کد خبر: 853183
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۹
با اينکه قرار بود پروژه راه‌آهن آستارا- آستارا بهمن‌ ماه سال 95 به‌بهره‌برداري برسد اما ناتواني مسئولان وزارت راه و شهرسازي ايران، آذربايجاني‌ها را مجري ادامه پروژه کرد
بعد از افتتاح نيمه‌کاره راه‌آهن تهران- همدان که از آن به عنوان تبليغات انتخاباتي دولت استفاده شد، اين‌بار نوبت به راه‌آهن آستارا‌- آستارا رسيد که مسئولان نتواستند آن را اجرايي کنند.عمليات اين پروژه طي مذاکرات ايران و آذربايجان از سال 93 آغاز شده است و قرار بر اين بود که تا بهمن ماه سال 95 به مرحله بهره‌برداري برسد و به عنوان خط ‌راه آهن ايران- اوراسيا براي انجام فعاليت‌هاي اقتصادي و تجاري شناخته شود. با اينکه طرف آذربايجاني قبل از موعد مقرر عمليات ريل‌گذاري را انجام داد و به تعهدات خود عمل کرد، اما مسئولان وزارت راه و شهرسازي ايران‌ حتي با گذشت بيش از 3 ماه از اتمام زمان مقرر نتوانستند به وعده خود پاي بند بمانند و پروژه روند کندي را طي کرد تا آذربايجاني‌ها ادامه آن را در داخل مرزهاي ايران به دست گرفتند. در اين راستا کارشناسان معتقدند اگر سرمايه‌گذاران خارجي براي ادامه اين پروژه ورود نمي‌کردند معلوم نبود سرنوشت راه‌آهن آستارا- آستارا به کجا ختم مي‌شد.
نويسنده: ميترا شهبازي

خط ریلی آستارا - آستارا که در سال 93 عمليات اجرايي آن آغاز شد، علاوه بر اتصال آهنین و ارتقای روابط جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان، قرار است بستر مناسبي براي حمل ونقل کالا و مسافر بین ایران و اوراسیا فراهم ‌کند که همين موضوع به عنوان يکي از مهمترين اهداف اجرايي اين پروژه شناخته مي‌شود. در اين راستا خیراله خادمی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور مي‌گويد:«عملیات احداث اين پروژه به صورت مشارکتي بين جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان انجام مي‌شود و حدود هشت کیلومتر خط ریلی در خاک آذربایجان قرار دارد و مابقي آن به عهده ایران است.»

لازم به ذکر است که با توجه به موقعيت جغرافيايي مناسب جمهوري آذربایجان که در چهارراه اروپا و آسیا قرار دارد، مي‌توان گفت به واسطه اجراي اين طرح، کشور آذربايجان می‌تواند براي ايران به واسطه راه‌آهن رشت آستارا زمینه انتقال کالا و مسافر از آسیا به اروپا و بالعکس را فراهم کند و از طریق راه‌آهن، ایران را به روسیه متصل کند.

وزارت راه ناتوان در اجراي پروژه‌‎هاي ريلي

نکته قابل توجه در خصوص اجراي پروژه راه‌آهن آستارا- آستارا اين است که بعد اعلام موافقت هر دو کشور براي مشارکت در طرح مذکور، طرف آذربايجاني توانست قبل از موعد مقرر پروژه را تکميل کند، اما طرف ايراني بعد از گذشت بيش از 3 ماه از پايان زمان مورد نظر، باز هم نتوانست خط راه‌آهن آستارا را در داخل مرزهاي کشور افتتاح کند. با اينکه به گفته کارشناسان عمليات مذکور در صورت توجه مسئولان کار زيادي نداشت و حداکثر 2 ماهه آماده افتتاح مي‌شد، اما با اين حال مسئولان کم‌کاري کردند و ادامه روند طرح را به عهده جمهوري آذربايجان گذاشتند.

در اين راستا نماينده مردم آستارا در مجلس شوراي اسلامي با اشاره به اينکه ناتواني مسئولان وزارت راه، حيثيت ايراني را زير ‌سوال برد، به خبرنگار «جوان» مي‌گويد:« با اينکه از ورود سرمايه‌گذاران خارجي براي اجراي طرح‌هاي عمراني و اقتصادي استقبال مي‌کنيم، اما ورود سرمايه‌گذاران آذربايجاني براي تکميل راه‌آهن آستارا- آستارا بعد از وقفه طولاني که به دليل بي‌توجهي‌هاي مسئولان وزارت راه صورت گرفته بود، فقط وجه ايراني را در جوامع خارجي ناتوان نشان داد.»

ولي داداشي با اشاره به اينکه بارها خواستار تسريع پروژه شده بوده است و اين موضوع را از طريق وزير راه پيگيري ‌کرده است، مي‌افزايد:« درحال حاضر طرف آذربايجاني ادامه پروژه را در داخل کشور به عهده دارد.»

قطار آستارا به دست خارجي‌ها سپرده شد

راه‌آهن بین‌المللی آستارا - آستارا قرار بود در بهمن‌ ماه سال 95 افتتاح شود، هنوز به مرحله بهره‌برداری نرسیده ‌است و جوانان جوياي کار و مسئولان بسياري چشم‌انتظار افتتاح آن هستند. چرا که يکي از اهداف اجراي اين پروژه ايجاد فرصتي براي اشتغال‌زايي است.

در اين راستا نماینده مردم آستارا ضمن انتقاد از عملکرد مسئولان دولتي مي‌گويد:« متاسفانه مسئولان دولتي به وظایف قانونی خود واقف نیستند و به دلیل بروکراسی‌های اداری، توانایی استقبال از سرمایه‌گذاران و ایجاد فرصت‌های جدید شغلی را ندارند. بنابراين بسیاری از سرمایه‌گذاران بخش‌خصوصی از سرمایه‌گذاری در حوزه تولید و اشتغال دلسرد و ناامید مي‌شوند. »

داداشي با اشاره به اينکه اهمال‌کاري مسئولان براي اجراي پروژه‌‎ راه‌آهن آستارا- آستارا نيز از همين دست است، مي‌افزايد:« پیشرفت ضعیف و ناتوانی دولت در افتتاح راه‌آهن بین‌المللی آستارا - آستارا و واگذاري آن به طرف آذربايجاني نشان دهنده بی‌کفایتی کابینه روحانی است.»

وي ادامه مي‌دهد:« تنها 8 کیلومتر از این راه‌آهن در خاک جمهوری آذربایجان بود و آذری‌ها تعهد خود را قبل از موعد مقرر انجام داده‌اند و یک‌هزار و 800 متر از این راه‌آهن در خاک ایران قرار دارد که هنوز تمام نشده است. اين درحالي است که اگر مسئولان کمي دلسوزي مي‌کردند، پروژه مذکور حداکثر 2 ماهه به پايان مي‌رسيد.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار