کد خبر: 852898
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
كرسي دولتي سهام عدالت در شركت‌ها بايد مردمي شود
سهامداران خرد مخابرات روز گذشته در مجمع عادي سالانه به دليل ضريب نفوذ نمايندگان دولت در هيئت مديره جهت كاهش تقسيم سود اعتراض كردند...
نویسنده: هادی غلامحسینی
 
سهامداران خرد مخابرات روز گذشته در مجمع عادي سالانه به دليل ضريب نفوذ نمايندگان دولت در هيئت مديره جهت كاهش تقسيم سود اعتراض كردند، اين در حالي است كه تنها 333ريال سود بين سهامداران توزيع خواهد شد كه از سال مالي 94بسياركمتر است، با به اتمام رسيدن مدت زمان طرح سهام عدالت بايد تكليف نمايندگان مردم در هيئت مديره شركت‌هاي سهام عدالتي مشخص شود.
 
به گزارش جوان، از ابتداي دولت يازدهم نمايندگان دولت تلاش كردند تا ضريب نفوذ خود را در شركت مخابرات افزايش دهند تا اينكه دولت به واسطه يك مصوبه خود نمايندگي سهام عدالت را در هيئت مديره مخابرات برعهده گرفت و بدين ترتيب بخش دولت (نماينده دولت دركنار نماينده دولتي سهام عدالت) ضريب نفوذ خود را در شركت‌هاي سهام عدالتي همانند مخابرات افزايش دادند. در اين بين در شرايطي كه مردم از وضعيت خصوصي مخابرات رضايت داشتند اما با ورود نماينده دولتي سهام عدالت به تركيب هيئت مديره مخابرات عملاً شركت مخابرات در دولت يازدهم نسبت به گذشته دولتي‌تر شد و در واقع اجراي سياست‌هاي منفي اصل 44 به ضرر سهامداران خرد گويا تمام شده است.
 
در حالي كه سال گذشته به رغم ادعاي كاهش تورم از سوي دولت يازدهم، تعرفه مكالمات ثابت 50 درصد افزايش يافت و همين افزايش هزينه ارتباطات و مكالمات در اقلام سبد هزينه‌اي خانوار اين تصور را ايجاد كرد كه در سال مالي گذشته سهامداران از اين رشد درآمدهاي ناشي از رشد نرخ مكالمات و خدمات مخابرات منتفع شوند، اما روز گذشته در مجمع عادي سالانه شركت مخابرات به دليل ضريب نفوذ نمايندگان دولتي و سهام عدالتي اين شركت از 3هزار ميليارد تومان سود محقق شده تصميم به توزيع تنها هزار و 900ميليارد تومان سود بين سهامداران گرفت. سهامداران خرد هم با انتقاد به ضريب نفوذ نمايندگان دولتي در هيئت مديره و تصميمات مجمع مخابرات مدعي شدند كه سهامدارعمده بخش خصوصي در سود‌سازي و توزيع سود بين سهامداران خرد بهتر عمل مي‌كرد كه با فتح سه كرسي از هيئت مديره مخابرات از سوي دولت در واقع روند تغيير كرده است و شركت مخابرات در واقع مجدداً با رويكرد دولتي اداره مي‌شود.
 
سهامداران خرد اين انتقاد را هم مطرح مي‌كردند كه چرا به رغم كاهش توزيع سود در سال 95 نسبت به سال 94 پاداش هيئت مديره 500ميليون تومان تعيين شد ونمايندگان دولت در هيئت مديره مخابرات و نماينده دولتي سهام عدالت در هيئت مديره بايد نسبت به محل نهايي اين پاداش‌ها شفاف‌سازي كنند. گفتني است مدت زمان اجراي طرح سهام عدالت در واقع در حال به اتمام رسيدن است و متولي سهام عدالت مردم هستند و بايد تكليف نمايندگي مردم در سهام عدالت شركت‌هاي مشمول طرح از جمله مخابرات مشخص شود، بدين ترتيب سهامداران اميدوارند نگاه دولتي با خروج نماينده دولتي سهام عدالت از هيئت مديره اين شركت جاي خود را به نگاه خصوصي در اداره شركت بزرگ مخابرات دهد. سهامداران مي‌گويند در حالي كه قبلاً 450 ريال يا 500 ريال قول توزيع سود به سهامداران داده شده بوداما با ضريب نفوذ دولتي‌ها سود توزيعي كاهش يافت. در مجمع عمومي عادي سالانه صاحبان سهام شركت مخابرات ايران كه روز يك‌شنبه 31 ارديبهشت ماه 1396 برگزار شد، ، پس از ارائه گزارش‌هاي حسابرسي و بررسي و تصويب صورت‌هاي مالي مقرر شد 333 ريال سود براي هر سهم صاحبان سهام شركت مخابرات ايران توزيع شود.
 
گفتني است دهها شركت سهام عدالتي هم اكنون به رغم اتمام 10 ساله دوران اجراي طرح سهام عدالت تحت ضريب نفوذ دولت است و در سال جاري وزارت اقتصاد و دارايي و سازمان خصوصي‌سازي بايد واگذاري مديريت سهام عدالت را به مالكان اصلي طرح يعني 50ميليون نفر تفيض كند، البته شنيده شده كه برخي از دولتمردان به دليل نگاه صرفاً دولتي خود به اقتصاد در تلاش هستند تا ساختاري را طراحي كنند همچنان رانت مديريت سهام عدالت در اختيار آنها باقي بماند و اگر از اين مديريت‌هاي ضعيف بر شركت‌هاي سهام عدالتي خروجي حاصل شد آن را بين صاحبان سهام عدالت توزيع كنند كه اين روند برآمده از نگاه صرفاً دولتي اقتصاد‌دانان دولت يازدهم است و بلاشك به ضرر سهامداران سهام عدالتي تمام خواهد شد زيرا بخشي از عوايد سهام عدالت بايد صرف دكاني شود كه دولتمردان در نظر دارند آن را براي مديريت سهام عدالت راه‌‌اندازي كنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار