کد خبر: 852861
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۸:۴۹
کاهش استرس شهري با ورزش همگاني
وقتي به شهرها نگاه مي‌كنيد جز ساختمان كه از آهن، سيمان و سنگ تشكيل شده است چيز ديگري نمي‌بينيد...
نویسنده: بیژن سورانی

وقتي به شهرها نگاه مي‌كنيد جز ساختمان كه از آهن، سيمان و سنگ تشكيل شده است چيز ديگري نمي‌بينيد و شهروندان را مي‌بينيد كه از منزل خارج مي‌شوند تا هرچه زودتر از ترافيك شهري عبور كرده و خود را به محل كار برسانند. استرس شهر‌ي از يك سو و نبود تحرك از سوي ديگر سبب شده است تا شهروندان در معرض انواع و اقسام بيماري‌ها روحي، رواني و جسمي قرار گيرند. ديوار صبر شهروندان بر اثر استرس‌هاي شهري كوتاه شده است اما هستند شهرونداني كه سال‌هاست خود را به پارك‌هاي نزديك محل سكونت و كار خود رسانده و با كمي زودتر از خواب بيدار شدن با ورزش و همراهي با ورزشكاران ورزش‌هاي همگاني خود را براي يك روز كاري پراسترس آماده مي‌كنند تا در اين ميان به اصطلاح «كم‌نياورند». در بيشتر پارك‌هاي شهري، ورزش‌هاي صبحگاهي به همت شهرداري مناطق و سازمان ورزش شهرداري تهران برگزار مي‌شود و افراد جوان و سالمند از زن و مرد گرفته، خود را به هر زحمتي شده است به اين فضاهاي سبز مي‌رسانند تا اندكي با نرمش و تحرك به سلامتي خود بيفزايند. يكي راه مي‌رود، ديگري با دستگاه‌هاي ورزشي تمرين مي‌كند و گروهي هم با ورزش‌هاي دسته‌جمعي و همگاني بدن، جسم و روح خود را صفا مي‌دهند.
 
به سراغ گروهي رفتيم كه حدود 16 سال است به صورت مداوم در پارك هنرمندان با كمترين امكانات و البته با استفاده از فضايي كه شهرداري در اختيار آنان قرار داده است، ورزش همگاني را مستمر تكرار مي‌كنند تا سلامتي خود را حفظ كنند. مردان و زنان شاغل در كنار زنان خانه‌دار هر روز صبح حدود ساعت 6صبح خود را به محوطه پارك هنرمندان مي‌رسانند و ورزش را سرلوحه كار و زندگي خود قرار داده‌اند. گروه‌ آقايان و بانوان به صورت منظم و بعضاً با لباس‌هاي متحدالشكل، نرمش و ‌ورزش‌هاي همگاني را انجام مي‌دهند. دو مربي آقا و خانم همزمان ورزش‌دوستان را در انجام تمرينات و نرمش‌هاي ورزشي همراهي مي‌‌كنند. قصد كرديم تا از كم و كيف ورزش همگاني آگاه شويم و براي مخاطبان نيز انگيزه‌اي ايجاد كنيم تا كمي ورزش كنند. به قول كارشناسان 15 دقيقه ورزش منظم مي‌تواند براي يك فرد كفايت كند هر چند هرچه زمان ورزش كردن طولاني‌تر شود، سلامتي افراد بيشتر تضمين خواهد شد.
 
ورزش از ضروريات زندگي است
تهران را شهر ورزش کنيممحمد حنيف‌نوري كه حالا سن جواني را سپري كرده است و با دل جوان مشغول تمرين دادن به گروه ورزشي در پارك هنرمندان است، مي‌گويد: حدود 25 سال است ورزش حرفه‌‌اي مي‌كنم (بيشتر ورزش‌هاي رزمي) و از خرداد سال 1380 در پارك هنرمندان، گروهي تشكيل داده‌ام و ورزش‌هاي هوازي (ايروبيك) در طول روزهاي هفته از ساعت شش و نيم تا هفت و نيم صبح انجام مي‌دهيم.
 
وي مي‌افزايد: اصولاً ورزش و تحرك فيزيكي به هر شكلي لازمه و از ضروريات زندگيست. حال اگر به صورت جمعي و اجتماعي باشد، به مراتب آثار بهتري داشته و انگيزه لازم را ايجاد مي‌كند، علاوه بر آن با تحرك و افزايش ضربان قلب ضمن دفع سموم از بدن و تنظيم فاكتورهاي مختلف مانند قند، چربي، آنزيم‌هاي كبدي، فشار خون و تقويت و ترميم بافت‌هاي عضلاني، موجب نشاط و عملكرد بهتر در فعاليت‌هاي روزانه مي‌گردد. وي به همه شهروندان و در هر سني توصيه و درخواست مي‌كند تا يك ماه بيايند و ورزش كنند تا ببينند كه چقدر شيفته حركات ايروبيك مي‌شوند و آثار شادي‌بخش و استرس‌زاي آن را به همان زودي در زندگي و روابط اجتماعي خود چه در محيط خانواده و چه در محيط كار شاهد خواهند بود. وي مي‌گويد: اين را از صميم دل عرض مي‌كنم و شاهد ادعاي من حضور بيش از 70 نفر از همشهري‌هاي عزيزم در گروه ورزشي «كوشا» مي‌باشد، چرا‌كه در سال 1380 ما با پنج نفر كار را شروع كرديم و در حال حاضر به اين تعداد از خانم‌ها و آقايان رسيديم.
 
 
 
همينقدر كه شهرداري امكانات زمين ورزش را براي ما فراهم كرده كه در اكثر پارك‌هاي تهران شاهد آن هستيم و فدراسيون ورزش‌هاي همگاني صبحگاهي كه گروه‌هاي ورزش صبحگاهي را تغذيه فكري نموده و با برگزاري مسابقات گروهي و ارائه بروشورهاي ورزشي به رشد و تقويت آنان مي‌پردازد، بسيار جاي قدرداني دارد.
 
وي مي‌گويد: مسئولان شهرداري با رفع موانع موجود به خصوص زمين مناسب و امكاناتي شامل آب آشاميدني، نصب ساعت، محل مناسبي جهت تعويض لباس و تأمين تجهيزات صوتي و برق مي‌توانند انگيزه بيشتري براي پيوستن همه دوستان و با هر سن و سالي به ورزش‌هاي همگاني ايجاد كنند.
 
 
 
بانوان پيگيرتر در ورزش هستند
 بر اساس تجربيات چند ساله، بانوان را به مراتب پيگيرتر در حضور مراسم ورزشي مي‌بينيم. به خصوص با توجه به مسئوليت‌هاي ايشان در مديريت منزل و خانواده، لزوم تقويت عضلاني، شادابي، استحكام و جلوگيري از پوكي استخوان كه از جمله بيماري‌هاي مبتلا به اغلب خانم‌ها مي‌باشد، لزوم ورزش و تحرك بدني براي اين عزيزان را دو‌چندان مي‌كند.
 
نگاه ورزشي شهرداري بايد توسعه يابد
 در حالي كه مصاحبه  ما با مربي ورزش همگاني گروه كوشا به انجام می‌رسد، صداي آهنگ شاد براي آغاز ورزش صبحگاهي هم بلند مي‌شود؛ آهنگ با ريتم خاص و با صف‌هاي منظم از همه سن افراد حاضر در پارك‌ها را به خود جلب مي‌كند.
هر چند پارك هنرمندان از امكانات ورزشي خوبي براي نرمش و ورزش همگاني برخوردار است اما شهرداري بايد با توسعه نگاه ورزش همگاني بيش از پيش شرايطي را فراهم آورد تا همه شهروندان بتوانند اندكي از زمان خود را براي ورزش سپري كنند. افزايش امكانات ورزشي و پارك‌ها در محلات مركزي شهري لازم و ضروري است چراكه اين مناطق بيشتر داراي بافت اداري و تجاري هستند بنابراين بايد شرايط به گونه‌‌اي فراهم شود تا حتي شده 10 تا 15 دقيقه پياده‌روي سريع براي كارمندان مهيا شود. البته اين امكانات و خدمات، كمي هم اراده شهروندان را مي‌طلبد تا بيشتر در دسترس شهري به فكر سلامتي خود و اطرافيان خود باشند پس بياييد با ما ورزش همگاني را آغاز كنيد تا سلامتي هميشه ميهمان خانه و جسم شما باشد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار