کد خبر: 852764
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۷
روند افزایش مصرف بنزین در سال‌های اخیر نشان می‌دهد دولت دوازدهم برای کنترل مصرف، سه سناریوی افزایش قیمت، افزایش واردات یا افزایش تولید داخل را پیش رو دارد که سابقه دولت یازدهم نشان می‌دهد اجرای 2 سناریوی اول محتمل‌تر است.
 فارس: انتخابات ریاست جمهوری بالاخره تمام شد و از امروز باید کاندیدای پیروز به دنبال اجرای وعده‌های انتخاباتی خود باشد. هم‌اکنون می‌توان راحت‌تر به موضوع صنعت نفت در دولت دوازدهم پرداخت.
 
یکی از مواردی که رئیس جمهور و وزیر نفت دولت دوازدهم باید به آن دقت ویژه‌ای داشته باشند بحث روند مصرف بنزین در کشور طی سالهای گذشته است به طوری که نمودار مصرف بنزین طی سال‌های 92 تا سال 96 نشان می دهد از 63.5 میلیون لیتر در روز به حدود 78 میلیون لیتر رسیده است و قطعا این روند در دولت یازدهم ادامه خواهد داشت.
 
منصور ریاحی مدیر عامل شرکت پخش فرآورده های نفتی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا با اشاره به رشد مصرف بنزین در کشور گفته است:با توجه به وارد شدن حدود یک میلیون و 300 هزار خودرو به چرخه حمل و نقل کشور، میزان مصرف بنزین نیز در حدود 6٫2 تا 6٫5 درصد رشد داشته است.
 
بنابراین با رشد اقتصادی بیش از 8 درصد در کشور قطعا شاهد افزایش مصرف بنزین طی سالهای آتی خواهیم بود.
 
فارغ از اینکه آیا این تحلیل ریاحی صحیح یا اشتباه باشد ولی نکته حائز اهمیتی که باید به آن تاکید کرد افزایش رشد مصرف بنزین در کشور طی سالهای آتی است.
 
با این شرایط دولت چه سیاستی را برای کنترل مصرف بنزین در کشور اتخاذ خواهد کرد؟ کارشناسان انرژی معتقدند می توان سه سناریو برای این موضوع متصور بود.
 
1) افزایش قیمت بنزین

 
یکی از سناریو هایی که دولت دوازدهم می تواند اتخاذ کند افزایش قیمت بنزین است تا از طریق اعمال سیاست های قیمتی کمی جلوی رشد مصرف بنزین را بگیرد، ممکن است این افزایش در سال اول اجرایی دولت دوازدهم بنابر وعده‌هایی که پیشتر داده شده است اتفاق نیفتد، اما عملکرد دولت یازدهم نشان می دهد زیاد هم نباید خوش‌بین بود تا این وعده محقق شود و افزایش قیمت بنزین در سال 96 و یا 97 دور از ذهن نیست.
 
2) افزایش واردات بنزین

 
سناریوی دیگر که همزمان با افزایش قیمت بنزین پیگیری خواهد شد بحث افزایش واردات بنزین به کشور است.
 
دولت یازدهم در روزهای منتهی به انتخابات طرح پالایشگاه ستاره خلیج فارس را مورد افتتاح قرارداد تا نشان دهد در تولید بنزین خودکفا شده‌ایم و دیگر نیاز به واردات بنزین نداریم اما وقتی به جدول تولید بنزین که شرکت ملی پالایش و پخش منتشر کرده است نگاه می کنیم متوجه می شویم که تولید بنزین پالایشگاه ستاره خلیج فارس در آمارهای تولید بنزین کشور در سال 96 نیامده است، بنابراین با توجه به تولید 65 میلیون لیتری بنزین در کشور توسط دیگر پالایشگاه ها در بهترین حالت نیاز به واردات بنزین در سال 96 وجود دارد.
 
براساس آمارهای رسمی شرکت ملی پالایش و پخش هم اکنون روزانه حدود 12.5 میلیون لیتر بنزین وارد کشور می شود تا نیاز مصرف و ذخیره سازی را برطرف کند.
 
3) احداث پالایشگاه و تولید بنزین توسط مجتمع های پتروشیمی

 
اما سناریوی آخر که دولت می تواند با اجرای آن ضمن خودکفایی تولید بنزین مانع از واردات این حامل انرژی پرمصرف شود احداث پالایشگاه های جدید و توجه به تولید بنزین توسط مجتمع های پتروپالایشی است که سابقه دولت یازدهم نشان می دهد نباید به این موضوع دلبست.
 
دولت یازدهم بنابه دلایل کاملا سیاسی احداث چند پالایشگاه را متوقف کرده است مانند پالایشگاه خوزستان و  آناهیتا و اگر مجوز ساخت پالایشگاه بهمن گنو را نیز داده است متاسفانه باید گفت این پالایشگاه نیز در طول دولت یادهم هیچ پیشرفتی نداشته است.
 
موضوع دیگر تولید بنزین توسط مجتمع های پتروشیمی است که سابقه دولت یازدهم نشان می دهد حاضر است با ترفندهای سیاسی و بهانه های واهی مانند سرطانزا بودن بنزین پتروشیمی به دنبال تولید این فراورده توسط مجتمع های پتروشیمی نرود.
 
اخیرا نیز مسئولان شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی اعلام کرده است که روزانه 500 هزار لیتر بنزین با استاندارد یورو4 از پتروشیمی بوعلی خریداری می کنیم که مسئولان این پتروشیمی به کلی تولید بنزین در سال های جاری را تکذیب می کنند و مشخص نیست که ادعای مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی واقعیت داشته باشد یا خیر.
 
آنچه در این گزارش به آن اشاره شد یکی از چالش های پیش‌روی دولت دوازدهم در حوزه انرژی است که ظاهرا براساس تجارب 4 سال گذشته دولت به دنبال اجرای 2 سناریوی اول یعنی افزایش قیمت بنزین و افزایش واردات به منظور کنترل مصرف بنزین خواهد رفت.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار