کد خبر: 852914
تعداد نظرات: ۱۲ نظر
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۹
رئيس‌جمهور امريكا قراردادي تسليحاتي به ارزش 110 ميليارد دلار با عربستان امضا كرد كه اين قرارداد تا 10 سال به 350 ميليارد دلار خواهد رسيد.
رئيس‌جمهور  امريكا قراردادي تسليحاتي به ارزش 110 ميليارد دلار با عربستان امضا كرد كه اين قرارداد تا 10 سال به 350 ميليارد دلار خواهد رسيد. وزير خارجه امريكا اين فروش تسليحاتي را هشداري به ايران خوانده و همتاي سعودي او ضمن بي‌سابقه خواندن توافق‌هاي امضا شده واشنگتن-رياض، حجم كل توافق‌هاي دو طرف در زمينه‌هاي نظامي و غيرنظامي را 500‌ميليارد دلار اعلام كرد.
 
به گزارش «جوان» دونالد ترامپ در جريان رقابت‌هاي انتخاباتي عربستان را مانند گاو شيردهي خوانده بود كه امريكا بايد هرچه مي‌تواند آن را بدوشد: « ما بايد(گاو) فربه سعودي را تا حد امكان بدوشيم و وقتي اين شيخ‌نشين‌هاي ثروتمند بي‌فايده شدند، خاورميانه را رها كنيم.» او حالا در سفر به عربستان، «واو» به «واو» در حال پياده كردن اين ايده خود است. ترامپ، عربستان را اولين مقصد سفر خارجي خود انتخاب كرده و در آنجا رهبران حدود 20 كشور عربي و اسلامي را جمع كرده است تا آنچه را كه ركس تيلرسون وزير خارجه او «تقويت توان دفاعي كشورهاي عرب خليج فارس براي مقابله با نفوذ ايران» خوانده اجرا كند. تيلرسون ديروز در رياض با اشاره به قرارداد‌هاي تسليحاتي امريكا با عربستان، اين قراردادها را پيامي براي «رقيب سرسخت» عربستان، يعني ايران خواند و گفت: «اين معامله يك پيام روشن به دشمن مشترك ماست.» محمدجواد ظريف ديروز در واكنش به سفر رئيس‌جمهور امريكا به رياض  ديروز گفت: «اگر ترامپ خود را دوست رياض مي‌داند و به شعارهاي انتخاباتي وفادار است، درباره راه‌هايي كه از ادامه آتش‌افروزي تروريست‌ها در منطقه و تكرار 11 سپتامبرهاي ديگر در كشورهاي غربي توسط سعودي‌ها جلوگيري مي‌كند، با عربستان گفت‌و‌گو كند.»
  
بهاي تأمين امنيت
ترامپ اواسط فروردين‌ماه 96گفته بود: «در حال حاضر هيچ‌كس نمي‌تواند عربستان را آزار دهد چرا كه ما از آن حمايت مي‌كنيم ولي آنها بهاي عادلانه‌اي به ما پرداخت نمي‌كنند.» او حالا با قرارداد تسليحاتي احتمالاً بي‌سابقه‌اي كه با سعودي‌ها بسته، دارد بهاي حمايت امنيتي امريكا را از سعودي‌ها دريافت مي‌كند. منابع عربي پيش‌تر از ايجاد يك ترتيبات منطقه‌اي خبر داده بودند كه چيزي شبيه ناتو و البته از نوع عربي آن خواهد بود. ظاهراً توافق روز گذشته نشست مشترك كشورهاي شوراي همكاري خليج فارس با حضور ترامپ، سنگ بناي همين ترتيبات جديد بود. در اين نشست، امريكا و شوراي همكاري توافق ايجاد مركزي كه آن را مركز مبارزه با تروريسم و تندروي ناميده‌اند، امضا كردند.
 
ترامپ عصر ديروز در كنفرانس كشورهاي عربي و برخي كشورهاي اسلامي در رياض، ايران را طلايه‌دار تروريسم خواند و گفت كه نظام ايران مسئول بي‌ثباتي در خاورميانه بوده و نظام اين کشور تسليحات سازمان‌هاي تروريستي را تأمين مي‌کند. وي افزود: نظام بشار اسد به کمک ايران توانست عليه مردم خود مرتکب جنايت شود و ملت ايران به دليل تلاش رهبران اين کشور در مسير تروريسم در يأس به سر مي‌برند!
 
ركس تيلرسون وزير خارجه ترامپ نيز در يك كنفرانس خبري مشترك با عادل الجبير وزير خارجه عربستان گفت: «واشنگتن قصد دارد تلاش‌هاي خود را براي جلوگيري از نفوذ تهران در سوريه و يمن افزايش دهد.» همچنين عادل الجبير در اين كنفرانس مطبوعاتي ايران را يك كشور «غيرقابل اعتماد و حامي تروريسم» خواند و گفت: «آنها [ايران] مي‌خواهند رابطه بهتري با ما داشته باشند، اما به سفارتخانه‌هاي ما حمله مي‌كنند و ديپلمات‌هاي ما را به قتل مي‌رسانند.» وزير خارجه عربستان ادامه داد: «آنها در كشور من و ساير كشورهاي متحد ما شبكه‌هاي تروريستي به وجود مي‌آورند. آنها از شبه‌نظامياني كه مي‌خواهند كشورها را بي‌ثبات كنند مثل حزب‌الله و حوثي‌ها و گروه‌هاي مشابه در سوريه حمايت مي‌كنند.» بعد از نشست سران كشورهاي عربي حوزه خليج فارس، نشست سران كشورهاي عربي اسلامي با امريكا با مشاركت ترامپ و مسئولان و نمايندگان ۵۵كشور عربي و اسلامي نيز برگزار شد. او همچنين مدعي شد كه بسياري از رهبران القاعده پس از حمله ۱۱ سپتامبر به ايران فرار كرده و در آنجا مخفي شدند. به گفته عادل الجبير حمايت ايران از طالبان نيز باعث بي‌ثباتي افغانستان شده است.
 
الجبير همچنين به توافق‌هاي امضا شده ميان سلمان بن عبدالعزيز، پادشاه عربستان و ترامپ اشاره كرده و گفت، اين توافق‌ها به شراكت استراتژيك قوي‌تر ميان دو كشور مي‌انجامد. وزير امور خارجه عربستان تصريح كرد: «اين مسئله‌اي بي‌سابقه است. ما از قبل انتظار چنين توافق‌هايي ميان دو كشور براي تقويت شراكت استراتژيك را نداشتيم و دوست داريم در راه اين شراكت گام برداريم.» عربستان و امريكا علاوه بر توافق تسليحاتي، مجموعه توافق‌هايي را در زمينه‌هاي تجاري و سرمايه‌گذاري در زيرساخت‌ها، بخش تكنولوژي، بخش‌هاي دفاعي و توليدات ويژه امضا كردند كه عادل الجبير ارزش كل توافق‌هاي امضا شده ميان دو كشور را حدود ۵۰۰ ميليارد دلار ارزيابي كرده است.
 
شركت در  رقص سنتي سعودي‌ها
رئيس‌جمهوري امريكا به‌رغم اعلام ايجاد مركز مشترك مبارزه با تروريسم، در سخناني در نشست سران كشورهاي عربي و اسلامي به صراحت به آنها گفت: «كشورهاي منطقه نبايد منتظر بمانند كه ما دشمن‌شان را شكست دهيم.» او در حالي چنين موضعي را به صراحت بيان كرد كه گفته شده استقبال سعودي‌ها از او حدود 68 ميليون دلار براي آنها هزينه داشته است. از رئيس‌جمهور امريكا در رياض استقبالي كم‌سابقه شد و او بالاترين نشان غيرنظامي سعودي‌ها را دريافت كرد. او در رقص سنتي عربستان به نام «العرضه النجديه» به همراه ملك سلمان بن عبدالعزيز، پادشاه عربستان شركت كرد. همچنين عبدالله رشاد خواننده عربستاني كه در نشست دونالد ترامپ و ملك سلمان حضور داشت ترانه‌اي به زبان انگليسي Together we prevail خواند كه مضمون آن در زمينه سازش بين ملت‌ها و همبستگي بين مسلمانان و مسيحيان بود.  پادشاه عربستان به همراه ميهمانش زماني كه در مركز تاريخي ملك سلمان بودند اين رقص را اجرا كردند.
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۱
0
0
تهدید به منزوی کردن ایران یعنی عدم توانائی به حمله نظامی مانند لیبی وعراق . لذا با دوستان بایستی پیوند ها را هر چه بیشتر کرد.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۱
0
0
عرب را بجای رسیده است کار که تاج کیانی کند ارزو تفو بر نو ای چرخ گردون تفو
نابخردان عرب مانند همه افراد بی سواد و نادان دنیا تصور وتوهم قدرت وقابلیت حکمرانی بواسطه داشتن پول زیاد را دارند. ترامپ هم بخوبی باین ابله ها گفته اگر هدفی را می خواهید فتح کنید خودتان باید انرا انجام دهید وما شما هر چه بخواهید به شما می فروشیم. درست مانند اشراف اوباش ایران که پول زیاد دارند و لی حتی روش استفاده از ان را نیز بلد نیستند بطوری که بچه های معتاد و درس نخوان وزندگی اشتفه در درون دارند
ناشناس
|
United Kingdom
|
۰۹:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۱
0
0
در خبرها امده که کابینه رژیم صهیونیستی به این قرارداد ها اعتراض کرده به یاد حکایت برجام! افتادم که صدای اسرائیلی ها را هم!!!! مثلا در آورده بود
و الا کیست نداند که
برجام در عربستان یعنی تجهیز تسلیحاتی و
برجام در ایران یعنی خلع سلاح ایران
ناشناس
|
United Kingdom
|
۰۹:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۱
0
0
ال عمران
لا یَغُرَّنَّکَ تَقَلُّبُ الَّذِینَ کَفَرُوا فِی الْبِلادِ ﴿١٩٦﴾
رفت و آمدهای کافران در شهرها تو را نفريبد!

مَتَاعٌ قَلِیلٌ ثُمَّ مَأْوَاهُمْ جَهَنَّمُ وَبِئْسَ الْمِهَادُ ﴿١٩٧﴾
(بهره ی آنها از این رفت و آمدها) متاع ناچیزی است،سپس جایگاه آنان جهنّم است که بد جایگاهی است.
ناشناس
|
United Kingdom
|
۰۹:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۱
0
0
امروز هم كفار مستكبر و ظالم براى اظهار وجود، برای ترساندن مستضعفان و محرومان جهان دست به يك سلسله تلاشها و تبليغات و كنفراسها و ديد و بازديدهاى سياسى و مانورهاى نظامى و عقد قراردادها و پيمانها، با هم مسلكانشان ، مى زنند، تا جو مساعدى براى پيشبرد اهداف شوم خود فراهم سازند، اما مؤ منان بايد بيدار باشند و فريب اين صحنه سازيهاى كهنه را نخورند، و هرگز مرعوب و مفتون نشوند.
ناشناس
|
United Kingdom
|
۱۰:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۱
0
0
شیطان بزرگ و شجره ملعونه در عالی ترین سطح ممکن تهمت های ناروا وانچه شایسته خودشان بود را به ایران نسبت دادند انوقت در مقابل عالیترین مقام اجرایی کشور در پیام خود بدنبال دو قطبی سازی تنش/ارامش می گردد و مردم خود را به خشونت متهم می کند

واقعا باید چها سال دیگر نظاره گر سکوت مسئولان اجرایی کشور در مقابل تحقیرها باشیم؟
Irani
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۱
0
0
سلام
اين داستان غم انگيز متاسفانه نتيجه ٤دهه سياست ايرانه كه به جاي جذب كشور هاي اسلامي اونا را به سمت دشمن يعني امريكا و اسراييل سوق داده. اگر ايران توانسته بود كه اعتماد اونا را جلب كنه حالا اين وضعيت را نداشتيم.
گاهي بدون رعايت قوانين و عرف بين الملل با دفاع از يك شخصيت خاص مخالف در يك كشور اسلامي تمام منافع ملي و اقتصادي كشور را ناديده ميگيريم و به بهانه انقلابي گري به سفارت يك كشور حمله ميكنيم
وبعد انتظار داريم كه در كشور شغل ايجاد شود!
چرا نبايد استراتژيك فكر كنيم . ايا صرفا با دفاع از يك يا يك گروه از مخالفين يك كشور بايد منافع ملي را قرباني كرد.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۱
0
0
همان که امام فرمود
آمریکاشیطان بزرگ است
پس مرگ برآمریکا
مرگ برآمریکا
مرگ برآمریکا
زهرا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۲
0
0
زمان جنگ هم همه دنیا با ما جنگیدن اما در نهایت پیروزی با ما بود. دو تا موشک بزنیم تو خلیج فارس، سونامی عربستان رو برده. به این عربهای جاهل باید گفت تا میتونین پولتون رو صرف آهن پاره های آمریکا کنید بعد هم کاسه گدایی به دست بگیرید.
باش تا صبح دولتتان بدمد دولتهای ... عربی
زهرا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۲
0
0
زمان جنگ هم همه دنیا با ما جنگیدن اما در نهایت پیروزی با ما بود. دو تا موشک بزنیم تو خلیج فارس، سونامی عربستان رو برده. به این عربهای جاهل باید گفت تا میتونین پولتون رو صرف آهن پاره های آمریکا کنید بعد هم کاسه گدایی به دست بگیرید.
باش تا صبح دولتتان بدمد دولتهای ... عربی
صالح
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۲
0
0
متاسفانه سالهاست که مسولسن نادان و احمق عربستان سعودی فریب قدرت های بزرگ را میخورند .
آقای ترامپ برای اینکه برای ایجاد شغل در امریکا حرکتی نشان بدهد به عربستان رفته و با ترساندن آل سعود بی خاصیت از ایران قرارداد فروش جنگنده و ابزار به رقم وحشتناک یکصد و ده میلیارد دلار را به خوردشان داده است.
رژیم پست و عقب مانده سعودی درک نمیکنند که آقای ترامپ فقط و فقط برای یک دزدی آشکار به سراغشان آمده است والا حتی یک قلم از این تجهسزات در اختیار سعودی قرار نمیگیرد مگر اینکه استفاده از انها توسط خود امریکایی ها باشد.
به عنوان نمونه جنگنده ها و کدام خلبان خنگ عرب قادر است هدایت جنگنده ها را بدست گیرد؟
افسوس که کشور های ذیگر عربی نمیتوانند و یا نمیخواهند جلوی این غارت ها را بگیرند.
نتیجه اینکه جمهوری اسلامی باید مراقب باشد زیاد به عربها نزدیک نشود ...
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۰
0
0
حکام عرب در مفابل دولت ترسوی روحانی هر روز شاخ وشانه می کشند
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار