کد خبر: 852859
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۴

دونالد ترامپ که کمتر از یک سال پیش، از نفوذ عربستان سعودی به نهادهای سیاسی امریکا انتقاد می‌کرد، اکنون در حال مذاکره و توافق با آنهاست. این تغییر رفتار اتفاقی نیست.

انتخاب عربستان به عنوان اولین مقصد سفر خارجی ترامپ مثالی روشن از تغییر رفتار وی برای درآغوش گرفتن کشوری است که حقوق بشر را آشکارا در یمن نقض کرده و شکلی کوته‌فکرانه از اسلام را به نمایش گذاشته است.

روز‌هایی که ترامپ عضو برجسته خاندان سلطنتی سعودی‌ها را به سخره می‌گرفت و آشکارا بیان می‌کرد که سعودی‌ها مقصر اصلی حادثه تروریستی 11 سپتامبر هستند، گذشت؛ اکنون ترامپ نشان داده که حامی سعودی‌ها و شریک آنان در جنگ علیه افراط‌گرایی(!) است.

سعودی‌ها همواره تلاش داشته‌اند با هر دو حزب آمریکایی ارتباط برقرار کنند و در نظام سیاسی آنان نفوذ داشته باشند. اگر به عقب بازگردیم متوجه خواهیم شد که آنها نه تنها با مقامات دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه، بلکه با مقامات بازنشسته آمریکا و حتی با خبرنگاران این کشور ارتباط برقرار کرده و بر آنها نفوذ داشته‌اند.

لابی عربستان به طور جدی تلاش داشته مذاکره‌ای برگزار کند که اتهامات حمله 11 سپتامبر علیه این نظام پادشاهی را از آن دور کند، خرید سلاح برای پیشبرد جنگ در یمن را تسهیل و در نهایت دولت‌های آمریکایی را به سمت ریاض جذب کند.

در سفر ترامپ به ریاض، اولویت‌ سعودی‌ها افزایش مشارکت دولت ترامپ در حملات نظامی و مخصوصاً جنگ در یمن است. پایگاه خبری آکسیوس گزارش کرده که داماد ترامپ، جرد کوشنر، با معاون ولیعهد، محمد بن سلمان، برای بحث درباره فروش تسلیحات جنگی با یکدیگر دیدار کرده‌اند.

درست بعد از اینکه ترامپ به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا انتخاب شد، پایگاه کورویس، خبری منتشر کرد مبنی بر اینکه روابط بین دونالد ترامپ و رهبران سعودی گرم است. در این خبر ادعا شده بود که سعودی‌ها در تلاشند «بخش بهداشت و درمان یمن» را بازسازی و خدمات درمانی برای مجروحان و بیماران یمنی ارائه کنند.

اما ناظران بین‌المللی تصویر دیگری از این ادعا مشاهده کردند. جنگ یمن بیش از 8 هزار تلفات داشت که بیشتر آنان غیر‌نظامیان بودند. نکته جالب توجه این است که امکانات بهداشتی و درمانی یمن مورد تجاوز حملات هوایی سعودی‌ها قرار گرفت و یوروش‌ها به این کشور موجب شد که بیش از 14 میلیون نفر در این کشور بدون آب و غذا بمانند. اخیراً نیز شنیده شده که بیماری وبا جان بیش از 34 نفر را گرفته است.

وابستگی‌ ریاض به واشنگتن و دوستی بین آنها از این جهت است که رهبران سعودی از لحاظ تسلیحات نظامی برای نقض حقوق بشر در یمن و عیش و نوش خود تأمین باشند و به ظلم‌های خود به عنوان کشوری که قطب جهان اسلام محسوب می‌شود ادامه دهند و افکار عمومی را با جنگ علیه «افراط گرایی» فریب دهند. 

منبع: روزنامه آنلاین اینترسپت
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار