کد خبر: 853464
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
کارگردان «گشت2» انتقامش را از بي‌توجهي خانه سينما گرفت
سعيد سهيلي، کارگردان فيلم سينمايي «گشت2» در اعتراض به بي‌توجهي خانه سينما نسبت به توزيع گسترده نسخه قاچاق فيلمش، جلوي دوربين يک برنامه اينترنتي کارت خانه سينما را آتش زد.
نویسنده: محمد صادقي
 
هنوز مشخص نيست چرا نسخه قاچاق برخي از فيلم‌هاي پرفروش ناگهان در اوج اکران فيلم‌ها به بازار مي‌آيد، ولي سعيد سهيلي معتقد است قاچاق فيلمش با حمايت وي از دکتر روحاني در انتخابات رياست جمهوري رابطه دارد. پيش از اين، فيلم «فروشنده» اصغر فرهادي و «اخراجي‌هاي3» مسعود ده‌نمکي نيز در حالي که فروش خوبي در سينما داشتند، به صورت قاچاق در سطح شهر‌ها و سايت‌هاي اينترنتي توزيع شده بودند. البته در قضيه توزيع نسخه قاچاق فيلم‌هاي «فروشنده» و «عصباني نيستم» اعلام شد اين نسخه‌هاي بازبيني ارشاد بوده که قاچاق شده و عدم امانتداري سازمان سينمايي نسبت به حفاظت از فيلم‌ها مطرح شد. اين‌بار نيز ساعد سهيلي، بازيگر و فرزند کارگردان «گشت2» مدعي شده که نسخه قاچاق شده اين فيلم، همان نسخه‌اي بوده که در اختيار سازمان صداوسيما قرار داشته است!
 
قاچاق فيلم‌ها به صورت مستقيم بر چرخه اقتصادي سينما اثر منفي مي‌گذارد. ستاد صيانت نيز به منظور حمايت از سينماگران در مقابل پديده قاچاق فيلم شکل گرفته، اما در عمل مي‌بينيم که نه نهاد صنفي خانه سينما و نه ستاد صيانت نتوانسته‌اند در موضوع قاچاق فيلم‌هاي «فروشنده»، «عصباني نيستم» و «گشت2» به فيلمسازان براي جلوگيري از توزيع نسخه‌هاي قاچاق کمکي بكنند. در عوض خانه سينما که براي عذرخواهي وزير از هنرمندان بيانيه تشکر صادر مي‌کند، در مقابل تضييع حقوق سينما در قاچاق فيلم «گشت2» سکوت کرده است. اين سکوت و بي‌تحرکي باعث اعتراض سهيلي شد. اين کارگردان چند روز قبل از آتش زدن کارت خانه سينما گفته بود: متأسفانه وقتي چنين اتفاقي مي‌افتد فيلمساز تنها مي‌ماند و نه خانه سينما حمايت مي‌کند و نه شوراهاي مختلف متعلق به تهيه‌کنندگان. من تصميم دارم کارت عضويت در خانه سينما، کانون کارگردانان و انجمن‌ها و شوراهاي ديگر را در جلوي خانه سينما آتش بزنم، وقتي اين کارت‌ها جز سنگين‌تر کردن جيب آدم کاري نمي‌کند. وقتي مي‌بينم که هيچ حمايتي نمي‌کنند و من پيش خود فکر مي‌کنم چرا عضو اين تشکيلات هستم!
 
البته در نهايت، سهيلي تا جلوي خانه سينما نرفت و در اعتراض به وضعيت موجود کارتش را جلوي دوربين سوزاند. کارت سوخته خانه سينما مي‌تواند نشانه‌اي از نااميدي صنفي باشد که براي تحقق حقوق صنفي‌اش چشم اميد به خانه سينما دارد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار