کد خبر: 853268
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۲۰
حداقل حرمت سهامدار خرد را به اندازه مهمان نگه داريد
گاهي مجامع عمومي سالانه شركت‌هاي بورسي به گونه‌اي برگزار مي‌شود كه ...
گاهي مجامع عمومي سالانه شركت‌هاي بورسي به گونه‌اي برگزار مي‌شود كه به تحقير و بي‌ارزش جلوه دادن آراي سهامداران خرد مي‌انجامد، اينجاست كه بايد براي پايان يافتن ديكتاتوري در مجامع عمومي بنگاه‌هاي بورسي فكري كرد چرا كه در جمهوري اسلامي ايران چنين رفتارهايي به شدت مذمت مي‌شود.
 
به گزارش فارس، قانون تجارت، برگزاري مجامع عمومي سالانه را به شركت‌هاي بورسي الزام كرده؛ مجامعي كه قانوناً خواست سهامدار حقيقي و خرد در آن ارزشي ندارد اما گاهي اين حقيقت با ظاهري زشت به رخ كشيده مي‌شودكه دور از شأن انسانيت و اخلاق است.
 طبق قانون تجارت، شركت‌هاي بورسي موظف به برگزاري مجامع عمومي سالانه با حضور سهامداران حقيقي و حقوقي هستند. در اين مجامع تصميم‌گيري‌ها با اكثريت آرا اتخاذ مي‌شود كه در تمام مجامع، اكثريت رأي در اختيار سهامداران حقوقي است و سهامداران حقيقي با داشتن سهام خرد، عملاً تأثيري در تصميم‌گيري‌هاي مجامع ندارند.
 
جلسات مجامع با حضور بيش از نيمي از سهامداران داراي حق رأي رسميت مي‌يابد و تصميمات آن نهايي مي‌شود، بنابراين نيازي به حضور سهامداران حقيقي نيست.
سهامداران حقيقي با هدف اطلاع از اخبار و گزارش‌هاي يك ساله شركت، امكان گفت‌وگو با مديريت شركت و  فرصت اعتراض يا اظهارنظر درباره عملكرد شركت به مجمع مي‌آيند، البته برخي مديران معتقدند اغلب سهامداران حقيقي كه در مجامع حاضر مي‌شوند فراغت زيادي دارند و براي تنوع مي‌آيند. در ميان آنها همواره سهامداراني با تعداد سهم زياد و علاقه‌مند نيز وجود دارند. اگرچه اين قانون تجارت مشخص و معمول است، اما گاهي اين حقيقت با ظاهري زشت به رخ سهامداران حقيقي و خرد كشيده مي‌شود.
 
همواره نظر سهامداران خرد و حقيقي براي تقسيم سود بيشتر با نظر سهامداران عمده و مديريت متفاوت است و به اين دليل و دلايل ديگري اعتراض و گلايه از تصميمات سهامدار عمده در مجمع موضوع جديدي نيست، البته اگرچه قانون برگزاري مجمع با اين شرايط را الزامي كرده اما برخي رفتارهاي مديران با سهامداران را اجبار نكرده است.
 
در برخي مجامع رفتارهايي خارج از عرف و شأن سهامدار و مدير باعث تحريك سهامداران مي‌شود كه نتيجه‌اي جز بي‌حرمتي بين طرفين در مجمع و بي‌اعتمادي به مديريت شركت ندارد. همچنان كه روزهاي گذشته در مجمع سال 95 شركت مخابرات ايران زماني كه با وجود اعتراض ادامه‌دار سهامداران خرد براي تقسيم سود 50 توماني سهامدار عمده به سود 33 تومان رأي داد، رئيس مجمع گفت، مجمع تشريفاتي است تا ديگر حرفي نباشد. همچنين وقتي يك سهامدار معترض رئيس مجمع را با عنوان نماينده دولت خطاب كرد به‌رغم اينكه نماينده دولت بود، گفت كه نماينده دولت نيست و همچنين نوع مديريت و حفظ زمانبندي جلسه براي اجازه طرح سؤال توسط سهامداران از هيئت مديره و نوع پاسخگويي و قانع كردن سهامداران با تنش همراه بود.
رفتارهاي اينچنيني كه به تحريك و نارضايتي سهامدار ختم مي‌شود، سابقه ذهني در نوع برگزاري مجامع سالانه شركت و به تبع بدبيني به مديران ايجاد مي‌كند. در نهايت اگر قانون تجارت اجازه تصميم‌گيري به سهامدار خرد را نمي‌دهد، ضرورتي بر مخدوش كردن رابطه سهامدار و مديريت نيز وجود ندارد.
  
ورود دوربين‌هاي رسانه ملي به مجامع بورسي
به گزارش «جوان» گفتني است در دولت يازدهم به دليل در اختيار گرفتن نمايندگي سهام عدالت در شركت‌ها توسط دولت، ضريب نفوذ نمايندگان دولت در شركت‌هايي مانند مخابرات افزايش يافته است، حال سهامداران از دولتي‌تر شدن شركت‌هايي كه در زمان خصوصي بودن سهام اين شركت‌ها را خريداري كرده‌اند، ناراضي هستند و براين باورند رفتار نمايندگان دولت در پشت دوربين رسانه ملي با رفتار آنها در پشت كرسي‌هاي مديريت خود كاملاً متفاوت است، از اين رو خواستار ورود دوربين‌هاي رسانه ملي در مجامع شركت‌هاي بورسي هستند، البته انعكاس اين مجامع بايد زنده باشد تا رفتار مديران دولتي و نماينده سازمان بورس اوراق بهادار در مجامع تعديل شود.
   
شائبه گرد بازار سرمايه كم نيست
بي شك 10 ميليون سهامدار موجود در بازار سرمايه فراموش نكرده‌اند بازگشايي شائبه‌برانگيز سهامي چون كنتور‌سازي ايران چه خسارت عظيمي به آنها وارد كرد و در اين بين هنوز اين سؤال مطرح است كه چطور درآن مقطع زماني نماد معاملاتي اين سهام پرحاشيه از سوي سازمان بورس اوراق بهادار بازگشايي شد و بهاي سهام چند صد درصد رشد كرد، از شائبه‌هاي اينچنيني در بازار سرمايه بسيار است كه بايد دوربين‌هاي رسانه ملي علاوه بر مجامع شركت‌هاي بورسي هر روز در دل بازار سرمايه و همچنين سازمان بورس اوراق بهادار ورود كنند تا شائبه‌هاي موجود در گرد بازار سرمايه ايران از بين برود.
  
تورم 10 درصدي، صدور مجوز افزايش قيمت 50 درصدي
برخي‌ بر اين باورند چون سال گذشته وزارت ارتباطات بر خلاف تورم اعلامي 10درصد و نظر شوراي رقابت و سازمان حمايت مصرف‌كنندگان مجوز افزايش 50 درصدي نرخ تعرفه‌ها را به مخابرات داد، هم اكنون در هيئت مديره مخابرات ترك‌تازي مي‌كند، جالب آنكه به رغم رشد تعرفه‌هاي مخابراتي در سال مالي گذشته سود توزيعي به سهامداران كاهش مي‌يابد و وقتي سهامداران خرد در رابطه با اين موضوع انتقاد مي‌كنند و هزينه‌هاي تبليغي شركت ارتباطات سيار را بسيار قابل ملاحظه و غيرمتعارف مي‌دانند، جلسه از سوي نمايندگان دولتي تشريفاتي معرفي و متشنج مي‌شود.
 
نماينده دولت يا سازمان بورس؟
در پايان از سازمان بورس اوراق بهادار درخواست مي‌شود در مجامع شرايطي به وجود آورد تا سهامداران حقوقي دولتي يا خصوصي حرمت سهامداران خرد را حداقل به اندازه يك مهمان نگه دارند نه اينكه با تشريفاتي خواندن مجمع و سرسري پاسخ دادن به سؤالات سهامداران يا مستقر كردن نيروهاي انتظامات فضا را در مجامع بورسي ديكتاتوري كنند، البته اينگونه فضاها در دوران دولتي كه مدعي آزادي بيان و شفاف‌سازي است و مردم را به سرمايه‌گذاري در بازار سرمايه فراخوانده واقعاً عجيب و بعيد است.
منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار