کد خبر: 853047
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
گفت‌وگو با فعال فرهنگي و جانباز عمليات بيت‌المقدس
سوم خرداد يادآور روزي است كه جمعيت 36 ميليوني ايران اسلامي غرق در غرور و شادي و مقاومت پيروزي بزرگ خود را جشن گرفتند و براي آزادي خرمشهر از چنگال گرگ‌هاي بعثي و حاميان جهاني‌شان سجده شكر به جا نهادند و...
   معصومه طاهري
سوم خرداد يادآور روزي است كه جمعيت 36 ميليوني ايران اسلامي غرق در غرور و شادي و مقاومت پيروزي بزرگ خود را جشن گرفتند و براي آزادي خرمشهر از چنگال گرگ‌هاي بعثي و حاميان جهاني‌شان سجده شكر به جا نهادند و آن را چون نگيني در تاريخ حماسه هشت‌سال دفاع مقدس براي نسل‌هاي آينده به وديعه گذاشتند؛ چراكه دست خالي تنها با سلاح عزم و ايمان به مكتب عشق و علاقه به ميهن اسلامي‌شان، پوزه دشمن سر تا پا مسلح را به خاك ماليدند. حاج جواد اميني در زمان آزادي خرمشهر نوجواني بود كه تنها 17 سال داشت و به عنوان نيروي زرهي تيپ كربلا معاونت گردان زرهي بوده است كه جانبازي امروز او يادگاري از عمليات بيت‌المقدس است كه چون نشاني با افتخار همراه دارد. درحال حاضر بيكار ننشسته است و اعتقاد دارد جنگ امروز در حوزه فرهنگ بسيار پيچيده‌تر و گسترده‌تر از جنگ نظامي سال‌ها پيش است از همين رو فعالانه در كسوت فعال فرهنگي در لشكر صاحب‌الزمان(عج) مشغول به كار است همچنين به جمع‌آوري خاطرات شفاهي جنگ مي‌پردازد.
 اهميت عمليات بيت‌المقدس و فتح‌ خرمشهر در چيست؟
دشمن برآوردهايي داشت و اطلاعاتي جمع‌آوري كرده بود كه البته در شرايط اول انقلاب درست هم بود چون وضعيت نيروهاي نظامي ما منسجم نبود و از سويي هم خيانت‌هاي منافق‌گونه برخي مزدوران هم عراق را مطمئن به پيروزي كرده بود كه قطعاً استان خوزستان را سريع تصرف مي‌كند و جزو كشور عراق مي‌نمايد درحالي‌كه از سه اصل مهم مقاومت مردمي بي‌خبر بود يعني ايمان، رهبري امام خميني و وحدت مردم (اتحاد فارس و عرب)، زيرا دشمن در نظر داشت از شرايط تنوع قومي استان خوزستان به نفع خود بهره‌برداري كند ولي مردم ايستادگي كردند و با تمام قوا مانع پيشروي عراق شدند؛ بنابراين با توجه به شرايط ايران در سال‌هاي ابتدايي انقلاب، اين عمليات و پيروزي آن اهميت دارد.
 چرا امام خميني (ره) فرمودند: خرمشهر را خدا آزاد كرد؛ ما كه طي هشت سال دفاع مقدس فتوحات و عمليات‌هاي موفقيت‌آميز زيادي داشتيم؟
زيرا هر چند علي‌الظاهر جنگ ايران و عراق بود ولي در حقيقت جنگ ايران با تمام استكبار شرق و غرب بود. همه پشت سر عراق بودند تا ايران را از پا درآورند. مطابق با فرمايش حضرت امام جنگ بين اسلام و كفر بود و ايران هم آمادگي لازم را نداشت پس امدادهاي الهي بود كه باعث شد در دل دشمن سراپا مسلح وحشت ايجاد كند و اين كار خدا بود كه در عمليات بيت‌المقدس 19 هزار و 500 نفر اسير دشمن داشتيم و 5 هزار و 380 كيلومتر آزاد شد. اين فقط كار خدا بود كه طرح و برنامه‌هايي در ذهن رزمندگان انداخت تا به دشمن غلبه كنند.
چرا عمليات بيت‌المقدس به عنوان برجسته‌ترين عمليات پدافندي نيروهاي مسلح در تاريخ نظامي ما ثبت شده است؟
عمليات دفاع مقدس يكي از عمليات‌هاي مهم بود كه دشمن روي آن حساب ديگري باز كرد. در واقع فتح خرمشهر تثبيت نظام جمهوري اسلامي بود. براي كشورهايي كه هنوز ايران اسلامي را به رسميت شناخته بودند و گمان مي‌گردند ايران توانايي اداره كشور را ندارد ولي با اين عمليات فتح‌خرمشهر اقتدار جمهوري اسلامي براي جهانيان تأييد شد.
افراد شاخص اين عمليات چه كساني بودند؟
هنوز لشكرهاي سپاه تشكيل نشده بود و تمام نيروهاي مسلح كنار هم بودند تا خرمشهر را از چنگال عراق نجات دهند؛ شهدايي چون صياد شيرازي از ارتش، حسين خرازي از تيپ امام حسين (ع)، احمد كاظمي از تيپ نجف و محمد ابراهيم همت، شهيد حسن باقري، متوسليان و... البته جهان‌آرا هم قبل از عمليات شهيد شده بود ولي چون در طول دوران اشغال خدمات زيادي براي آزادي شهر انجام داد از او بسيار ياد مي‌كنند.
خود شما هنگام عمليات بيت‌المقدس در چه سمتي بوديد؟
در فتح خرمشهر در تيپ كربلا قسمت زرهي بودم و به عنوان معاون يكي از گردان‌هاي تيپ 20 تانك را زير نظر داشتم. عمليات در دو مرحله انجام گرفت؛ مرحله اول از 10 ارديبهشت‌ سال 61 با رمز علي‌بن‌ابيطالب شروع شد كه من در اين مرحله هنگامي كه سوار بر تانك زرهي بودم از ناحيه چشم راست مجروح شدم بلافاصله من را به عقب بردند و نتوانستم در مرحله دوم حضور داشته باشم ولي در اين مرحله چون دشمن هوشيار شده بود حملات خود را شدت بخشيده بود و حتي درگيري به جنگ تن به تن هم رسيده بود.
به نظر شما ما توانسته‌ايم روزهاي مبارزه و مقاومت عليه دشمن را به نسل امروز كه جنگ را درك نكرده‌اند انتقال دهيم؟
مقام معظم رهبري در ديداري كه با شهيد آويني داشتند فرمودند: اين جنگ يك گنج است؛ آيا توانسته‌ايم اين گنج را استخراج كنيم؟ واقعه عاشورا يك روز بود كه امام سجاد (ع) توانستند اين گنج كه در كربلا بود را استخراج كنند كه تا به امروز تأثيرش باقي است و ما هشت سال دفاع مقدس داشتيم آيا توانسته‌ايم به نسل‌هاي بعدي انتقال دهيم؟! به عقيده من امروز جوانان خوبي داريم با وجود همه مباحثي كه مي‌شود كمتر از جوانان آن زمان نيستند. اگر خداي ناكرده نياز باشد وارد عمل شوند بهتر از قبل هستند و صحنه را خالي نمي‌گذارند ولي متأسفانه آن طور كه بايد و شايد نتوانسته‌ايم انتقال‌دهنده خوبي برايشان باشيم. كوتاهي‌ها و كمبودهايي بوده است.
 شما از فعالان فرهنگي هستيد كه در اين سال‌ها در جبهه فرهنگي فعاليت داريد؛ فرق آن با جنگ نظامي چيست؟
فرقي ندارد؛ آن زمان رزمنده با اسلحه گرم در جبهه‌ها بوديم و امروز رزمنده‌اي با قلم در حال مبارزه ‌هستيم؛ يعني ديروز اسلحه ما تفنگ بود و امروز اسلحه ما قلم و رسانه‌ است كه بايد در مقابل دشمن بايستيم. حتي بايد گفت بسيار مهم‌تر و حساس‌تر است زيرا در زمان نبرد نظامي موضع و ميزان توان و نيروي دشمن مشخص بود، ولي امروز در اين نبرد دشمن ناملموس و نامرئي هجوم مي‌آورد و بنا به فرمايش رهبري قلب‌ها و ذهن‌ها را نشانه مي‌گيرد بنابراين اگر دست بجنبانيم به سرعت سنگرهاي ما را فتح مي‌كند براي همين بايد با هوشياري و سختكوشي بيشتري در اين نبرد نامتقارن حضور داشت.
عمده فعاليت فرهنگي شما در چه حوزه‌اي است؟
تاريخ شفاهي جنگ و جمع‌آوري خاطرات رزمندگان و جانبازان در طول هشت سال دفاع مقدس است همچنين در كنار آن تا اندازه‌اي كه توان داشته‌باشم فعاليت‌هاي فرهنگي مختلفي را دنبال مي‌كنم. امروز ديگر فرصت دست روي دست گذاشتن نيست زيرا همان طور كه مقام معظم رهبري هم بارها تأكيد داشتند فرهنگ بسيار مهم و مظلوم است بايد هر كاري كه مي‌توانيم در اين حوزه مهم انجام بدهيم تا دشمن توهم فتح به سرش نزند.
در پايان اگر صحبت خاصي داريد بفرماييد؟
بگذاريد حالا كه به سوم خرداد نزديك مي‌شويم به عمليات بيت‌المقدس اشاره كوتاهي بكنم و خاطره‌اي براي نسلي كه آن زمان نبوده‌ است بگويم؛ يادم است چون در گردان زرهي بوديم از كمبود ادوات جنگي اطلاع داشتيم به همين خاطر به بچه‌ها مي‌گفتيم اگر تانكي ديدند آتش نزنند تا سالم غنيمت برداريم. فرداي روزي كه به جاده خرمشهر رسيديم پشت جاده يك تانك نوي روسي بود، به يكي از بچه‌ها به نام نصر‌الله ميرزايي گفتم برويم تانك را بياوريم. يك پرچم دستمان گرفتيم تا نيروهاي خودي ما را نزنند. ديديم تانك روشن است. رفتيم ديديم راننده سرش رفته بود؛ درحالي‌كه تانك روشن بود جنازه را بيرون كشيديم و تانك را به غنيمت آورديم. يكي از روزها كه تانك روي جاده بود سعيدزاده پشت آن بود يك مرتبه ديدم چيزي به تانك خورد. دويدم ديدم به سر سعيدزاده تركش خورد و سرش قطع شده ولي تانك صدمه‌اي نديده بود. شب عمليات بيت‌المقدس هم خودم با همان تانك از ناحيه چشم مجروح شدم ولي تانك آسيبي نديد انگار روس‌ها به تانك آيه «و جعلنا» خوانده بودند؛ چون درهر شرايطي سالم مي‌ماند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار