کد خبر: 853110
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۹
برداشت گل محمدی از باغ های مرکز تحقیقات وآموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان سمنان(شاهرود) آغاز شد.
رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی استان سمنان گفت: برداشت چین اول گلبرگ های گل محمدی از باغ های الگویی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی، با مشارکت دانش آموزان دختر کار و دانش رشته کشاورزی این مرکز آغاز شد.
احمد دزیانیان با تاکید بر اهمیت کشت گل محمدی در شاهرود، افزود: کشت گل محمدی در مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی استان در سال جاری به میزان پنج هکتار افزایش می یابد.
وی اضافه کرد: با توجه به اقلیم خشک و نیمه خشک ایران و کمبود منابع آبی در استان، تغییر الگوی کشت یک راهکار اساسی برای اصلاح الگوی مصرف آب در بخش کشاورزی است.
دزیانیان تاکید کرد: با تغییر الگوی کشت از محصولاتی که به آب زیاد در طول دوره رشد خود نیازمند هستند به سمت محصولات با مقاومت بالاتر نسبت به کم آبی و سازگارتر با شرایط اقلیمی و منطقه ای استان و همچنین محصولات دارای مزیت اقتصادی بیشتر، می توان گامی در جهت مدیریت صحیح آب و افزایش بهره وری آن در استان برداشت.
وی گل محمدی را یکی از محصولات مهم در تغییر الگوی کشت در مناطق کم آب دانست و گفت: بنابر آمار منتشر شده از سوی وزارت جهاد کشاورزی در سال 94، به طور میانگین در هر هکتار گل محمدی در سال 2.2 تن گل جمع آوری می شود و از تقطیر این میزان گل، حدود یک کیلوگرم اسانس بدست می آید.
دزیانیان افزود: اسانس گل محمدی، از گران ترین اسانس های گیاهی به شمار می رود به گونه ای که هر لیتر آن 18 هزار دلار، معادل 65 میلیون تومان به فروش می رسد.
گل محمدی از دیرباز در ایران کشت می ‌شده ‌است. مناطق مورد کشت گل محمدی اغلب مناطق کوهپایه‌ای و اقلیم های خشک و نیمه خشک با تابستان های معتدل و خشک و زمستان های سرد است.
در حال حاضر کشت گل محمدی در 14 استان ایران انجام می شود که مهم ترین آن ها دهستان لاله‌زار کرمان، داراب (لایزنگان) و شهر میمند فارس ، کاشان و آذربایجان شرقی است و در دیگر استان ها کشت بیشتر به صورت پراکنده است.
محصول عمده گل محمدی، گلاب، اسانس و گلبرگ خشک می‌باشد، که از آنها در صنایع دارویی، عطرسازی، فرآورده‌های بهداشتی و آرایشی و صنایع غذایی استفاده می‌شود. مصرف دارویی آن بیشتر در درمان دردهای رماتیسمی، قلبی، تقویت اعصاب و معده و رفع بعضی از سردردها بوده و در تهیه شربت و مربا و در صنایع شیرینی سازی و تهیه بستنی نیز استفاده می‌شود.
سالانه گلاب و اسانس ایران به کشورهای حوزه خلیج فارس و کشورهای اروپایی ازجمله فرانسه و انگلستان صادر می‌شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر