کد خبر: 853061
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
تحولات ميداني جنگ سوريه اين روزها كاملاً بر شرق اين كشور متمركز است...
تحولات ميداني جنگ سوريه اين روزها كاملاً بر شرق اين كشور متمركز است؛ جايي كه رقابت شديد و حساسي بين تروريست‌هاي تحت حمايت امريكا از يك طرف و نيروهاي مقاومت از طرف ديگر شكل گرفته است. امريكايي‌ها به بهانه مبارزه با داعش درصدد ايجاد مناطق حائل بين عراق و سوريه هستند تا مانع از تحقق آنچه هلال شيعي مي‌خوانند شوند اما نيروهاي مقاومت با اشاره به حضور غيرقانوني و تجاوزكارانه نظاميان انگليس و امريكا در يك گذرگاه مهم مرزي بين عراق و سوريه مصمم هستند مانع از جدايي تهران، بغداد و دمشق شوند و موفق شدند روز گذشته به پيشروي‌هاي قابل توجهي دست پيدا كنند.
 
منابع خبري سوري گزارش كردند ارتش اين كشور به همراه نيروهاي مقاومت گام جديدي در اطراف شرقي پالميرا برداشتند و آخرين بلندي‌اي را كه در كنترل تروريست‌هاي داعش بود، مورد هدف قرار دادند. هدف اصلي نيروهاي مقاومت از عمليات در شرق پالميرا رسيدن به شهر سخنه است. اين شهر درست مابين بزرگراهي قرار گرفته كه دير الزور را به پالميرا وصل مي‌كند. ديرالزور كه در شرق سوريه قرار گرفته، نزديك به دو سال است كه تحت محاصره تروريست‌هاي داعش قرار دارد. تلاش تروريست‌هاي داعش براي تسلط كامل بر اين شهر تاكنون با مقاومت نيروهاي دولتي ناكام مانده است.
 
علاوه بر نيروهاي دولتي، امريكايي‌ها و انلگليسي‌ها از طريق شبه نظاميان «ارتش آزاد» تلاش مي‌كنند زودتر از ارتش سوريه به اين شهر برسند. دولت‌هاي غربي در ظاهر مي‌گويند هدف آنها از اين عمليات شكست داعش است اما همانطور كه رسانه‌ها و تحليلگران امريكايي بارها تأكيد كرده‌اند، هدف اصلي تحركات امريكايي‌ها در شرق سوريه ايجاد مناطق حائل بين عراق و سوريه است تا بدين طريق كشورهاي منطقه را از يكديگر جدا كنند. اگر گروه‌هاي مسلح تحت فرمان امريكا زودتر به شهر ديرالزور برسند امريكا يك گام ديگر به هدف نهايي خود در سوريه، يعني تجزيه اين كشور نزديك مي‌شود.  در حالي كه جنگ در شمال شرقي سوريه بر شهر ديرالزور متمركز شده، تحركات نيروهاي رقيب در جنوب شرقي بر گذرگاه تنف متمركز است. اين گذرگاه در مثلث مرزي عراق، سوريه و اردن قرار دارد و هم اكنون نظاميان امريكا و انگليس به صورت غيرقانوني آن را به اشغال خود درآورده‌اند. گذرگاه تنف به دليل قرار گرفتن در مسير بزرگراهي كه بغداد را به دمشق وصل مي‌كند از اهميت استراتژيكي حياتي برخوردار است. جنگنده‌هاي امريكايي چند روز پيش نيروهاي مقاومت را كه در حال پيشروي به سمت اين گذرگاه بودند با حملات هوايي هدف قرار داده‌اند. در پي اين حمله امريكا تحولات ميداني جنوب سوريه وارد مرحله حساسي شده است.
آنچه مشخص است اينكه حمله هفته گذشته امريكا باعث نشده تا نيروهاي مقاومت براي آزادسازي اين گذرگاه عقب‌نشيني كنند. منابع خبري گزارش دادند، نيروهاي متحد در 24 ساعت گذشته به پيشروي خود در شرق استان «السويداء» ادامه دادند و توانستند سد راهبردي «الزلف» را از داعش پس بگيرند. اين سد در فاصله 50 كيلومتري ريف جنوب شرقي السويداء و 30 كيلومتري مرز اردن قرار دارد. با اين پيشروي، نيروهاي متحد قادر خواهند بود به مركز «باديه شام» برسند. احتمالاً نيروهاي مقاومت درصدد هستند از استان سويدا عمليات جديدي را براي رسيدن به گذرگاه تنف آغاز كنند، همزمان عمليات موازي ديگري نيز از شرق قلمون براي رسيدن به اين گذرگاه در جريان است.
   
حمص كامل امن شد
در راستاي اجراي توافق ميان دولت سوريه و تروريست‎ها تحت نظارت هلال احمر اين كشور و نيروهاي امنيت داخلي و پليس نظامي روسيه انتقال آخرين سري از تروريست‎ها و خانواده‌هايشان از منطقه الوعر به سمت حلب آغاز شد تا در راستاي خروج عناصر تروريست از اين شهر منطقه «الوعر» به عنوان منطقه عاري از سلاح اعلام شود. شهر حمص سومين شهر بزرگ سوريه پس از دمشق و حلب است كه در غرب كشور سوريه و در 162 كيلومتري پايتخت اين كشور قرار دارد. از همان روزهاي آغازين جنگ و درگيري در سوريه چندين نقطه هم براي مخالفان و هم براي دولت اين كشور بسيار حائز اهميت بود. در ميان چندين منطقه و شهر، حمص همواره اهميتي اقتصادي، جغرافيايي و استراتژيك داشته كه در مركز يك منطقه حاصلخيز كشاورزي و در كنار رود «عاصي» شكل گرفته است و تنها راه طبيعي ارتباطي ميان ساحل مديترانه كشور سوريه و مركز آن محسوب مي‌شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار