کد خبر: 852918
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
رژيم آل‌خليفه، رهبر شيعيان بحرين را به يك سال حبس محكوم كرد
سرانجام دادگاه بحرين روز يك‌شنبه شيخ «عيسي قاسم» روحاني مبارز بحريني را به يك سال حبس و پرداخت جريمه 100 هزار ديناري و مصادره اموال اين مرجع ديني محكوم كرد.
سرانجام دادگاه بحرين روز يك‌شنبه شيخ «عيسي قاسم» روحاني مبارز بحريني را به يك سال حبس و پرداخت جريمه 100 هزار ديناري و مصادره اموال اين مرجع ديني محكوم كرد. علماي بحرين در بيانيه‌اي با اعلام «روز خشم» در بحرين از مردم اين كشور خواستند با حضور در ميادين نسبت به صدور حكم ظالمانه عيسي قاسم اعتراض كنند. مردم بحرين با پوشيدن كفن ضمن محكوم كردن حكم آل خليفه، حمايت خود را از عيسي قاسم اعلام كردند. صدور اين حكم همزمان با سفر رئيس‌جمهور امريكا به عربستان انجام شده است.
 
به گزارش جوان، پس از 11 ماه تلاش رژيم آل‌خليفه براي محاكمه آيت‌الله عيسي قاسم، رهبر معنوي شيعيان بحرين، دادگاه اين كشور روز يك‌شنبه حكم نهايي عليه اين عالم روحاني را صادر كرد. به گزارش شبكه العهد، شعبه چهار دادگاه كيفري بحرين به رياست علي الظهراني در جلسه روز يك‌شنبه يك سال حبس تعليقي براي آيت‌الله عيسي قاسم، حسين القصاب و ميرزا الدرازي به ترتيب مدير و عضو دفتر اين مرجع عاليقدر شيعه به صورت توقف اجراي سه ساله حكم در پرونده جمع پول بدون مجوز صادر كرد. همچنين دادگاه جريمه ۱۰۰ هزار ديناري را براي هر متهم در نظر گرفت و علاوه بر آن طبق رأي صادره مبلغ موجود در حساب بانكي آيت‌الله عيسي قاسم كه بالغ بر 3 ميليون و۳۶۰ هزار و ۳۰۱ دينار بحريني است به همراه املاك و دارايي‌هاي ثبت شده هر سه متهم مصادره مي‌شود.  دادگاه بحريني، شيخ عيسي قاسم را به پولشويي متهم كرده است. دادگاه بحريني، جمع‌آوري وجوهات ديني از مردم در دفتر شيخ عيسي قاسم را كه يكي از شعائر ديني محسوب مي‌شود، پولشويي دانسته است.
 
مقامات بحريني در ۲۰ ژوئن ۲۰۱۶ با ادعاي اينكه اين روحاني برجسته شيعي از جايگاه خود براي خدمت به منافع خارجي و گسترش خشونت فرقه‌اي سوءاستفاده كرده است، تابعيت عيسي قاسم را سلب كردند و از آن تاريخ مقامات امنيتي منطقه «الدراز» را بسته و ساكنان منطقه براي رفت‌وآمد به محل زندگي‌شان از مراكز ايست و بازرسي رد شوند، حتي پيش‌تر گزارش‌هايي منتشر شد كه آل‌خليفه قصد دارد عيسي قاسم را به تركيه تبعيد كند كه علماي بحرين نسبت به اين اقدام هشدار دادند و اعلام كردند با تبعيد عيسي قاسم در بحرين حمام خون به راه مي‌اندازند.  بهرام قاسمي، سخنگوي وزارت امور خارجه ايران ديروز صدور حكم عليه آيت‌الله قاسم را محكوم و از تشديد رويكردهاي امنيتي در اين كشور شديداً ابراز نگراني كرد. به گزارش خبرگزاري ميزان، سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان بار ديگر از مقام‌هاي بحريني خواست به جاي مقابله و به بند كشيدن آزادي‌هاي اساسي مردم بحرين، به گفت‌وگو و تعامل با مردم روي آورده و با انجام اينگونه اقدامات، وضعيت را در آن كشور پيچيده‌تر نكنند.
  
خشم عمومي در بحرين
در پي صدور حكم اعلام شده براي شيخ عيسي قاسم، مردم بحرين با پوشيدن كفن، تظاهرات گسترده‌اي با نداي «الله اكبر» در اطراف منزل اين مرجع ديني در منطقه الدراز برگزار و مخالفت خود را با حكم ظالمانه عليه شيخ قاسم اعلام كردند. وبگاه شبكه 14 فوريه گزارش داد كه در أبوصيبع و الشاخوره نيز جوانان خشمگين به خيابان‌ها آمده و با آتش زدن لاستيك‌هاي خودروها خشم خود را از حكم صادره عليه آيت‌الله عيسي قاسم بيان كردند. علماي بحرين در واكنش به صدور حكم عيسي قاسم بيانيه‌اي صادر و يك‌شنبه را «روز خشم» اعلام كردند و از همه مردم خواستند با پر كردن ميادين صداي خود را در مقابل نظام بالا برند تا از جنونش دست بردارد. جمعيت الوفاق بحرين هم در بيانيه‌اي ضمن محكوم كردن حكم حبس شيخ عيسي قاسم تأكيد كرد: «حكومت بحرين با اين حكم وارد بحران جديدي شده است؛ بحراني كه آينده كشور را به خطر مي‌اندازد، همه فرصت‌هاي سياسي ممكن را از ميان بر مي‌دارد و در عين حال اكثريت جمعيت اين كشور را از ثبات، امنيت و عدالت محروم مي‌كند.»  نظاميان آل خليفه كه در سال‌هاي گذشته با استفاده از زور انقلابيون اين كشور را سركوب كرده‌اند، ديروز نيز تظاهرات شهروندان بحريني در خيابان البديع در شمال اين كشور را سركوب كردند.
 
بحرين از فوريه سال 2011 صحنه خيزش مردمي عليه رژيم آل خليفه است. مخالفان بحريني با برپايي تظاهرات و اعتراضات مسالمت‌آميز خواستار آزادي، برقراري عدالت و رفع تبعيض و روي كار آمدن نظامي منتخب در اين كشور هستند. رژيم بحرين نيز با همدستي عربستان سعودي و امارات به سركوب جنبش مردم بحرين پرداخته و با پرونده‌سازي و طرح اتهامات واهي، فعالان مدني و سياسي را به حبس طولاني‌‌‌‎مدت محكوم و آنان را از حق تابعيت محروم مي‌كند. دشمني رژيم آل خليفه با روحانيون و مراجع ديني، قدرت و اراده مردم بحرين را دوچندان كرده است كه تحصن حدود يك ساله حاميان شيخ عيسي قاسم در منطقه الدراز، رژيم آل خليفه را با «انتفاضه مردمي» رو به رو كرده است و با حكم شيخ عيسي قاسم، انتقاضه بحرين ابعاد جديدتري به خود خواهد گرفت و مردم بحرين به شدت با محاكمه مذهب و دين برخورد خواهند كرد.
 
ديدار ترامپ و شاه بحرين
صدور حكم عليه رهبر شيعيان بحرين همزمان با سفر دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور امريكا به عربستان انجام شده است. به گزارش شبكه العربيه، ترامپ در ديدار با شاه بحرين در رياض به وي اطمينان داد كه روابط دو كشور مستحكم‌تر خواهد شد و از اين پس هيچ تنشي ميان دو طرف به وجود نخواهد آمد. پيش از اين مجامع حقوق بشري فروش تسليحات توسط امريكا را محكوم كرده بودند و آن را به منزله ناديده گرفتن تجاوزات رژيم منامه دانسته‌‌اند. بحرين ميزبان پنجمين ناوگان نيروي دريايي امريكاست.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار