کد خبر: 853478
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
هيچ كسي دلسوز پدران و مادران شاغل نيست
قرار است اعلام نرخ نهايي شهريه مهدهاي كودك تا پايان خرداد ماه سال جاري اعلام شود...
نویسنده: نیره ساری 

قرار است اعلام نرخ نهايي شهريه مهدهاي كودك تا پايان خرداد ماه سال جاري اعلام شود و به گفته مدير كل دفتر كودكان و نوجوانان سازمان بهزيستي كشور افزايش شهريه كمتر از 15 درصد خواهد بود. اعلام قطعي افزايش شهريه‌ها در حالي است كه بسياري از والدين با شهريه‌هاي فعلي مشكل دارند و عمدتاً از پس پرداخت آنها برنمي‌آيند، اما شرايط سخت اقتصادي موجود در كشور باعث شده است والدين به دليل اشتغال براي امرار معاش، ناچاراً فرزندان خود را به مهدهاي كودك بسپرند؛ مهدهايي كه شهريه‌هاي ميليوني دريافت مي‌كنند.
در روزگاري به سر مي‌بريم كه بسياري از شرايط موجود زندگي به دلخواه مقابل پاي ما قرار نمي‌گيرد و در بسياري از مواقع اجبارهاي مادي و معنوي به اجبار مسيري را بر خلاف نياز‌ها و خواسته‌ها سر راه ما قرار مي‌دهند.
 
اگر از خودخواهي و اهداف شخصي معدودي از والدين بگذريم، شايد اگر هزينه‌هاي جاري در ميان خانواده‌ها كفاف دخل و خرج روزمرگي‌ها را مي‌داد، هيچ پدر و مادري قبول نمي‌كرد تا در سرما و گرما كودك خود را صبح زود به اجبار بيدار كند و در ميان خواب و بيداري و گريه، طفل كوچك خود را به مهدكودك بسپارد.
مهدهايي كه گلايه و شكايت عليه آنها مكرر وجود دارد و اتفاقاً بنا به دلايل افزايش درخواست‌هاي والدين جهت نگهداري فرزندان خود بي‌شمار تأسيس مي‌شود. گهگاهي هم بعد از انتشار فيلم ضرب و شتم مربيان در آنها مشخص مي‌شود يا پروانه فعاليت نداشته‌اند يا اگر هم داشته باشند به صورت موقتي پلمب مي‌شوند.
 
گذشته از مسائلي همچون مناسب نبودن آموزش‌هاي ارائه شده، اجبار براي شركت در برخي كلاس‌هاي فوق برنامه، تخصصي نبودن آموزش‌ها، تجربه اندك برخي مربيان و ساير مسائلي از قبيل خاموشي آموزه‌هاي اسلامي و ازدياد آموزش به سبك فرهنگ غربي كه همگي در سايه بي‌توجهي مسئولان و نهادهاي نظارتي است، هرساله با آغاز سال تحصيلي و نياز والدين براي سپردن كودكان خود به مهدهاي كودك بحث شهريه اين مكان‌ها داغ مي‌شود.
 
افزايش شهريه مهدهاي كودك‌
چند روز پيش بود كه مدير كل دفتر كودكان و نوجوانان سازمان بهزيستي كشور گفت: شهريه مهدهاي كودك تحت پوشش سازمان بهزيستي به طور ميانگين كمتر از 15 درصد افزايش خواهد يافت.
در حالي كه وي تأكيد كرد نرخ نهايي تا پايان خرداد ماه اعلام خواهد شد، اما همين كافي بود تا والدين بار ديگر نگران شوند كه هم اكنون نيز قادر به پرداخت شهريه مهدهاي كودك نيستند، اما بازهم بايد با افزايش روبه رو شوند.
 
گلايه والدين از خرج و برج‌هاي غير كنترل شده
به گفته برخي از والدين فارغ از افزايش هر ساله اين شهريه‌ها، اوايل سال يك فهرست بلند بالا از مدادرنگي، خمير بازي، مدادشمعي، آبرنگ و يك سري وسايل كمك آموزشي مي‌دهند و تهيه آن را اجباري مي‌كنند، جالب اين است اصرار دارند از يك فروشگاه و با يك مارك خاص خريداري شود در حالي كه بهزيستي انتخاب را برعهده خانواده‌ها گذاشته است و اجباري هم در كار نيست.
اين در حالي است كه به گفته برخي ديگر از مادران علاوه بر شهريه، مبالغي نيز بايد بابت كلاس‌هاي فوق‌العاده پرداخت شود؛ به طور مثال براي كلاس نقاشي و بازي، 90 هزار تومان دريافت مي‌شود و مي‌گويند اجباري نيست، اما مگر مي‌شود كودكان ديگر بازي كنند و فرزند من در بازي و نقاشي آنها مشاركت نداشته باشد.
 
نوسان قيمت بين مهدهاي كودك‌ سطح شهر
يكي ديگر از موضوعات مهم نوسان قيمت بين مهدهاي‌ كودك‌ سطح شهر است كه البته به گفته معاون امور اجتماعي سازمان بهزيستي كشور «شهريه مهدهاي كودك براساس امكانات، استان و منطقه تعيين مي‌شود.»
 
مدير كل دفتر كودكان و نوجوانان سازمان بهزيستي كشور نيز در اين‌باره مي‌گويد: نمي‌توان نرخ يكساني را براي شهريه مراكز مهدكودك در سراسر كشور اعلام كرد. شهريه مراكز حاضر در مراكز استان با شهرستان‌ها متفاوت بوده اين در حالي است كه در كلانشهرهايي همچون تهران، شيراز، البرز هم منطقه‌بندي صورت گرفته و شهريه مناطق مختلف با يكديگر متفاوت است.
به‌رغم اظهارات فوق، پر واضح است وقتي كشمكش‌هاي سازماني براي تعيين متولي مهدهاي‌ كودك به سرانجامي نمي‌رسد و اين طناب‌كشي همچنان ادامه دارد، هر روز بايد شاهد به حاشيه رفتن كار اجرايي در اين اين‌باره باشيم. در نهايت هم با كاستي‌ها و كم‌كاري‌ها هيچ يك مسئوليت نقصان موجود را به عهده نمي‌گيرند و اين چرخه‌اي است كه همچنان ادامه خواهد داشت.
ظاهراً متولي و مسئولي كه دلسوز جيب پدران و مادراني باشد كه از سر ناچاري كودك خود را به مهدهاي كودك واگذار مي‌كنند، وجود ندارد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار