نویسنده: خشايار فهيم*
موج استقبال از رشتههاي پزشكي در كشور اوج گرفته است اما اگر از قدرت اين موج به خوبي در ظرف زماني محدود استفاده نشود تبديل به موج امروز رشتههاي مهندسي خواهد شد، مهندسيني كه در دانشگاه درست آموزش نديدهاند و با توجه به فضاي جامعه كه اين حجم از مهندس را لازم ندارد به اوج نا اميدي رسيدهاند.
اگرچه اين موج با توجه به كمبود پزشك در سراسر كشور و مخصوصاً در مناطق محروم را بايد به فال نيك گرفت اما بايد چند نكته را در خصوص اوضاع و احوال دانشجويان پزشكي در نظر داشت تا به سرنوشت مهندسان امروز جامعه ما كه حاصل سياستگذاري غلط آموزشي دو دهه پيش هستند، دچار نشوند.
اگر چه هستند تعدادي از پزشكان و دانشجويان پزشكي كه هدفشان از ورود به اين رشته كم كردن آلام مردم و خدمت به هموطنان است اما در واقع آن چيزي كه باعث استقبال از رشته پزشكي شده است در واقع رؤياي امنيت شغلي با درآمد بالا و پرستيژ يك پزشك در جامعه است كه اين مسئله ميتواند به آينده پزشكي كشور صدمات زيادي وارد نمايد چراكه پزشكي كه اينگونه هدفگذاري نمايد و ديدش به رشته پزشكي كسب درآمد باشد، ديگر نميتواند خود را در راه رفع درد و رنج مردم فدا كند.
از طرفي فضاي دانشگاه آن طوري كه بايد يك پزشك فداكار تربيت شود نيست به طوريكه دانشجو همان روز اول به اين درك ميرسد كه در آينده بايد با برخوردهاي سرد و بيتفاوت با ديگران رفتار كند، چراكه روز اول ثبتنامش در دانشگاه و در تمام طول تحصيلش مسئولان دانشگاه و حتي برخي از اساتيد اين مسئله را در ذهن او به حالت كاشت در ميآورند و پس از فارغالتحصيلي و مشغول به كار شدن آنچه را در ذهنش كاشته شده برداشت خواهد نمود. از طرف ديگر محتواي دروس و آنچه در كلاسهاي درس به دانشجو گفته ميشود به صورتي است كه دانشجو را به اين نتيجه ميرساند كه آنچه قرار است در اين كلاسها بياموزد چندان جدي نيست و همه چيز موكول به بيمارستان رفتن و كسب تجربه ميشود. در واقع كلاسهاي درس شروع واقعيتهاي پزشكي در ايران است، جايي كه صرفاً از ابزار دهها سال پيش اروپا استفاده ميشود و روشهاي تدريس بسياري از اساتيد نيز براي سالها قبل است. خيلي كم پيش ميآيد يك استاد محتواي درسي خود را به روز كند. آنچه در دوران پنج ترمه علوم پايه براي پزشكان رخ ميدهد و هيچ كس هم پاسخگوي حجم عظيم اطلاعات نه چندان مفيد و كارآمد به دانشجو نيست ميتوان دوران بيربط علوم پايه به بالين نام نهاد كه بسياري از دانشجويان پزشكي را همين مسئله از پا در ميآورد. اوضاع وقتي بدتر ميشود كه فيلمهاي آموزش دانشگاههاي بزرگ جهان را مشاهده ميكنيم و ميبينيم كه مطالب چقدر پويا، فعال و نوين تدريس ميشود و دانشجو با كلاسهاي درس مشتاقانه و مشاركتگونه همراه ميشود و به او به مانند گنج نگاه ميشود.
* دانشجوي پزشكي دانشگاه شاهد