کد خبر: 852828
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۰
هنوز خسارات ناشي از سرماي آذر ماه سال گذشته که منجر به آسيب ديدن بيش از 70 درصد انار و زعفران باغداران و کشاورزان خراسان جنوبي شده جبران نشده بود که اينبار در فروردين و ارديبهشت ماه سال جاري باري ديگر اين قشر زحمت کش با سيل و سرمازدگي محصولاتشان غافلگير و متضرر شدند. طبق برآوردهاي کارشناسان جهاد کشاورزي درحال حاضر بيش از 4 هزار هکتار از اراضي کشاوزري اين استان خسارت ديده و نيازمند توجه ويژه مسئولان براي جبران آن است.
نويسنده: ميترا شهبازي

سال گذشته بود که بيش از 70 درصد باغات و زمين‌هاي کشاورزي خراسان جنوبي در اثر سرماي زود راس خسارت ديدند و هنوز خسارت ناشي از بلاياي طبيعي پاييز گذشته جبران نشده، باز هم کشاورزان اين استان با بروز سيل و سرماي بهاره متضرر شدند. اينبار طبق برآوردهاي اوليه بيش از 4 هزار هکتار از اراضي کشاورزي آسيب ديدند و طبق پيش بيني‌هاي به عمل آمده کشاورزان امسال برداشت آنچناني از زمين‌هاي کشاورزيشان نخواهند داشت. بنابراين مسئولان هرچه سريع تر بايد برنامه‌اي براي جبران خسارات مذکور داشته باشند. چرا که دير کرد صندوق‌هاي بيمه کشاورزي در پرداخت غرامت‌ کشاورزان، علاوه بر کاهش انگيزه کشاورزان براي توليد، بر موج بيکاران استان نيز مي‌افزايد. بنابراين دور از انتظار نيست که اهمال‌کاري مسئولان در اين خصوص خيلي زود بر موج مهاجران و حاشيه‌نشينان استان بي‌افزايد.

جبران خسارات کشاورزان پاييز سال گذشته

لازم به ذکر است که چندي پيش خسارات ناشي از سرمازدگي پاييز سال گذشته به ارزش 77 ميليارد ريال توسط صندوق بيمه کشاورزي پرداخت شده است. در اين راستا، مدیرصندوق بیمه محصولات کشاورزی خراسان جنوبی مي‌گويد:« این مبلغ برای طلب بیمه کشاورزان و دامداران خسارت دیده از عوامل مختلف طبیعی و حوادث زیرپوشش صندوق بیمه برای سال زراعی ۹۵-۹۴ واریز شده است.»

جواد غنچه با اشاره به اينکه مجموع طلب بیمه گذاران در این سال زراعی براساس تعرفه های بیمه ۱۵۱ میلیارد ریال است، مي‌افزايد:«از این مقدار، تاکنون ۱۲۲ میلیارد ریال غرامت بیمه کشاورزان و دامداران پرداخت شده است.»

وي با اشاره به خسارات ناشي از سيل و سرماي بهاره امسال ادامه مي‌دهد:«وقوع سیل و سرما در ابتدای سال جاری سبب خسارت ديدن بیش از چهار هزار و ۱۹۶ هکتار از اراضی کشاورزی استان شده است. در اين راستا 30 هکتار از باغات انگور، ۳۶ هکتار از باغات زرشک، ۲۶.۵ هکتار از اراضی کلزای و ۱۸۰۱ هکتار از مزارع گندم، ۱۰ هزار و ۸۰ هکتار از اراضی زیر کشت جو و غيره خسارت ديده‌‎ است.» با توجه به اينکه اکثر باغات نامبرده بيمه بوده‌اند و برآوردهاي اوليه خسارات نيز انجام شده است، مسئولان هرچه سريع تر بايد درصدد جبران آن برآيند و پروسه زماني پرداخت غرامت کشاورزان را به حداقل برسانند. چرا که هرچقدر زمان پرداخت خسارات از سوي دولت افزايش يابد، از حجم کشاورزان فعال کاسته و بر جمعيت بيکار افزوده مي‌شود.

خسارت‌هاي ميلياردي سهم کشاورزان

علاوه بر آنچه که تاکنون گفته شد، طبق برآوردهاي اوليه تنها در شهرستان قاينات سرمای فروردین ماه امسال ۲۲۰ میلیارد ریال به بخش‌های کشاورزی، دامی و باغی این شهرستان خسارت زده است. مدیرجهاد کشاورزی شهرستان قاینات در اين راستا مي‌گويد:« میزان خسارات وارده سال گذشته بر اثر سرما، خشکسالی و طوفان به بخش های کشاورزی، دامی و باغی شهرستان یک هزار و 640 میلیارد ریال برآورد شده است که سرماي امسال نيز 220 میلیارد ريال ديگر به آن افزوده است.»

سید عبدالحسین سجادی با اشاره به کمک‌هاي سازمان جهاد کشاورزي به کشاورزان مي‌افزايد:« طبق برنامه ريزي‌هاي انجام شده تاکنون هزار و 330 پرونده وام معوقه کشاورزان، دامداران و باغداران شهرستان استحصال و سود آن توسط دولت به میزان 52 میلیارد ریال پرداخت شده است تا کمکي به کشاورزان باشد.»

با اين شرايط که محصولات کشاورزي همواره با سرما و خشکسالي مورد تهديد قرار مي‌گيرند، علاوه بر ضرورت جبران به موقع خسارات ناشي از چنين حوادثي، ضروريست تا کارشناسان جهاد کشاورزي، زارعان و باغداران را به سمتي هدايت کنند که محصولاتي با مقاومت بالاتر بکارند تا شاهد اين حجم از خسارت نباشند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار