کد خبر: 853112
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۸
پدر علم قنات ايران خبر داد:
پدر علم قنات ايران با بيان اينكه احداث قنات و حفرچاه در ايران قدمت 3 هزار ساله دارد گفت: در 3300 سال پيش كه ارمنستان بخشي از خاك ايران اسلامي بود، اولين بار قنات ساخته شد.
پروفسور عبدالكريم بهنیا در حاشيه كارگاه آموزشي قنات داري و قنات شناسي در شركت آب منطقه‌اي سمنان كه با همكاري جهاددانشگاهي استان سمنان برگزار شد، افزود: حفر چاه نيز در كشورمان ايران، قدمت 3000 ساله دارد، در گناباد خراسان جنوبي، در 3300 سال گذشته كه هيچ تكنولوژي و علمي در خصوص حفاري چاه وجود نداشت، چاه‌هايي به عمق 300 متر حفر شده است.
وي ادامه داد: علم ساخت قنات ابتدا در ايران شكوفا شد  و سپس اين علم به 34 كشور جهان منتقل شد، در حال حاضر 34 كشور جهان صاحب قنات هستند، اما متأسفانه اين كشورهايي كه علم و تكنولوژي ساخت قنات را از ايران ياد گرفته‌اند، بيشتر از ما براي احياء قنات‌ها در كشورشان دلسوز هستند و در اين راستا همايش‌هاي بين المللي، سمينار، كنفرانس و... برگزار مي‌كنند و كارهاي تحقيقاتي ارزشمند، مقاله نويسي و... انجام مي‌دهند.
استاد دانشگاه اهواز(جندي شاپور سابق) اضافه كرد: به عنوان مثال كشور آلمان تنها يك قنات دارد، يا تعداد قنات‌هاي كشور انگلستان برابر با تعداد قنات‌هاي استان گيلان به تعداد 6 قنات است، اما تمام تلاش خود را در جهت حفظ و نگه‌داري قنات‌ها انجام ‌مي‌دهند و معتقدند كه بايد تكنولوژي قديم را در كنار تكنولوژي جديد حفاظت و مراقبت كرد.
پروفسور عبدالكريم بهنيا اضافه كرد: در كشور پهناور ايران در سال 1332،بیش از 60 هزار قنات وجود داشته است، اما به دليل بي توجهي و عدم آگاهي، از سال 1332 تا 1396، بالغ بر 23 هزار قنات در كشور از بين رفته‌ است و تعداد قنات ها در ايران به 36 هزار و 400 قنات، كاهش پيدا كرده است.
پدر علم قنات ايران با تأكيد بر اينكه با پيشرفت علم و تكنولوژي، ساخت قنات در جهان، از دو نسل به دو ماه كاهش يافته است، تصريح كرد: امروزه تكنولوژي و فناوري و علم روز در احداث قنات در جهان به كار گرفته مي‌شود، اما اين اتفاق در كشور ايران هنوز رخ نداده است، و ما هنوز فكر مي‌كنيم دوره ساخت و استفاده از قنات گذشته و قديمي شده است.
پروفسور بهنيا خاطرنشان كرد: ساير كشورهاي جهان، در حفظ و نگه‌داري از قنات‌ها، از كشورما خيلي جلوتر و به روزتر هستند، ما نيز در كشور بايد از آموزش‌هاي ابتدايي در اين بخش در زمينه حفظ و احياء قنات‌ها آغاز كنيم.
وي همچنين گفت: كساني كه مي‌گويند دوره قنات گذشته است، سخت اشتباه مي‌كنند و آگاهي كامل و شناخت درستي از چاه‌ها و قنات‌ها ندارند، با تكنولوژي روز، مي‌توان از قنات‌ها استفاده بهينه كرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار