کد خبر: 853249
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۲
صد و هفتاد و پنجمين خردنامه همشهري منتشر شد
شماره ارديبهشت ماه خردنامه همشهري با تصويري از رضا داوري اردكاني و با تيتر اصلي «در كجاي تاريخ ايستاده‌ايم» منتشر شد.
خردنامه در بخش‌هاي مختلفي از جمله گزارش خبري، باشگاه نويسندگان، مصاحبه ماه و معرفي كتاب و با پرونده‌هايي با عناوين «گذار از كنش عاطفي به كنش عقلاني»، «تقابل رويكرد توسعه‌گرا با رويكرد پيشرفت درون‌زا»، «حكمراني به سبك ايراني» و «فقر و تكاثر در ايران امروز» به چاپ رسيده است.
   
گفت‌وگو با فيلسوف فرهنگ
در بخش گفت‌وگوي ماه اين شماره رضا داوري اردكاني پاسخگوي سؤالات مكتوب خردنامه با محوريت «آينده»، «توسعه» و دغدغه‌هاي فكري ۵۰ ساله خود بوده است.  در ادامه پرونده گفت‌وگوي ماه، «نزاع دكتر داوري و سروش» در گفت‌وگو با حجت الاسلام خسروپناه، «داوري متفكر فلسفه و فرهنگ» از غلامرضا اعواني، «پرسشگر دردمند روزگار ما» به قلم محمد رجبي دواني و فيلسوف زمانه متفكر آينده از شهين اعواني از جمله آثار و گفتاري هستند كه به بررسي زيست فكري استاد داوري اردكاني پرداخته‌اند.
در يادداشت «اوراق انديشه» نيز برخي از مهم‌ترين آثار داوري اردكاني مورد بررسي قرار گرفته است.
 
خردنامه در پرونده «‌حكمراني به سبك ايراني »، مفهوم جمهوري اسلامي را از ديدگاه تئوري‌پردازان انقلاب اسلامي از جمله امام خميني (ره)، آيت‌الله خامنه‌اي، آيت‌الله جوادي آملي، آيت‌الله مصباح يزدي و شهيدان صدر، بهشتي، مطهري بازخواني كرده است.  در بخش باشگاه نويسندگان، آيت‌الله عليدوست در يادداشتي اسلامي‌سازي علوم انساني از منظر فلسفه فقه را مورد مداقه قرار داده و حامد سرلكي نسبت ميان فلسفه و دين با موسيقي را از نظرگاه نقد گذرانده است. «نظريه‌پرداز انقلاب از بستر حكمت معنوي تاريخ» به قلم عبدالله بيننده نيز افكار و انديشه‌هاي شهريار زرشناس را مورد بررسي قرار داده است. «يك هايك پارادوكسيكال»، «كاسبي آزاد به نام آزادي» و «بايسته‌هاي ديالكتيك جنبش دانشجويي با احزاب» از ديگر عناوين اين بخش است.
 
«‌تقابل رويكرد توسعه‌گرا با رويكرد پيشرفت درون‌زا‌» عنوان پرونده ديگري است كه درصدد پاسخگويي به اين پرسش بوده است كه چرا سياست خارجي دولت اعتدال نمي‌تواند توسعه را براي ايران به ارمغان آورد. در اين پرونده عناويني چون «مواجهه محتاطانه با سازمان تجارت جهاني»، «ندامت اروپايي»، «ترامپ و سياست حمايت‌گرايي» به چشم مي‌خورد.
 خردنامه از بحث انتخابات رياست جمهوري نيز غافل نبوده و در پرونده «گذار از كنش عاطفي به كنش عقلاني» پديده انتخابات را از منظر جامعه‌شناسانه مورد بررسي قرار داده است.
سعيد ميرترابي در گفت‌وگو با خردنامه تحليل‌هاي طبقاتي از انتخابات را فاقد اصالت دانسته و سيد بشير حسني در مصاحبه‌اي به تشريح ساختار احساسي انتخابات ايران پرداخته است. نقش رسانه‌ها در انتخابات و فرصت‌هاي نظام ولايي براي رشد سياسي مردم از طريق انتخابات از ديگر عناوين اين پرونده است.
صد و هفتاد و پنجمين شماره خردنامه در ۱۶۴ صفحه به سردبيري جعفر حسن‌خاني منتشر شده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر