کد خبر: 853264
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۹
برداشت 1/5 ميليارد دلاري از صندوق توسعه ملي براي اشتغال
نهاوندیان: طرح كارورزي كليد خورد، فقر هم در ايران تا 1400ريشه‌كن مي‌شود / ربیعی وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي با بیان اینکه اشتغال و فقر گفتمان مسلط انتخابات بود، گفت: گزارش ایجاد اشتغال را در 100 روز اول دولت دوازدهم خواهیم داد.
نویسنده: هادی غلامحسینی

ربیعی وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي با بیان اینکه اشتغال و فقر گفتمان مسلط انتخابات بود، گفت: گزارش ایجاد اشتغال را در 100 روز اول دولت دوازدهم خواهیم داد.
وزير تعاون با اشاره به اينكه در كميسيون برنامه، بودجه برداشت 1/5 ميليارد دلاري از صندوق توسعه ملي براي اشتغال به تصويب رسيد، گفت: براي ايجاد ۹۵۵هزار شغل بايد بنگاه‌هاي توليدي راكد را فعال كنيم و سراغ تأسيس شركت‌هايي برويم كه كارآفريني سريع دارند كه SMEها (شركت‌هاي دانش‌بنيان و استارتاپ‌ها) نمونه‌اي از آنهاست. علي ربيعي، وزيركار با حضور در يازدهمين جشنواره كارآفرينان برتر ملي سال 95، با تأكيد بر اينكه دو جنبش «اشتغالزايي» و «فقرزدايي» را به موازات هم پيش مي‌بريم، گفت: در جلسه‌اي با حضور اعضاي كميسيون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس و فراكسيون اشتغال، برداشت 1/5 ميليارد دلاري از صندوق توسعه ملي براي اشتغال به تصويب رسيد.
 
آنچه در دستور كار دولت دوازدهم خواهد بود، كارآفريني نهادي است، به اين معنا كه بنيادهايي ايجاد كنيم كه از جنبه‌هاي حقوقي، قانوني، روش‌سازي، تسهيل فرآيند ايجاد كسب‌و‌كار، تأمين منابع مالي و... برخوردار بوده و به كارآفرينان كمك كند. قرار است اين بنيادها، رسته‌هاي پراشتغال و مشاغل پايدار با بهره‌وري بالا را معرفي و حمايت كنند، بنابراين در دولت آينده به سمت كارآفريني نهادي حركت خواهيم كرد. رئيس شوراي عالي اشتغال با تأكيد بر اينكه به سمتي حركت خواهيم كرد كه واردات به توليد داخل و برندسازي بينجامد، تصريح كرد: در اولين قدم در بخش پوشاك برندسازي مي‌کنيم و صادرات پوشاك با برند ايراني به زودي آغاز خواهد شد. همچنين نرم‌افزارهايي را كه توليد داخل هستند با برند ايراني صادر مي‌كنيم. وي در خصوص تأخير در ايجاد سازمان كارآفريني گفت: ايجاد اين سازمان پيچيدگي‌هاي خاص خود را دارد و ما به اين علت تأسيس آن را متوقف كرده‌ايم، چون نمي‌خواستيم يك سازمان ناكارآمد ديگر به نهادهاي دولتي اضافه كنيم.
  
ريشه‌كني فقر در كشور تا ۱۴۰۰
از سوي ديگر مسئول دفتر رئيس‌جمهور با اشاره به اينكه ريشه‌كني فقر تا پايان ۱۴۰۰ يكي از برنامه‌هاي دولت دوازدهم است، گفت: طرح كارورزي (تاج) جزو فوريت‌هاي اجرايي دولت بوده و از خرداد ماه جاري آغاز شده است و منتظر تشكيل دولت دوازدهم نخواهيم ماند.
محمد نهاونديان، رئيس دفتر رئيس‌جمهور با حضور در يازدهمين جشنواره كارآفرينان برتر ملي سال 95تصريح كرد: سه گروه محروم در كشور وجود دارد كه تا پايان دولت دوازدهم توانمند خواهند شد، اين گروه‌ها شامل خانوارهايي هستند كه توانايي كار كردن ندارند، گروه ديگر خانوارهايي هستند كه توانايي كار كردن دارند ولي كار ندارند و گروه سوم خانوارهايي هستند كه هم توانايي كار دارند و هم شاغلند، اما درآمد آنها كافي نيست.
 
دولت از گروه اول حمايت كرده و هزينه‌هاي آنها را متقبل خواهد شد، براي گروه دوم نيز شغل ايجاد خواهد كرد و راه‌حل توانمندسازي گروه سوم، رشد اقتصادي و توسعه صادرات است تا درآمدهاي كارگران محروم افزايش يابد.
مسئول دفتر رئيس‌جمهور، ديگر وظايف دولت در ايجاد بستر مناسب براي رشد اقتصادي را فراهم آوردن محيط مناسب كسب و كار و كارآفريني برشمرد و افزود: دولت بايد قوانين و مقررات اقتصادي رقابت‌آفرين را تدوين كند، ضمن اينكه يكي ديگر از وظايف دولت در اين حوزه، مبارزه با انحصار و رانت‌زايي است.
 
نهاونديان با بيان اينكه اقتصاد نفتي شرايطي فراهم كرده كه حتي وقتي خصوصي‌سازي نيز كرديم باعث شد رانت از دولت به يك فرد منتقل شود، اظهار داشت: يكي ديگر از وظايف دولت در بسترسازي اقتصاد مردم‌محور، فراهم كردن زمينه مناسبات بين‌المللي است. سرپرست نهاد رياست جمهوري، ايجاد زيرساخت‌ها، ارتباطات، مواصلات، ساخت جاده و راه‌آهن، انتقال آب، برق، انرژي و... را از ديگر وظايف دولت عنوان كرد و گفت: دولت همچنين بايد استعدادهاي انساني را توانمند كرده و از استعدادهاي مناطق محروم حمايت كند. تأسيس صندوق كارآفريني اميد، نمونه اين حمايت‌هاست.
  
ستاري: كسب و كار نفتي پدر كشور را درآورده است
دراين بين در حالي اقتصاد ايران عموماً برپاشنه درآمدهاي نفت و مالياتي وابسته به نفت مي‌گردد كه معاون علمي و فناوري رئيس‌جمهور با بيان اينكه در بخش توليد دانش نانو رتبه ششم راداريم، گفت: محيط كسب و كار نفتي در اين 100 سال پدر كشور را درآورده و بسياري از حرف و مشاغل مانند صنايع دستي را تا حد ۷۰ درصد نابود كرده است.
سورنا ستاري، معاون علمي و فناوري رئيس‌جمهور در همين جشنواره در خصوص معرفي كسب و كار دانش بنيان گفت: اين محيط كسب و كار در حال حاضر بيش از 110خدمت دارد كه بخشي از آنها شامل معافيت قانوني بوده و بخشي هم در حوزه خدمات ديگري است.
ستاري رشد 17/5 درصدي توليد علم دانش‌بنيان در كشور را يادآور شد و اظهار كرد: اين درصد از رشد در دنيا سابقه نداشته و ما رتبه نخست را دارا هستيم. همچنين رتبه نوآوري ايران از 121 به 78 رسيده و در پايان 2017نيز اين رتبه بهبود قابل توجهي خواهد داشت.
   
از پژوهش دولتي چيزي درنمي‌آيد
وي به گزارش سازمان جهاني كار در خصوص توسعه اقتصاد دانش بنيان ايران اشاره كرد و گفت: بر اساس اين گزارش ايران رتبه اول را در اين حوزه داراست. توسعه آن نيز نيازمند سرمايه‌گذاري بخش خصوصي در پژوهش است چراكه از پژوهش دولتي چيزي در نمي‌آيد، نه كيفيت دارد نه راندمان. معاون علمي و فناوري رئيس‌جمهور سرمايه گذاري دراستارت آپ‌ها و شركت‌هاي دانش بنيان(SME) را به صورت معرفي به بورس دانست و ادامه داد: محيط كسب‌و‌كار دانش بنيان وام نياز ندارد بلكه بايد در بازار سرمايه رشد كند. ستاري رشد كشور در حوزه نانوتكنولوژي را متذكر شد و ادامه داد: ما در بخش توليد دانش نانو رتبه ششم را داريم كه تا پايان2017 به رتبه چهارم خواهيم رسيد. 300 شركت نانوتكنولوژي در ايران فعال هستند كه اقتصاد نانو را شكل داده است.
به گفته ستاري، محيط كسب‌و‌كار نفتي در اين 100 سال پدر كشور را درآورده و بسياري از حرف و مشاغل مانند صنايع‌دستي را تا حد 70 درصد نابود كرده است. درآمد نفتي پول سهل‌الوصولي است كه نتيجه آن اشتغال دولتي و مدرك‌گرايي است، در حالي كه اقتصاد دانش‌بنيان كارآفريني را در پي دارد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار