کد خبر: 853364
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۵
رییس گروه پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به کنترل کمبود ید در جامعه، در عین حال گفت: ۸۰ درصد بیماران تیروئیدی را زنان تشکیل می‌دهند.

رییس گروه پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به کنترل کمبود ید در جامعه، در عین حال گفت: ۸۰ درصد بیماران تیروئیدی را زنان تشکیل می‌دهند.

دکتر فرزانه فربخش در این باره افزود: فدراسیون جهانی تیروئید با هدف افزایش سطح آگاهی مردم از بیماری‌های تیروئید، عوارض و راه‌های پیشگیری و درمان آن، ۲۵ ماه می را به عنوان روز جهانی تیروئید و از تاریخ ۲۵ تا ۳۱ ماه می را به عنوان هفته اطلاع رسانی تیروئید نامگذاری کرده است. در ایران این هفته مصادف با ۴ تا ۱۰ خردادماه است.

رئیس گروه پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: ۸۰ درصد بیماران تیروئید زنان هستند. ۲ درصد از زنان باردار طی دوران بارداری به اختلالات تیروئیدی دچار می‌شوند که بر روی جنین آثار سویی می‌گذارد. مبتلایان به دیابت نوع دو در ۱۵ تا ۲۰ درصد موارد به اختلالات تیروئیدی دچار می‌شوند. این در حالی است که احتمال ابتلا به بیماری‌های تیروئیدی در مبتلایان به بیماری‌های روماتولوژی هم وجود دارد.

فربخش در ادامه با اشاره به اینکه تیروئید غده‌ای پروانه‌ای شکل در بدن است که با ترشح هورمون کل سیستم بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهد، گفت: کم کاری تیروئید، پرکاری تیروئید، بزرگی غده تیروئید (گواتر)، توده‌های تیروئید، سرطان تیروئید، التهاب تیروئید، شایع‌ترین مشکلاتی هستند که تیروئید را تحت تاثیر می‌دهند.

وی، همچنین عقب ماندگی ذهنی و افت تحصیلی در نوجوانان و کودکان و اختلالات قدی و جسمانی را از عوارض بیماری‌های تیروئید برشمرد و افزود: با افزایش سن، شانس بروز بیماری‌های تیروئید بیشتر می‌شود؛ به طوری که ۱۷ درصد زنان و ۹ درصد مردان بالای ۶۰ سال به بیماری‌های تیروئید دچارند.

فربخش، عوامل ژنتیکی، زمینه‌ای و محیطی از جمله جنسیت، ‌ افزایش سن، ازدواج فامیلی، سابقه ابتلا در بستگان، وجود بیماری‌های خود ایمنی، ‌استفاده بیش از اندازه از محلول ضد عفونی کننده بتادین در دوران بارداری، زایمان و حین قطع بند ناف، سابقه رادیوتراپی گردن و سر، جراحی روی گردن را در ایجاد بیماری‌های تیروئید دخیل دانست.

بنابر اعلام روابط عمومی معاونت بهداشت وزارت بهداشت، وی، همچنین وجود پرکلرات فراوان در آب، کاهش آهن و کم خونی و مصرف برخی از داروها را از مواردی دانست که باعث تشدید مشکلات تیروئیدی می‌شود.

وی در پایان عنوان کرد: خوشبختانه امروزه در کشور ما مشکل کمبود ید وجود ندارد و اختلالات ناشی از آن تحت کنترل است. همچنین غربالگری کم کاری مادرزادی تیروئید در روزهای ۳-۵ تولد از اهمیت خاصی برخوردار است که در منطقه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با پوشش بیش از ۹۷ درصد برای متولدین زنده انجام می‌شود. در حال حاضر جهت پیشگیری ثانویه بیماری و شناخت بیماری‌های خفیف تیروئید در بزرگسالان، به نظر نمی‌رسد که غربالگری عموم را بتوان توصیه کرد. با این وجود در شرایط خاص و بویژه در زنان بالای ۵۰ سال و در افراد جوان با داشتن گواتر، بیماری‌های اتوایمیون، سابقه خانوادگی بیماری تیروئید به ویژه برای زنان جوان قبل از بارداری، غربالگری با اندازه‌گیری TSH سرم خون توصیه می‌شود.

منبع: ایسنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار