کد خبر: 853582
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۳
چهارمحال و بختياري امسال زودتر از موعد براي کوچ روها اغوش گشود
سکوت زردکوه بختیاری این روزها با صدای دیلینگ دیلینگ دام های عشایر شکسته می شود، عشایری که خسته از سفری پرفراز و نشیب در تلاشند تا برای ییلاق خود را زودتر به دامنه های سرسبز و خوش آب و هوای چهارمحال و بختیاری برسانند. چهارمحال و بختیاری یکی از استانهای عشایر نشین کشور است که با دارا بودن بیش از 126 هزار نفر جمعیت عشایری بعد از استان فارس به عنوان دومین استان عشایر نشین کشور شناخته شده که از اخرين روزهاي ارديبهشت ماه براي کاروان هاي عشايري اغوش گشوده است.

نويسنده: خاطره حسین زاده

عشایر اقوامی از کشور هستند که در گذر قرنها زندگی دسته جمعی خود به شیوه ای زیبا و باورنکردنی، ساختار فرهنگی و اجتماعی قبیله ای خویش را حفظ کرده و به عنوان دیدنی ترین جاذبه عصر تکنولوژی لقب یافته اند.

عشایر پاره ای افتخارآمیز از تمدن ایران زمین هستند که باید قدر این قوم اصیل ایرانی را دانست و از تجربیات چندهزارساله زندگی شان در سفر، خود را برای درک زیبایی ها و نازیبایی های زندگی آماده کرد.

ما باید از عشایر بیاموزیم که چگونه سفر کنیم و همواره در تعامل سازنده، ظرفیت های موجود در طبیعت را کشف کرده، آن را در زندگی روزمره خود به کار گیریم و از طبیعت سرد و گرم چشیده آنها صبوری بیاموزیم و لذت واقعی سفر را در پویشی پایدار برای شناخت ناشناخته ها جست و جو کنیم.

عشایر کوچرو زمستان را در مناطق قشلاق و گرمسیر سپری می کنند و با گرم شدن هوا به مناطق ییلاقی و سردسیر کوچ می کنند برهمین اساس عشایر چهارمحال و بختیاری با گرم شدن هوا رفته رفته از مناطق قشلاقی خوزستان خارج شده و به استان کوچ می کنند . طبق تقویم کوچ، عشایر باید از 20 اردیبهشت کوچ خود به مناطق سردسیری را آغاز کنند و اگرچه برخی از عشایر زودتر از این موعد کوچ خود را آغاز کرده اند اما این روزها سکوت ایلراه های واقع در چهارمحال و بختیاری با صدای دیلینگ دیلینگ دام های عشایر زیاد می شکند و شاهد کوچ عشایر به دشت های سرسبز و خوش آب و هوای استان هستیم که صحنه های جذابی از زندگی عشایرنشینی را به تصویر می کشد و به عنوان یک جاذبه بی بدیل بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی را برای دیدن از این صحنه ها به خود جذب می کند.

اردل و کوهرنگ مقصد عشاير کوچ رو

محل سکونت عشایر، پوشاک، خوراک، صنایع دستی و به طور کلی محیط زندگی آنها به همراه آداب و رسوم، لهجه، زندگی ایلی و سنتها، چشم انداز و مکانی که عشایر در آن اسکان می یابند همه و همه می تواند برای گردشگران جذاب و دیدنی باشد.

مدیرکل امور عشایر چهارمحال و بختیاری، تعداد عشایر این استان را بیش از 126 هزار نفر اعلام کرد و گفت: این تعداد عشایر، 12 درصد جمعیت و 85 درصد گستره جغرافیایی استان را به خود اختصاص داده است.

یحیی حسین پور افزود: شهرستانهای اردل و کوهرنگ میزبان بیشترین جمعیت عشایر برون کوچ و شهرستان لردگان میزبان بیشترین عشایر درون کوچ استان است.

وی با بیان اینکه 25 درصد محصولات دامی از سوی عشایر استان تولید می شود، تصریح کرد: عشایر استان در حدود یک میلون و 200 هزار راس دام در اختیار دارند.

حسین پور، مهمان نوازی را از مهمترین ویژگی های اخلاقی عشایر دانست و اظهار کرد: عشایر ضمن آنکه مهمان نوازند بلکه به آداب و رسوم خود پای بند بوده و از همین حیث زمینه برای حضور گردشگران در این مناطق بخوبی فراهم است.

مدیرکل امور عشایر چهارمحال و بختیاری افزود: هر سیاه چادر عشایری می تواند به مثابه یک هتل پنج ستاره عمل کند که این امر ضمن رونق صنعت گردشگری استان در بهبود معیشت عشایر نیز کمک بسزایی می کند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری نیز اظهار کرد: عشایر استان ضمن آنکه اثرات اقتصادی زیادی در زمینه دامداری دارند اما می توانند به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری در توسعه صنعت توریسم استان نقش بسزایی ایفا کنند.

بهمن عسگری سوادجانی تصریح کرد: در همین راستا در تدوین سند جامع توسعه گردشگری استان توجه ویژه ای به نقش گردشگری عشایری شده و امید است با تصویب و اجرای این سند شاهد توسعه این بخش باشیم.

وی با بیان اینکه یک کمپ عشایری در منطقه کوهرنگ به زودی اجرا می شود، گفت: با اجرای این طرح گردشگرانی که به منظور دیدن از جاذبه های طبیعی به شهرستان کوهرنگ سفر می کنند به مناطق عشایرنشین هدایت می شوند تا بتوانند از این جاذبه نیز دیدن کنند.

عسگری سوادجانی خاطرنشان کرد: هرچند زندگی عشایری از مظاهر اولیه خود فاصله گرفته و متناسب با تحولات جامعه بشری به روز تر شده اما با این وجود سالانه گردشگرانی از کشورهای اروپایی برای دیدن از این شیوه زندگی و تحقیقاتی در خصوص آن به استان سفر می کنند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار