کد خبر: 853199
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۱
دبیر انجمن جراحان راینولوژی ایران در خصوص عوارض استفاده طولانی مدت از هدفون با صدای بلند گفت: استفاده از هدفون با صدای بلند باعث مرگ سلول‌های مژک دار و کاهش شنوایی افراد می‌شود.

سیدعلیرضا مصباحی دبیر انجمن جراحان راینولوژی ایران اظهار کرد: سیستم شنوایی یکی از حساس‌ترین و زیباترین سیستم‌های موجود در بدن است که نقش بسیار اساسی در طول زندگی فرد دارد.

وی افزود: زمانی که فرد می‌خواهد صدایی را بشنود صدا باید از طریق لاله گوش و کانال گوش خارجی جمع‌آوری و سپس به پرده گوش منتقل شود و این پرده را به ارتعاش درآورد. پشت پرده گوش میانی قرار دارد که در داخل آن سه استخوانچه موجود است که این استخوان‌ها پس از ایجاد صوت دچار لرزش شده و در نهایت صدا به گوش داخلی می‌رساند.

مصباحی ادامه داد: باید بدانیم در گوش داخلی امواج حرکتی به امواج الکتریکی تبدیل و به صورت پیام عصبی به مغز انسان منتقل می‌شود. حساس‌ترین قسمت در میان گوش داخلی قرار دارد که در آنجا یک سری سلول‌های مژک‌دار حساس به صوت نقش تبدیل کردن صدا را به پیام عصبی برعهده دارد.

این متخصص گوش و حق و بینی توضیح داد:صداهای بلند  دشمن اصلی سلول‌های مژک‌دار هستند که به اصطلاح به آن ترومای صوتی گرفته می‌شود. یکی از مهم‌ترین عواملی که باعث مرگ سلول‌های مژک‌دار می‌شود صداهای بلند است و دانستن این نکته ضروری است که وقتی سلول‌ها دچار آسیب و مرگ شوند نمی‌توان به آسانی آنها را درمان کرد زیرا سلول‌ها برگشت‌ناپذیر هستند.

وی ادامه داد: به همین دلیل همیشه به افراد گفته می‌شود که در معرض صدای بلند قرار نگیرند البته باید توجه داشت صداها دارای فرکانس‌های مختلف هستند و سلول‌های داخلی گوش به صداهای بم یا زیر حساسیت بیشتری دارد. سلول‌های مژک‌دار نیز به صداهایی با فرکانس بالا حساسیت بیشتری از خود نشان می‌دهند و در زمان مواجه با این نوع صدا از بین می‌روند.

مصباحی افزود: در بسیاری از مواقع بعد از اینکه افراد از هدفن یا هندزفری با صدای بلند استفاده کردند احساس سنگینی در گوش خود دارند که این موضوع نشان‌دهنده خستگی یا از بین رفتن سلول‌های مژک‌دار است.

مدرس جامعه گوش و حلق و بینی تصریح کرد:‌ استفاده از هدفون یا هندزفری با صدای پایین ممنوع نیست اما باید توجه کرد که استفاده مدام از آن باعث آسیب دیدن گوش می‌شود.

این متخصص گوش و حلق و بینی توصیه کرد:‌ استفاد از موسیقی باعث تحریک کانال گوش خارجی و به وجود آمدن سلول‌های قارچی گوش می‌شود همچنین ممکن استفاده از هدفون دیگران باعث انتقال عفونت قارچی به گوش شود، لذا توصیه می‌کنیم افراد از هندزفری به عنوان یک وسیله شخصی استفاده کرده و هدفون دیگران را در گوش خود قرار ندهند.

مصباحی گفت:‌ کسانی‌که گوش‌شان دچار عفونت‌های قارچی شده بهتر است از هندزفری استفاده نکنند زیرا این عفونت تشدید می‌شود. همچنین باید گفت در برخی مواقع ماده تشکیل‌دهنده هندزفری جنس مرغوبی ندارد که این موضوع باعث ایجاد آلرژی، خارش و قرمزی گوش خواهد شد.

منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار