کد خبر: 853243
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
ماه رمضان در حالي از راه مي‌رسد كه به نظر مي‌رسد متوليان ورزش كشور برنامه‌اي براي استفاده از اين ماه معنوي در راستاي گسترش معرفت ديني و فرهنگ اسلامي بين ورزشكاران ندارند...
سعيد احمديان
ماه رمضان در حالي از راه مي‌رسد كه به نظر مي‌رسد متوليان ورزش كشور برنامه‌اي براي استفاده از اين ماه معنوي در راستاي گسترش معرفت ديني و فرهنگ اسلامي بين ورزشكاران ندارند، طوري كه مي‌شود گفت ورزش در اين ماه تعطيل مي‌شود! اين در حالي است كه اين ماه مبارك يكي از بهترين ماه‌هاي سال براي ترويج معنويت و اخلاق در ورزش ايران است. قابل انكار نيست كه در برخي رشته‌هاي ورزشي مانند فوتبال در سال‌هاي اخير شاهد رشد بي‌اخلاقي‌ها و فراموشي فرهنگ پهلواني هستيم و اين مسئله سبب شده تا اين ورزش درگير حاشيه‌هاي فراواني باشد. هرچند قاطبه جامعه ورزش كشورمان از حاشيه‌ها و بي‌اخلاقي‌هاي رايج در فضاي ورزشي مبرا هستند اما سقوط اخلاقي و معنوي در بين برخي ورزشكاران مسئله‌اي نيست كه بتوان از كنار آن به سادگي عبور كرد. رشد مسائل غير اخلاقي و غير فرهنگي در ورزش كشور در سال‌هاي اخير به يكي از دغدغه‌هاي اصلي دلسوزان جامعه ورزش تبديل شده و آنها با انتقاد نسبت به فراموشي ارزش‌هاي ديني و اخلاقي در ورزش، نسبت به ادامه اين روند به مديران و تصميم‌گيرندگان ورزش هشدار داده‌اند. با اين حال همان طور كه بارها اشاره شده متوليان ورزش براي فرهنگ‌سازي و ترويج اخلاق و فرهنگ اسلامي در ورزش كشور برنامه‌اي ندارند و همواره فرهنگ در حاشيه قرار گرفته است؛ مسئله‌اي كه سبب شده در مسائل فرهنگي در برنامه‌ها و مسابقات ورزشي كمترين جايگاه را داشته باشد.
نتيجه بي‌توجهي به فرهنگ و اخلاقيات در سطح متوليان ورزش را مي‌توان امروز در سطح ورزش ديد؛ ورزشي كه برخي چهره‌هاي مشهور آن كه الگوهاي گروهي از جامعه به حساب مي‌آيند، بويي از فرهنگ و اخلاق نبرده‌اند و با رفتارهاي ناشايست و ضد ارزشي‌شان در راهروهاي دادگاه ديده شده‌اند. اين موضوع نمايانگر كم‌كاري متوليان ورزش در عرصه فرهنگ است، چه باشگاه‌ها و چه فدراسيون‌ها و چه وزارت ورزشي‌ها، بيشتر از آنكه به جنبه‌هاي فرهنگي يك قهرمان توجه داشته باشند، تمام برنامه‌ريزي‌شان متوجه مسائل فني و مدال‌آوري يك ورزشكار است و تمامي بودجه‌ها نيز در اين رابطه تخصيص داده مي‌شود و در مقابل برنامه‌هاي فرهنگي در ورزش از كمترين بودجه برخوردار هستند.
در اين شرايط، عوض شدن فضاي فرهنگي ورزش و كاهش مسائل غير اخلاقي در بين ورزشكاران به خصوص رشته‌هايي مانند فوتبال، نيازمند تغيير نگاه مسئولان و توجه ويژه‌شان به فرهنگ‌سازي در ورزش كشور است. در اين بين ماه رمضان يكي از بهترين زمان‌هايي است كه مي‌توان به رشد اخلاق و ارزش‌هاي ديني در جامعه ورزش كمك كرد و بداخلاقي‌هاي رايج در فضاي ورزش را كاهش داد. يكي از برنامه‌هايي كه در اين زمينه بايد مورد توجه جدي قرار بگيرد، برگزاري مسابقات مختلف به مناسبت ماه رمضان در رشته‌هاي مختلف ورزشي با حضور قهرمانان بزرگ است. برگزاري اين مسابقات در رشته‌هاي مختلف علاوه بر اينكه مردم زيادي را به سالن‌ها مي‌تواند بكشاند، مي‌تواند فرصتي براي اجراي برنامه‌هاي فرهنگي و معنوي در محيط ورزش هم باشد و به ترويج اخلاق و فرهنگ اسلامي در ورزش كشورمان كمك كند. شب‌هاي ماه رمضان ظرفيت بزرگي براي جامعه ورزش در جهت فرهنگ‌سازي است اما متأسفانه اين پتانسيل در سال‌هاي اخير فراموش شده و همان طور كه اشاره شد متوليان ورزش به جاي اينكه در اين ماه شلوغ‌ترين روزهاي سالشان را از نظر برگزاري برنامه‌هاي فرهنگي پيش رو داشته باشند، نيمه‌تعطيل هستند و فعاليت‌ها و مسابقاتي كه مي‌تواند به يك محفل بزرگ براي استفاده معنوي از اين ماه مبارك منتهي شود، در برنامه‌هاي سالانه مسئولان جايي ندارد.
اين در حالي است كه در گذشته نه چندان دور برگزاري مسابقات ورزشي بعد از افطار با حضور چهره‌هاي مشهور شور و هيجان خاصي به سالن‌‌هاي  ورزشي مي‌داد؛ امري كه در دو دهه گذشته فراموش شده و اين مسابقات اين روزها بيشتر در سطح محلات دنبال مي‌شود و با توجه به بي‌برنامگي فدراسيون‌هاي مختلف و وزارت ورزش، ماه رمضان كه فرصت بزرگي براي ترويج اخلاق و مسائل ديني است، بدون اينكه برنامه خاصي وجود داشته باشد، سپري مي‌شود و اين فرصت از دست مي‌رود. به نظر مي‌رسد مسئولاني كه دم از فرهنگ در ورزش مي‌زنند، بايد در عمل هم با برنامه‌ريزي‌هايي كه در طول ماه‌هاي سال و به خصوص ماه رمضان انجام مي‌دهند، شعارهايشان را عملي كنند تا جامعه ورزش از بي‌اخلاقي‌ها تهي و سرشار از ارزش‌هاي معنوي و اخلاقي شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار