کد خبر: 853397
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۲
میزان اثرگذاری ژنتیک بر هوش انسان از موضوعات بحث برانگیز بین دانشمندان است، اما به تازگی محققان موفق به کشف ژن های مرتبط با هوش شدند.
محققان با انجام یک آزمایش موفق شدند تا ۵۲ ژن مرتبط باهوش در انسان را کشف کنند البته ژن تنها عامل مؤثر در باهوش بودن یک انسان نیست.

اینکه دقیقا چه میزان از هوش افراد به ژنتیک آنها ارتباط دارد؛ یکی از موارد بحث برانگیز بین دانشمندان است.

به تازگی نتایج یک آزمایش در مجله علمی Nature Genetics منتشر شده است که طی آن محققان موفق به شناسایی تعدادی از ژن‌های مرتبط با هوش شدند.

بر اساس گزارش فیز ما در حیوانات هم شاهد درجاتی از هوش هستیم که برای بقا آنها حیاتی است. این هوش محدود به جمع آوری غذا، فرار از دست شکارچیان، انجام وظایف گروهی (مانند مورچه ها)، همدلی و مراقبت به کار می رود تا حیوانات شانس خود را برای زنده ماندن از دست ندهند.
اما هوش انسان ابتدا به صورت واکنشی آغاز شد و به انسان های اولیه کمک کرد تا با طبیعت و مشکلات آن کنار بیایند. سپس به انسان کمک کرد تا با توسعه امکاناتش به مبارزه با مشکلات برود و با بهره وری از محیط اطرافش زندگی را برای خود راحت تر کند (مانند کشاورزی). بعدها جوامع انسانی توسعه یافتند و هوش انسان به او کمک کرد تا مهارت ها و تکنولوژی های فوق العاده ای را بدست بیاورد.

عوامل بسیاری در هوش انسان و پرورش آن دخیل هستند اما مانند اکثر صفات انسانی، هوش هم پایه ژنتیکی دارد.

در یک آزمایش که بر روی ۷۸ هزار اروپایی انجام شد عوامل ژنتیکی و ژن های مؤثر بر هوش انسان بررسی شدند. در این آزمایش از روشی خاص برای اندازه گیری هوش استفاده شد که به "g-factor" معروف است.

طی این تحقیق ۵۲ ژن مرتبط با هوش شناسایی شدند که ارتباط ۱۲ تا از این ژن ها با هوش انسان، پیش از این نیز در آزمایش های مختلف اثبات شده بود.

نتایج این تحقیق نشان داد که هوش انسان به مکانیسم‌های مولکولی که از توسعه سیستم عصبی حافظت می کنند بستگی دارد.

با این حال هوش یک صفت بسیار پیچیده است و حتی اگر ژنتیک نقش مهمی در آن بازی کند، باز هم عوامل محیطی مانند آموزش و پرورش، زندگی سالم، دسترسی به آموزش عالی، قرار گرفتن در معرض شرایط یا محیط های تحریک کننده در ارتقا هوش انسان می تواند به اندازه ژن و یا حتی بیش از آن تأثیرگذار باشد.
مطالعات مثل این بسیار جالب هستند، آنها به ما نشان می‌دهند که دانش ما در خصوص مبنای بیولوژیکی هوش در حال گسترش است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار