کد خبر: 853285
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۹
مردم منچستر انگليس با 22 كشته و 59 زخمي تاوان ملاقات ترامپ با سركرده تروريست‌ها را پرداختند
انفجار تروريستي در يك سالن كنسرت در شهر منچستر انگليس ۲۲ كشته و ۵۹ زخمي به جا گذاشته است كه بيشتر آنها كودكان و نوجوانان هستند.
نویسنده: روح‌الله صالحي

انفجار تروريستي در يك سالن كنسرت در شهر منچستر انگليس ۲۲ كشته و ۵۹ زخمي به جا گذاشته است كه بيشتر آنها كودكان و نوجوانان هستند. داعش در پيامي مسئوليت اين حمله تروريستي را برعهده گرفت. در پي اين حادثه تبليغات انتخاباتي احزاب سياسي متوقف و دولت تشكيل جلسه فوري داد. تصويري از توئيت يك كاربر تعليق‌شده نشان مي‌دهد ساعاتي قبل از انفجار با هشتگ «داعش»، از تهديد در سالن منچستر آرنا خبر داده است. عمليات تروريستي در اروپا به دست «گرگ‌هاي تنها» انجام مي‌شود كه به صورت انفرادي و بدون ارتباط با گروه تروريستي مشخص عمليات خود را با الهام از تفكراتي كه بيشتر از طريق فضاي مجازي دريافت مي‌كنند، به اجرا درمي‌آورند.
 
در شرايطي كه انگليسي‌ها خود را براي انتخابات زودهنگام پارلماني هشتم ژوئن آماده مي‌كنند، وقوع انفجار تروريستي در محل برگزاري كنسرتي در شهر منچستر انگليس شوك بزرگي را به مردم اين كشور وارد كرد. اين انفجار دوشنبه شب به وقت محلي در سالن سرپوشيده «منچستر آرنا»؛ جايي كه يك كنسرت خواننده امريكايي با حضور كودكان و نوجوانان در حال برگزاري بود، رخ داده است. به گزارش خبرگزاري رويترز، پليس انگليس اعلام كرد، در اين انفجار ۲۲ نفر كشته و 59 نفر ديگر زخمي شده‌اند كه بيشتر قربانيان كودكان و نوجوانان بودند. ويدئويي كه در شبكه توئيتر منتشر شده حاضران در كنسرت را نشان مي‌دهد كه فرياد مي‌زنند و در حال فرار از محل برگزاري كنسرت هستند. همچنين يك دختر 15 ساله نيز بعد از اين حمله ناپديد شده است.  در پي اين حادثه تروريستي، ايستگاه قطار ويكتوريا بسته شده و تمامي خدمات قطار براي روز سه‌شنبه لغو شدند. به گزارش شبكه اسكاي نيوز، در ساختمان مركزي پليس لندن، پايتخت انگليس پرچم‌ها به حالت نيمه افراشته در‌آمد تا افسران پليس لندن با مردم منچستر و قربانيان اين حادثه همدردي كنند.
 
بعد از حمله تروريستي در منچستر، تدابير امنيتي در لندن پايتخت انگليس هم افزايش يافته است. اين انفجار تروريستي مرگبارترين حمله انجام شده در انگليس پس از بمب‌گذاري‌هاي سال 2005 در لندن است.  ترزا مي، نخست وزير اين حادثه را حمله تروريستي ناميد. در حالي كه دو هفته تا انتخابات سراسري در انگليس باقي مانده است، ترزا مي ‌بار ديگر از تعليق فعاليت‌هاي انتخاباتي در سراسر اين كشور خبر داد اما نگفت اين تعليق تا چه زمان ادامه خواهد داشت. مسئولان امريكايي هم اعلام كرده‌اند انفجار منچستر ناشي از يك عمليات انتحاري و تروريستي بوده است. پليس منچستر روز سه شنبه از بازداشت جوان ۲۳ ساله‌اي در ارتباط با اين حمله خبر داد. اين مظنون با نام «سلمان عابدي» معرفي شده و پليس منچستر جزئيات ديگري درباره فرد بازداشت شده منتشر نكرده است. از سوي ديگر، يك مركز خريد در مركز شهر منچستر اواسط روز سه‌شنبه تخليه شد و برخي شاهدان از شنيدن صداي مهيبي خبر دادند. پليس درباره اين حمله اظهار نظر نكرده است و معلوم نيست كه اين انفجار با حادثه كنسرت ارتباطي دارد يا نه.
 
داعش مسئول حمله
گروه تروريستي داعش ديروز با انتشار پيامي در خبرگزاري خود با نام اعماق مسئوليت اين حمله را برعهده گرفت و اعلام كرد: «اين حمله توسط «سربازان خلافت» انجام شده است.» داعش در بيانيه خود اعلام كرد كه انفجار توسط بمب‌هاي كار گذاشته شده در سالن منچستر صورت گرفت. به نوشته روزنامه ديلي ميل، چهار ساعت پيش از وقوع اين حمله نيز به نظر مي‌رسد در دو پيام در شبكه‌هاي اجتماعي وقوع آن پيش‌بيني شده بود. يكي از كاربران مرتبط با داعش به نام «اويس»، در حساب خود در توئيتر نوشته بود: «آيا شما تهديد ما را فراموش كرديد، اين فقط يك ترور است.» در حساب ديگري كاربري به نام «عبدالحق» نوشت: «به نظر مي‌رسد بمب‌هاي نيروهاي هوايي انگليس بر سر كودكان موصل و رقه اكنون به منچستر بازگشته‌اند.» گروه داعش در ماه‌هاي اخير بارها به انجام حملات تروريستي در كشورهاي اروپايي، به ويژه انگليس هشدار داده بود. سرويس‌هاي امنيتي انگليس هشدار داده‌اند 350 انگليسي كه به گروه تروريستي داعش در سوريه پيوسته‌اند، به انگليس بازگشته و اين كشور را با تهديد تروريستي مواجه كرده‌اند.
 
كشورهاي اروپايي‌ بارها نگراني خود را از بازگشت تروريست‌ها به خانه اعلام كرده‌اند و در دو سال گذشته با اعلام وضعيت فوق‌العاده تدابير امنيتي را به بالاترين سطح افزايش داده‌اند. گفته مي‌شود نزديك به 5 هزار نفر از اتباع كشورهاي اروپايي در گروه‌هاي تروريستي در سوريه و عراق عضويت دارند. بسياري از كارشناسان غربي بارها در مورد پيامدهاي حمايت اروپا و امريكا از تروريسم در خاورميانه هشدار داده‌اند و از رهبران اين كشورها خواسته‌اند هرچه سريع‌تر ارتباط خود را با تروريسم در سوريه و عراق قطع كنند، چون اين حمايت‌ها ممكن است به شرايط برگشت‌ناپذيري برسند.  كشورهاي اروپايي كه حاميان اصلي تكفيري‌ها در خاورميانه به شمار مي‌روند و با كمك‌هاي تسليحاتي به اين گروه‌ها آتش جنگ فرقه‌اي در منطقه را شعله‌ور كرده‌اند در سال‌هاي اخير خود نيز از گزند حملات تروريستي در امان نمانده‌اند و صدها نفر از اتباع اين كشورها در حملات تروريستي كشته و زخمي شده‌اند. بيشتر عمليات تروريستي در اروپا به دست «گرگ‌هاي تنها» انجام شده است كه متشكل از افرادي تندرو هستند كه تحت رهبري يك گروه نيستند بلكه عمليات خود را با الهام از تفكراتي كه بيشتر از طريق فضاي مجازي دريافت مي‌كنند، به اجرا در مي‌آورند. «گرگ‌هاي تنها» اصطلاح جديدي است كه اخيراً با شدت گرفتن حملات تروريستي در فرانسه، بلژيك و آلمان و ديگر كشورهاي اروپايي بارها تكرار شده است. از آنجا كه گرگ‌هاي تنها با گروه‌هاي تروريستي ارتباط مشخصي ندارند و به تنهايي دست به عمليات مي‌زنند، شناسايي آنها براي نيروهاي امنيتي دشوار است.   اين حمله تروريستي يك روز پس از آن انجام شد كه دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور امريكا و سران كشورهاي اسلامي كه بسياري از آنها از تأمين‌‌كنندگان مالي و تسليحاتي تروريست‌ها در منطقه هستند، در نشست رياض مركز مبارزه با تروريسم را تأسيس كردند تا با هر گونه افراط‌گرايي مقابله كنند.
  
محكوميت جهاني
بسياري از رهبران جهان به حمله تروريستي منچستر واكنش نشان دادند و آن را به شدت محكوم كردند. فدريكا موگريني مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا در واكنش به حادثه منچستر گفت: «امروز روز خيلي ناراحت‌كننده‌اي براي اروپاست» و از سوي خودش و كل اتحاديه اروپا به انگليس و نخست وزير و مقامات اين كشور تسليت مي‌گويد. دونالد توسك، رئيس شوراي اتحاديه اروپا نيز در حساب كاربري خود در توئيتر نوشت كه با منچستر و با قربانيان اين حادثه همدردي مي‌كند. ولاديمير پوتين رئيس‌جمهور روسيه حادثه منچستر را به نخست وزير انگليس تسليت گفت. شي جين‌پينگ، رئيس‌جمهور چين نيز در پيامي خطاب به ملكه دوم انگلستان ضمن ابراز همدردي گفت كه در شرايط سخت، چين محكم در كنار انگليس مي‌ايستد. بهرام قاسمي، سخنگوي وزارت خارجه ايران هم با محكوميت شديد حمله تروريستي منچستر گفت: «ريشه و منشأ فكري حوادث تروريستي كه در ميرجاوه ايران و در منچستر دست به اقدامات خشونت‌بار و غيرانساني مي‌زنند يكي است كه جز با عزمي جزم و ايجاد ‌ساز و كارهايي فراگير و به‌دور از استانداردهاي دوگانه، ريشه‌كن نخواهد شد.»
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
مهرناز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۳
0
0
بهتر ست می نوشتید"رقص پول در ریاض"کنسرت مرگ در منچستر.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار