کد خبر: 853009
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۲۵
با رونمايي از 3 طرح در سازمان جغرافيايي وزارت دفاع صورت گرفت
اين روزها سفر دونالد ترامپ رئيس‌جمهور امريكا به عربستان و امضاي قراردادهاي چندصد ميليارد دلاري به شدت مورد توجه تمام رسانه‌هاي خبري دنيا قرار گرفته است. در اين ميان آنچه بيش از همه جلب توجه مي‌كند حجم قراردادهاي تسليحاتي در اين سفر است.
 نويسنده: مهدی پورصفا
 
اين روزها سفر دونالد ترامپ رئيس‌جمهور امريكا به عربستان و امضاي قراردادهاي چندصد ميليارد دلاري به شدت مورد توجه تمام رسانه‌هاي خبري دنيا قرار گرفته است. در اين ميان آنچه بيش از همه جلب توجه مي‌كند حجم قراردادهاي تسليحاتي در اين سفر است.
عربستان در جریان سفر ترامپ به ریاض نزديك به 110 ميليارد دلار تسليحات گوناگون از امريكا خريداري كرده است كه ليست بلند بالايي همچون هليكوپترهاي ترابري و جنگي، موشك‌هاي هوا به هوا، سامانه‌هاي ضد موشكي و سيستم مديريت نبرد در اين ليست قرار دارند، البته دو طرف در ادامه اين برنامه را مد نظر قرار دادند كه تا 10 سال آينده نزديك به 300ميليارد دلار به حجم مبادلات تسليحاتي خود اضافه كنند. براي در نظر گرفتن حجم تسليحات خريداري شده كافي است اين نكته را در نظر بگيريد كه حجم بودجه مالي لازم كه روسيه براي بازسازي نيروي نظامي خود در نظر گرفته است به 300 ميليارد دلار مي‌رسد. نكته ديگر نيز تقاضاي تيلرسون و بقيه كشورهاي عربي از ايران براي جلوگيري از توسعه برنامه موشكي خود بود كه شايد طنز اصلي ماجرا بود.
در اين ميان شايد آنچه بيش از همه چيز مي‌توانست تا حدودي حجم عمليات رواني اين سفر را كاهش دهد، رونمايي ايران از سلاح‌هاي جديد خود در حوزه دفاعي بود. اين مسئله از اين رو اهميت بيشتري دارد كه تمام توان دفاعي ايران متكي بر توانمندي‌هاي بومي است و ايران عملاً از هيچ كشور دنيا سلاح وارد نمي‌كند، از همين رو است كه تحريم‌هاي مداوم عليه برنامه موشكي ايران كه در قالب تحريم‌هاي يك جانبه امريكا عليه افراد و شركت‌هاي مختلف اعمال مي‌شود، نتوانسته پيشرفت برنامه موشكي ايران را كند، كند و در طرف مقابل ارتش كشورهاي عربي هستند كه حتي براي تأمين گلوله‌هاي اسلحه كاليبر كوچك خود نيز محتاج كشورهاي غربي هستند، البته همين نكته هم دليل بالا بودن رقم قراردادهاي تسليحاتي كشورهاي عربي با حاميان غربي خود است، چراكه عملاً تمام خدمات تسليحات خود را به كشورهاي غربي واگذار مي‌كنند. در اين ميانه وزارت دفاع اولين قدم را براي شكستن اين فضاي رواني برداشته و از جديدترين طرح‌هاي خود رونمايي كرده است؛ طرح‌هايي كه شايد جنبه نظامي نداشته باشد، اما نشان مي‌دهد ايران در توسعه توان دفاعی خود از هيچ چيز نمي‌هراسد.
 
    رونمايي از 3 طرح راهبردي در وزارت دفاع
به گزارش فارس، در آستانه سوم خرداد، سالروز حماسه فتح خرمشهر و عمليات غرور آفرين بيت المقدس با حضور سردار حسين دهقان وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح سه طرح مهم راهبردي در سازمان جغرافيايي نيروهاي مسلح وابسته به وزارت دفاع شامل وبگاه و اولين ژئو پورتال مكاني كشور، طرح كاليبراسيون ارتفاع سنجي ماهواره‌اي و فاز اول شبكه ايستگاه‌هاي دائمي مرزي افتتاح و به بهره برداري رسيد.
دهقان در مراسم افتتاح اين طرح‌ها طي سخناني با تبريك سالروز حماسه فتح خرمشهر و حماسه كم نظير ملت بزرگ و بصير ايران اسلامي در روز 29 ارديبهشت ماه گفت: توانمندسازي نيروهاي مسلح در زمينه اشراف اطلاعاتي و روزآمد‌سازي تجهيزات اطلاعات مكاني بخش دفاعي كشور، از راهبردهاي اصلي وزارت دفاع به شمار مي‌رود و بحمدالله سازمان جغرافيايي بر اساس سياست‌ها و برنامه‌هاي تحولي و نوآورانه وزارت دفاع در چهار سال گذشته طرح‌ها و دستاوردهاي جديدي كه بعضاً در تراز اقدامات مراكز پيشرفته علوم و فنون ژئوماتيك دنياست شامل هشت طرح توسعه زير ساخت، هفت طرح توسعه فناوري، 14 سامانه و 13 محصول جديد را به ثمر رسانده است.
وزير دفاع در تشريح طرح‌هايي كه به بهره‌برداري رسيده، اظهار داشت: سازمان جغرافيايي به عنوان مرجع تهيه، توليد و ارائه اطلاعات به روز، دقيق و برخط، اولين ژئوپورتال اطلاعات مكاني كشور را در بستر اينترنت و اينترانت با هدف مديريت متمركز اطلاعات مكاني و ارائه خدمات روزآمد و برخط به كاربران راه اندازي كرد.
وي افزود: كاربران و مشتريان با بهره برداري از اين پورتال مي‌توانند از اطلاعات مربوط به حوزه كاري و تجاري به‌صورت برخط و در هر مكاني مطلع شوند و پنجره‌اي شفاف از سازمان مربوط را مقابل چشم خود داشته باشند.  وزير دفاع در خصوص طرح كاليبراسيون ارتفاع سنجي ماهواره‌اي نيز گفت: همگام با پيشرفت‌هاي اخير در فناوري‌هاي اندازه‌گيري و پايش ارتفاع سطح آب در اقيانوس‌ها، درياها و خليج‌ها با دقت مكاني و زماني بالا، كنترل نوار ساحلي از اهميت خاصي برخوردار است. در اين راستا ماهواره‌هاي ارتفاع‌سنج به عنوان يك ابزار كليدي جهت مطالعه تغييرات سطح آب‌ها، نوسانات جزر و مد و جريان‌هاي سطحي در مقياس منطقه‌اي و جهاني با دقت مناسب و پوشش جهاني در نظر گرفته مي‌شود.
وي افزود: اين طرح روشي يكپارچه به منظور كاليبراسيون ميداني ماهواره‌اي ارتفاع سنجي را با استفاده از سيستم‌هاي تعيين موقعيت ماهواره‌اي ارائه مي‌كند.  سردار دهقان پيرامون طرح شبكه ايستگاه‌هاي دائمي مرزي نيز گفت: شبكه ايستگاه‌هاي دائمي تعيين موقعيت، مي‌توانند در بسياري از موضوعات مرتبط با تعيين موقعيت و ناوبري دقيق مربوط به امور نظامي و دفاعي، مرزي، ژئو ديناميك، مديريت بحران، پيش‌بيني زمين لرزه ها، زمين لغزه ها، فرو نشست‌ها، هواشناسي، مدل‌سازي يونسفر، تخمين ميزان بخار آب موجود در اتمسفر، حمل و نقل، ترافيك، كشاورزي و ... مورد استفاده قرار گيرند.
وزير دفاع ادامه داد: در اجراي تدابير فرماندهي معظم كل قوا و در راستاي برنامه ششم توسعه در منطقه مكران به‌منظور پاسخگويي سريع به كاربران مختلف در اين حوزه به ويژه نيروهاي نظامي و دريايي، فاز اول اين پروژه با راه اندازي هشت ايستگاه دائمي مجهز به آخرين فناوري‌هاي روز دنيا در منطقه جنوب شرق كشور راه‌اندازي شد كه اين شبكه مي‌تواند نيازمندي مختصاتي را با دقت خيلي بالا در اختيار كاربران قرار دهد. سردار دهقان در پايان با قدرداني از تلاش دانشمندان، متخصصان و مهندسان سازمان جغرافيايي وزارت دفاع تصريح كرد: وزارت دفاع با شتاب بخشيدن به برنامه‌هاي خود در حوزه جغرافيايي و نقشه برداري در صدد است تمامي نيازمندي‌هاي نيروهاي مسلح را با بهره‌گيري از آخرين فناوري‌ها و فناوري‌هاي روز دنيا و بومي‌سازي آنها تأمين كند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار