کد خبر: 853172
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۴

نويسنده: محمدرضا هاديلو

براساس مطالعاتي که يکي از دانشگاه هاي فرانسه انجام داده است، فقط 5 درصد کوير لوت ايران به مساحت 3هزار کيلومتر مربع قابليت توليد برق موردنياز کل ايران و دو کشور همسايه يعني افغانستان و پاکستان را دارد. همچنين براساس اطلاعات سايت بين المللي ناسا ۲ کشور ايران و ليبي به دليل دارا بودن انرژي لايزال خورشيدي نيازي به نيروگاه هاي سوخت فسيلي ندارند.

بر همين اساس کارشناسان معتقدند با نصب پانل هاي خورشيدي و احداث نيروگاه هاي سولار در کوير لوت علاوه بر توليد برق پاک مورد نياز کشور، مي توان اين برق را به کشورهاي همسايه هم صادر کرد.بر همين اساس سرمايه گذاري بخش خصوصي در زمينه احداث نيروگاه هاي انرژي نو زمينه را براي اشتغال زايي هم فراهم مي کند. به طوري که به ازاي توليد هر مگاوات برق پاک18 تا 30 نفر مشغول به کار مي شوند.

سيستان دنياي انرژي ها

باد و خورشيد دو انرژي پاک و تمام نشدني هستند که اکثر کشورهاي دنيا از اين نعمت بي نصيب مانده اند. با اين حال سيستان و بلوچستان ايران، اگرچه از نعمت هايي نظير نفت، گاز و جنگل هاي انبوه بي بهره است اما نعمت هاي خدادادي همچون باد، تابش خورشيد و معادن در قلب آن قرار گرفته اند که استان را به مجموعه اي بي نظير از انرژي هاي نو تبديل کرده است.مسير بادهاي پر قدرت سيستان و انرژي تابشي خورشيد در اين استان با بيش از 6 کيلووات ساعت بر مترمربع در روز، دو انرژي تجديدپذير هستند که بهترين شرايط را در اين منطقه به وجود آورده اند.

به موارد بالا مي توان «انرژي زمين گرمايي آتش فشان نيمه خاموش تفتان» و بلندي هاي بزمان، انرژي امواج اقيانوسي درياي بزرگ چابهار با ارتفاع بيش از 12 متر در فصل مونسون و انرژي «بيومس» منطقه کشاورزي و گاوداري هاي زابل، بمپور و باهوکلات را نيز اضافه کرد.

براساس اطلاعات سينوپتيک هواشناسي در 30 سال گذشته، ديتاهاي مقدماتي اطلس باد «سازمان انرژي هاي نو ايران» و نقشه هاي به روز شده سازمان هوانوردي بزرگ جهاني از جمله «ناسا»، بادهاي سيستان از نظر قدرت و تداوم و جهت وزش ثابت باد رتبه نخست جهاني را به خود اختصاص داده اند.قدرت زياد بادهاي سيستان و مسطح بودن زمين هاي فلات هامون يکي از مزاياي منحصر به فرد دشت سيستان براي احداث نيروگاه بادي در اين منطقه است و با احداث اين نوع نيروگاه ها مي توان انرژي قابل توجهي را به دست آورد.

ايجاد اشتغال با انرژي هاي پاک

بهر حال تمام استانهاي مرکزي و جنوبي ايران قدرت هاي زيادي براي توليد برق دارند . براساس جمع آوري اطلاعات سينوپتيک هواشناسي به دست آمده طي ۱۰ سال گذشته و مجموعه اطلاعات وزارت نيرو، فقط در منطقه سيستان ظرفيت زيادي براي احداث مزارع بزرگ برق بادي آزمايشي وجود دارد. در کنار اطلاعات هواشناسي مي توان به مزاياي دشت سيستان نظير زبري کم زمين هاي آن براي احداث نيروگاه هاي بزرگ بادي نيز اشاره کرد.

کارشناسان يکي ديگر از مزاياي دشت سيستان را جهت وزش باد غالب شمال با تغييرات ناچيز مي دانند که متوسط سرعت وزش باد در منطقه ميل نادر زابل بيش از 310 روز در سال و بالاي 10 متر بر ثانيه است.حالا بايد منتظر ماند تا دولتمردان در جهت بهره وري از پتانسيل هاي موجود در استانها و ايجاد اشتغال براي جوانان نظري هم به انرژي هاي پاک داشته باشند که در اکثر استانهاي ايران وجود دارد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار