کد خبر: 853043
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۲۲
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش به مشكل نبود سامانه يكپارچه در خصوص كودكان بازمانده از تحصيل اشاره كرد...
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش به مشكل نبود سامانه يكپارچه در خصوص كودكان بازمانده از تحصيل اشاره كرد و گفت: هر نهادي سامانه‌اي براي خود دارد، اما وجود سامانه يكپارچه براي شناسايي 3 درصد بازماندگان در دوره اول متوسطه و 8 درصد در دوره دوم متوسطه لازم است.
 
علي زرافشان در نشست علمي بازماندگي از تحصيل كه در دانشكده علوم روانشناسي دانشگاه تهران برگزار شد، با بيان اينكه در سال 2000 كه گزارشي از وضعيت آموزش ايران را در تايلند ارائه كرديم، تفاوت آموزش دختران و پسران تقريباً از بين رفته بود، گفت: در آن زمان نرخ پوشش آموزش و پرورش 97 درصد بود كه در دختران و پسران به جز در چند استان تقريبا برابر بود.
وي افزود: اكنون در شاخصه دسترسي به آموزش، نرخ خالص ثبت‌نام در متوسطه اول 94/3 درصد است. يك شاخص ديگر نرخ پوشش دانش‌آموزان گروه 12 تا 14 ساله است كه در مدرسه حضور دارند، اما در دوره تحصيلي خود نيستند كه دانش‌آموزان جهشي نيز از اين جمله‌اند. اين نرخ 97 درصد است.
 
زرافشان با بيان اينكه در دوره اول متوسطه 3 درصد بازمانده از تحصيل داريم كه به هيچ وجه در مدرسه نيستند، گفت: نرخ خالص ثبت‌نام در دوره دوم نيز 56/79 در دختران و 84/85 درصد در پسران و ميانگين كشوري 82/24 درصد است. پوشش دانش‌آموزان 15 تا 17 ساله 87 درصد است كه در مدرسه هستند.
 
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بيان اينكه هدفگذاري ما براي سال 1404 تا پايان 9 ساله اول تحصيل نزديك به صددرصد و در دوره دوم متوسطه 95 درصد است، گفت: در دوره دوم در حال حاضر 8 درصد افراد در سن تحصيل در مدرسه حضور ندارند. براي اين تعداد بايد شناسايي مورد به مورد انجام داد.
 
زرافشان به وجود بيش از 3 هزار مدرسه شبانه‌روزي كه حدود 400 هزار دانش‌آموز را تحت پوشش دارند، اشاره كرد و گفت: آموزش از راه دور و مدارس روستا مركزي علاوه بر مدارس شبانه‌روزي از راهكارهايي هستند كه به ماندن دانش‌آموزان در مدرسه و دسترسي به آموزش كمك مي‌كنند. اگر فرد امكان حضور در هيچ كدام از اين مدارس را نداشت مي‌تواند به عنوان داوطلب آزاد نيز تحصيل كند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار