کد خبر: 853184
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۱
در دوران دفاع مقدس ۱۷۶ موشک، ۲ هزار و ۵۰۰ گلوله توپ و ۳۳۱ راکت هواپیما به دزفول اصابت کرد و بیش از ۱۹ هزار واحد مسکونی و تجاری در این شهر تخریب شد. در مقابل اين تهاجمات ، دزفول در مقاومت قهرمانانه اش ۲ هزار و ۶۱۰ شهید تقدیم اسلام و انقلاب کرد که از این تعداد ۲۵۰ شهید از سه روز تا ۱۰ سال سن داشتند. به پاس گراميداشت اين مقاومت و جانفشاني ها روز چهارم خرداد بنام دزفول ثبت شدو حالا قرار است فاز نخست پارک موزه دفاع مقدس همزمان با چهارم خرداد روز مقاومت و پایداری و روز دزفول با برگزاری آئینی خاص در اين شهر افتتاح شود.

نويسنده: محمدرضا هاديلو

بر اساس گزارش ها دشمن بعثی ۲ لشکر از ۶ لشکری که برای حمله به خاک میهنمان آماده کرده بود، مامور فتح دزفول کرد تا خوزستان را دور بزند و درنهایت این استان را به تصرف خود درآورد و اگر مقاومت مردم دزفول نبود، خوزستان سقوط می کرد، عملیات فتح المبین وجود نداشت و مقدمه آزاد سازی خرمشهر فراهم نمی شد.

امام خمینی (ره) در پنجم اردیبهشت سال ۶۲ در پیامی به مردم دزفول فرمودند: شما دزفولی ها امتحان دادید و از این امتحان خوب بیرون آمدید، شما دِین خود را به اسلام ادا کردید.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی هم در دیدار مسئولان و دست‌اندرکاران اردوهای راهیان نور کشور در خصوص مقاومت و پایداری مردم دزفول در دوران دفاع مقدس فرمودند: « اینکه مرحوم قاضی در دزفول ماند و موجب شد که مردم در دزفول بمانند و با این همه موشکی که به دزفول زدند، دزفول تخلیه نشود، راز آن اینجا است ، چون اگر دزفول از سکنه خالی می شد، گرفتن آن آسان بود.»

به پاس مقاومت عزتمندانه این شهر در سال ۱۳۶۵، دولت دزفول را به عنوان شهر نمونه معرفی کرد و لوح زرین آن در یکی از میدان های شهر نصب شد.

*موزه اي براي ثبت تاريخ

حالا و به ياد تمام آن رشادتها قرار است پارک موزه دفاع مقدس در شهر دزفول افتتاح شود. مرکز فرهنگی دفاع مقدس دزفول علاوه بر پژوهشکده و کتابخانه، دارای موزه ای مسقف و پارک موزه است که در طراحی آن فضای سبز، یادمان شهدای گمنام، سردر، گونه های گیاهی، نخل، زیتون است. همچنین مکانی برای استقرار ادوات جنگی و ماکت شهر موشکی دزفول گنجانده شده است.

دبیر ستاد چهارم خرداد دزفول با بيان اينکه طراحی این مرکز از سال ۸۹ آغاز شده و در سالهای اخیر اجرای طراحی این مرکز به صورت مرحله ای پیش رفته است در اين باره گفت: "گام نخست مرکز فرهنگی دفاع مقدس که موزه مسقف است که همزمان با چهارم خرداد و با حضور یکی از فرماندهان ارشد نظامی طی آیینی افتتاح می شود."

بهزادجولایی تصریح کرد: "ویژه برنامه های مختلفی به مناسبت چهارم خرداد روز مقاومت و پایداری و روز دزفول در نظر گرفته شده که این برنامه ها از دوم خردادماه با عنوان روز سلحشوری، پایمردی، ایثارگری و مدافعان حرم آغاز می شود."

وي افزود: "برپایی نمایشگاه های فرهنگی و هنری برگرفته از رشادت های رزمندگان عملیات بیت المقدس و مدافعان حرم از دیگر برنامه های تدارک دیده شده به مناسبت چهارم خرداد در دزفول است. در روز سوم خردادماه که روز مقاومت، ایثار و پیروزی است؛ دستاوردهای حاصل از حماسه سوم خرداد به عنوان الگویی در ایستادگی ملت قهرمان ایران اسلامی در هشت سال دفاع مقدس تبیین می شود و سالروز عملیات بیت المقدس گرامی داشته خواهد شد که در این روز از پیشکسوتان و حماسه سازان دفاع مقدس به ویژه رزمندگان عملیات بیت المقدس تقدیر می شود و زنگ مقاومت و پیروزی در ساعت ۱۱ صبح در مدارس دزفول نواخته خواهد شد."

دبیر ستاد چهارم خرداد دزفول یادآور شد: "در روز چهارم خردادماه نیز از رشادت و پایمردی مردم دزفول به پاس ایستادگی و مقاومت در هشت سال دفاع مقدس تجلیل خواهد شد."

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار