کد خبر: 853286
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
يك روز پس از اظهارات ضدايراني رئيس‌جمهور امريكا در جريان سفر به عربستان سعودي و رژيم صهيونيستي و متعاقب آن اظهارات مخالفان سوري مبني بر اخراج ايران از سوريه، مقامات روسي بار ديگر بر مواضع قبلي خود تأكيد كردند و گفتند بدون ايران امكان حل بحران سوريه وجود ندارد.
«سرگئي لاوروف» وزير خارجه روسيه روز سه‌شنبه اعلام كرد، به پايان رسيدن بحران سوريه به حضور ايران در اين فرايند نياز دارد. لاوروف گفت: «راهكار مشكلات در خاورميانه و شمال آفريقا به حضور بازيگران خارجي كه به نحوي در تحولات ميداني تأثير‌گذار هستند، نياز دارد.» وي توضيح داد: «به معناي كامل‌تر، اين شامل ايران و آنچه بايد براي حل بحران سوريه انجام شود نيز هست... گروه بين‌المللي حاميان سوريه روي اصول فراگير بودن تمركز كرده و ايران نيز هسته آن است.» اين اظهارات مقامات روسي پس از آن مطرح مي‌شود كه جنگ رسانه‌اي و رواني گسترده‌اي عليه ايران همزمان با سفر دونالد ترامپ به منطقه شكل گرفته است. رئيس‌جمهور امريكا در سفر به عربستان سعودي و سپس رژيم صهيونيستي مواضع تندي عليه تهران اتخاذ كرده و همزمان از لزوم اتحاد رياض و تل‌آويو براي مقابله با ايران حرف‌زده است. در پي اين اظهارات تند مقامات امريكايي‌ و سعودي مخالفان سوري بار ديگر خواستار بيرون راندن ايران از سوريه شدند. اظهارات وزير خارجه روسيه نيز در واكنش به اين ادعاهاي جديد امريكا و مخالفان سوري بود. لاوروف تأكيد كرد: «‌روسيه، تركيه و ايران به طرحي براي مذاكرات مستقيم سوري-سوري با مشاركت دولت و معارضان رسيدند.»
  
ائتلاف همپيمانان سوريه
يك روز پس از اينكه ترامپ در عربستان سعودي از «مركز مبارزه با تروريسم» پرده برداشت، مقامات ارشد متحدان سوريه در روسيه گردهم آمدند تا بر ائتلاف خود جهت مبارزه با تروريست‌هاي تحت حمايت غرب تأكيد كنند. در همين راستا، شهر «زاويدو» ميزبان اولين نشست دبيران شوراي امنيت ملي كشورهاي عضو ائتلاف تروريسم همپيمان سوريه است. علي شمخاني نماينده مقام معظم رهبري و دبير شوراي عالي امنيت ملي در اين ديدار شركت مي‌كند. وي در بدو ورود به فرودگاه مسكو در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به اهميت اين اجلاس در بررسي و تبيين ظرفيت‌هايي كه مي‌تواند براي امنيت‌سازي به ويژه موضوع مبارزه با تروريسم از طريق گفت‌وگوهاي امنيتي فراهم كند، از اقدامات بعضي كشورهاي منطقه انتقاد كرد. وي گفت: «در حالي كه جهان بيش از هر زمان ديگري نيازمند فاصله گرفتن از تفكرات و اقدامات مبتني بر خشونت و افراط است برخي كشورهاي بد سابقه در حمايت از تروريسم با اتكا بر دلارهاي نفتي ضمن تبديل كردن منطقه به انبار سلاح‌هاي غربي بذر ناامني و خشونت مي‌پراكنند.»
   
التهاب در مرزهاي عراق و سوريه
به رغم خط قرمزي كه امريكا براي ارتش سوريه و نيروهاي همپيمانش در خصوص پيشروي به سمت منطقه التنف گذاشته و حتي اخيراً كاروان نظامي نيروهاي همپيمان ارتش سوريه را  در اطراف ديرالزور هدف گرفت اما ارتش سوريه از پيشروي دست برنداشته و در حومه شرقي السويداء در مرز با اردن به پيشروي‌هايي رسيده است، با اين اوصاف اين رويدادها حكايت از تابستاني داغ در اين منطقه دارد.  به گزارش ايسنا، منطقه التنف شامل گذرگاه التنف در خاك سوريه در مرزهاي سوريه و عراق نيز است كه مقابل آن گذرگاه الوليد از سمت خاك عراق قرار دارد. مدت‌هاست مخالفان سوريه بر گذرگاه التنف تسلط دارند در حالي كه داعش بر گذرگاه الوليد تسلط دارد. از آن طرف نيروهاي حشدالشعبي عراق با حمايت ارتش در منطقه صحرايي نزديك مرزها به سمت گذرگاه الوليد در حال حركت هستند و تصور مي‌شود هدف از اين عمليات بنا به ادعاي غربي‌ها ارتباط دادن سوريه و عراق از طريق صحرا به يكديگر و با تسلط بر دو گذرگاه التنف و الوليد باشد. از اين رو نيروهاي امريكايي به مخالفان سوريه كمك كردند تا اين منطقه را از دست داعش آزاد كرده و از طريق پايگاه التنف عمليات خود به سمت البوكمال سوريه را با پشتيباني آنها آغاز كنند.  اما به رغم اين كارشكني‌هاي غربي ارتش سوريه بعد از درگيري‌هاي شديد با «ارتش عشاير» وابسته به اردن و امريكا توانست كنترل «سد الزلف» در حومه استان سويداء را به دست گرفته و به پيشروي خود در حومه شرقي اين استان در مرز با اردن ادامه بدهد و به صحراي ريف دمشق برسد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار