داعش و دیگر گروه‌های تندروی سنی در منطقه است.» در سال 2013 (1392) وزارت امور خارجه آمریکا نیز اذعان کرد که سازمان‌های خیریه آل سعود از مهم‌ترین منابع مالی برای گروه‌های تروریستی در جهان هستند.

دولت ترامپ با قبول اینکه ایران عامل اصلی مشکلات خاورمیانه است و با عطاء کردن تسلیحات به عربستان سعودی، در حال تقویت شرارت و بد‌کاری‌های پادشاهان سعودی است. در واقع این شرارت‌ها را می‌توان «مبارزه با تروریسم» هم عنوان کرد.

مشکل، انتقاد ترامپ از ایران نیست بلکه زمان بی‌موقع آن و تغییر سیاست اوست. دوستی آمریکا با عربستان سعودی و دشمنی این کشور با ایران، شرایطی است که ترامپ خواهان بقای آن در خاورمیانه است.

منبع: اندیشکده کیتو 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار