کد خبر: 852742
تعداد نظرات: ۵۵ نظر
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۲
يادداشت دكتر عبدالله گنجی؛
روحانی واقعاً هنرمند است. او اثبات کرد هدف وسیله را توجیه می‌کند. اما کاش این کار را با لباس پیامبر نمی‌کرد. او اکنون رئیس جمهور ماست اما با شاخص‌های دموکراسی رأی آورد نه مردم‌سالاری دینی.

نويسنده: دكتر عبدالله گنجي

سازمان مجاهدین انقلاب در تاریخ 1388/03/18- یعنی چهار روز مانده به انتخابات ریاست جمهوری – طی نامه‌‌ای به رئیس جمهور وقت، انتخابات 1384 را نیز زیر سؤال برد و خطاب به ایشان نوشت: «سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی از آنجا که انتخاب شما را، انتخابی ناسالم و بر اساس دوپینگ‌های خلاف قانون می‌دانست و بنابر دلایل دیگری که ذکر آن را در این نامه ضروری نمی‌داند، طی چهار سال که پست ریاست جمهوری را به ناحق! تصاحب کرده‌اید هرگز شما را مستقیماً مخاطب قرار نداده و از شما به عنوان رئیس جمهور نیز نام نبرده است.» گیرنده‌ این نامه چهار روز بعد با 25 میلیون رأی دوباره رئیس جمهور شد اما مدعیان انحصاری دموکراسی نه او ر‌ا رئیس‌جمهور دانستند و نه رأی را سالم قلمداد کردند. قطعاً نیروهای مؤمن به انقلاب اسلامی از این الگو برای روحانی استفاده نمی‌کنند؛ هم او را رئیس جمهور می‌دانند و هم به رأی مردم تمکین خواهند کرد. اما به واسطه آنچه در ادامه خواهد آمد و مبتنی بر «شالاتانیزم محاوره‌ای» و مواجهه‌ای که روحانی در انتخابات با نظام داشت، ما از الگوی آقای نوبخت استفاده می‌کنیم که در برنامه شناسنامه گفت: «‌ما هیچ موقع دلمان با رئیس‌جمهور سابق صاف نشد»، روحانی رأی آورد و رئیس‌جمهور است اما پیروز نشد. در فرهنگ ایرانی – اسلامی هیچ آورده‌ای پیروزی قلمداد نخواهد شد مگر با اخلاق، یک‌رنگی، صداقت و تواضع همراه باشد. بنابراین روحانی پیروز این صحنه نبود، پیروز کسی است که وقتی پایه‌های رأی را لرزان می‌بیند به هر دستگیره‌ای برای نجات دست نیندازد و هدف وسیله را توجیه نکند. قطعاً‌ روحانی در این چهار سال از کنش نفس لوامه عذاب خواهد کشید و این عذاب زمانی برافروخته خواهد شد که لباس پیامبر را در تن خود حس می‌کند. علاوه بر آن تفاوت رأی امسال روحانی با رأی 1392 بیش از 6 درصد یا حدود 5 میلیون نفر است. برای این پنج درصد چه‌ها که نکرد. او وقتی مشاهده کرد که عمل چهار ساله رأی را به 51 درصد قبلی هم نمی‌رسد از برائت از اعدام منافقین تا به کارگیری بیت امام، از بی‌بی‌سی فارسی تا آمدنیوز، از ظریف تا خاتمی و از تدلیس تا حمله به نهادهای دیگر، از چنگ‌اندازی به صورت نظام تا تهدید وحدت ملی، از تولید دهها مسئله حقوق بشری برای تشدید تحریم‌های غیرهسته‌ای تا بیرون کشیدن هاشمی از قبر و... در دستور کار قرار داد. روحانی واقعاً یک هنرمند بزرگ است. زمانی که در بدو ورود به قدرت در سال 1392 اعلام کرد:«هنر ارزشی و غیر ارزشی نداریم» نمی‌دانستم که خود نیز به همین الگو پایبند است و این هنر را از زمانی که احساس کرد رأی به سختی در حال رشد است به کار گرفت و موفق شد. او الگوی خوبی برای رقابت ارائه کرد اما نه در چارچوب مردم‌سالاری دینی که در قالب دموکراسی غربی قابل بازنمایی است. اما منطق اینکه روحانی را هنرمندی چیره‌دست می‌دانیم چیست؟ اسناد این هنرمندی را چگونه باید رؤیت کرد.

- این هنر روحانی است که هم پرچمدار آزادی است و همزمان در همین انتخابات، دولت او ده‌‌ها شکایت از رسانه‌‌ها را به دادگاه فرستاد.

- این هنر روحانی است که در عین شعار:«تحریم‌های غیرهسته‌ای را هم ‌برمی دارم» به عنوان مقام عالی‌رتبه کشور ده‌ها مسئله حقوق بشری برای تشدید تحریم‌های غیرهسته‌ای تولید کرد که می‌توان از آن به آزاد نبودن جوانان، دانشگاه‌ها، زنان و اعدام و زندان نام برد.

- این هنر روحانی است که با حملات به صدا و سیما، قوه‌قضائیه و نیروهای مسلح کلاه گشادی را بر سر رأی‌دهندگان گذاشت و آنان را از پرونده خالی و برنامه آینده دور کرد. اما اگر آن مجموعه‌ها هر اشکالی هم داشته باشند در فردای انتخابات ارتباطی به رئیس‌جمهور پیدا نخواهد کرد و کسی مطالبه‌ای از او نمی‌کند و قانون نیز وظیفه‌ای برای رئیس‌جمهور در این‌باره مشخص نکرده است.

- این هنر روحانی است که هر آنچه خود انجام می‌داد همزمان به رقیب نسبت می‌داد یا به رقیب درباره آن اعتراض می‌کرد.

- این هنر روحانی است که همزمان با اتصال یارانه میلیون‌ها نفری که قبلاً قطع کرده بود و افزایش یارانه سه برابری 6 میلیون نفر، در چشم رقیب زل می‌زد و می‌گفت: از کجا می‌خواهید یارانه بدهید؟ منابع از کجا می‌آورید؟

- این هنر روحانی است که به‌رغم به کارگیری همه مدیریت و منابع کشور به رقیب می‌گوید اتوبوس از کجا می‌آوری؟

- این هنر روحانی است که 49 ساعت از وقت صدا و سیما را اختصاصاً به خود و معاون پوششی‌اش اختصاص داده است (به جز اخبار) و شهر به شهر رفت و به صدا و سیما حمله کرد.

- این هنر روحانی است که به عنوان رئیس شورای عالی امنیت ملی روی گسل‌های قومی و مذهبی کشور برای رأی حرکت کرد و حاضر شد وحدت ملی را فدای رأی کند.

- این هنر روحانی است که همه رسانه‌های فارسی‌‌زبان غرب و اپوزیسیون و ضد انقلاب از او حمایت کنند اما او داخل نظام محسوب شود. امثال آمدنیوز صدها تهمت و افترا به رهبری ببندند و از روحانی حمایت کنند.

- این هنر روحانی است که همزمان با حملات به بسیج و سپاه، وزیر خارجه و دیپلمات‌ها را که در شرایط مشابه نیروهای مسلح هستند در انتخابات به کارگیری شوند.

- این هنر روحانی است که بگوید «امام رضا را برایمان بگذارید» اما در یک اقدام بی‌سابقه بیت امام را به کار گیرد.

- این هنر روحانی است که نظام امام و حکم امام در اعدام منافقین را مورد حمله قرار دهد و همکار احمد منتظری شود اما بیت امام با وی همراهی و احمد منتظری هم از ایشان اعلام حمایت کند و جذب رأی منافقین و خانواده آنها را بر 17 هزار شهید ترور مقدم دارد.

- این هنر روحانی است که ابلاغیه تفکیک زن و مرد در نهادها و ادارات توسط دولت ایشان ابلاغ شود اما با صراحت اعلام کند «با تفکیک جنسیتی مخالفیم» و رقیب را به دیوارکشی بین زن و مرد متهم کند.

- این هنر روحانی است که در عین چرخش کلیپ مشاجره وی با شهید چمران در مجلس درباره تقاضای اعدام در نمازجمعه و همچنین تهدید بدحجابان، نظام را متهم به 38 سال اعدام و ممانعت از آزادی‌‌های اجتماعی کند.

- این هنر روحانی است که طراحان فتنه 1388 اتاق عملیات روانی وی را هدایت می‌‌کردند اما به کسانی که جرمشان فقط وزیر دولت سابق است، حمله کند.

این هنر روحانی است که جرم فریدون، ابلاغ حقوق‌های نجومی، صندوق ذخیره فرهنگیان را با نبات امام رضا (ع) می‌پوشاند.

- این هنر روحانی است که به‌رغم آنچه در سطور قبل آمد می‌تواند در اولین دیدار در چشمان رهبری نگاه کند و لبخند بزند.

روحانی واقعاً هنرمند است. او اثبات کرد هدف وسیله را توجیه می‌کند. اما کاش این کار را با لباس پیامبر نمی‌کرد. او اکنون رئیس جمهور ماست اما با شاخص‌های دموکراسی رأی آورد نه مردم‌سالاری دینی. نیروهای انقلاب بر خلاف سازمان مجاهدین و دیگر اصلاح‌طلبان به رأی ملت تمکین می‌کنند و مسئولانه می‌پذیرند اما منبعد روحانی را با الفاظی همچون «جناب روحانی»، «آقای روحانی» و «دکتر روحانی» خطاب خواهند کرد و هرگز احتیاطاً لفظ «حجت‌الاسلام» را دیگر استفاده نخواهد کرد. مهم‌ترین شاخه اجتماعی علمای شیعه، دوری از زخارف دنیا و آمیختگی زبان و عمل به اخلاق و دوری از خصایصی است که به قدرت اصالت می‌دهد. اما او تا گاو و ماهی تاخت و تا آنجا پیش رفت که مورد اعتراض اصلاح‌‌طلبان معتقد به نظام و خبرگان قرار گرفت. او رأی‌ آورد اما پیروز نشد. اگر او را پیروز بدانیم دموکراسی غربی را جایگزین مردم‌سالاری دینی کرده‌ایم.

منبع: فارس
غیر قابل انتشار: ۱۷
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵۵
صالح
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۲/۳۱
6
7
آقای گنجی هر آنچه که به قلم آوردید در برخی موارد صحت ندارد.
البته بنده موافق بیشتر سیاست های آقای روحانی و کابینه اش نیستم بدلایل مختلف از قبیل تشدید بی سابقه بیکاری که همین یک قلم ثمره هایی از قبیل اعتیاد بیشتر طلاق بیشتر شلوغ شدن زندان های کشور هنجار شکنی های بیشتر در جامعه متاسفانه فساد و تن فروشی بیشتر و صد ها معضل دیگر.
اما اینطور هم نیست که نوک تیز حمله را فقط به سمت آقای روحانی ببرید . اشخاص و نهاد های دیگر در این مشکلات اقتصادی و فرهنگی پیش رو سهم داشتند.
بنده تعجب کردم از این نقد شما و قبلا نقدهای ملموس تر و واقعی تر داشتید.
آیا به نظر شما آقای قالیباف و ... مناسب رییس جمهوری در این دوره بودند ؟
آقایانی که هر کدام خروار خروار فساد اقتصادی در کارنامه خود دارند چگونه باید قبول کرد که رییس جمهور شوند. البته ایرادی جدی بر شورای نگهبان وجود دارد که چرا این شش نفر معرفی کرد ؟
یعنی در مملکت ما به غیر از اینها دیگر نبودند؟
بنابر این بنده توصیه دارم که جنابعالی قدری بیشتر در تحلیل هایتان دقت فرمایید.
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom
۱۷:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۲/۳۱
وقتی نمی توانی از کارهای روحانی دفاع کنی چرا مثل خود او به تخریب دیگران متوسل می شوی؟
راست گفته اند که از کوزه همان برون طراود که در اوست
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of
۲۰:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۲/۳۱
با سلام اگر روحانی واقعا رای اورده چرا امار شهرها را نمیزارند ببینیم؟
ناشناس
| Germany
۰۱:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۱
اگر رای به روحانی در نتیجه هنر گول زدن مردم است رای 21 نفره به اصلاح طلبان در تهران را چه میگویید؟ این بار کی مردم را گول زد؟؟؟ یکم فکر کنید. مگه مردم بچه اند که با هنرمندی گول بخورند؟ یکم بیشتر تعقل کنید. گفتمان روحان (اعتدال) پیروز شد. شما کی درک می کنید که مردم می فهند. فقط میگویید مردم گول خوردند.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۲/۳۱
6
8
حالا که رای اورد شما هم کم از منافقین ندارید با ان فقیر نشان دادن مردم این که سو استفاده نبود؟
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom
۱۷:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۲/۳۱
عزا عزاست امروز زندگی کارگر روی هواست امروز را یادت رفته؟
ایا این نباید انعکاس داده شود ؟ حتما بی بی سی باید بگوید که البته نگفت! حالا چه کسی دو رو است؟ شما هم مثل ارباب وعده ها تخریبچی هستید
مهرناز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۲/۳۱
2
6
دکتر گنجی" درست بیان کردید "وقتی فردی اعتقاد داشت "که راه و وسیله هدف را توجیه می کند"ان وقت همان کاری انجام
می شود"که در انتخابات این دوره برای کسب رای بیشتر "و
رسیدن به مقام دوازدهمین ریاست جمهوری انجام شد"ایشان فقط خواست رئیس جمهور باشد"به اینده سیاسی خود در نظام "وانچه در باره عملکرد او فکر می شود" نگاهی نداشت " شنیده بودیم تشنه مقام بودن و قدرت طلبی" انسان را بدجوری وسوسه
می کند""اما تا این حد "که پشت پا بر هر اخلاق مداری زده شود"ایشان مدعی روحانیت داشته ولباس روحانیت برتن دارد"اما 16 میلیون نفری که به ایشان رای ندادند"چگونه ایشان را ارزیابی می کنند؟اکنون دیگر چندنفر ادم بی سواد "افراطی ویا.....در مقابل ایشاننیستند"16 میلیون نفر هستند "که تغییر در مدیریت
قوه مجریه را خواستار بودند.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۲/۳۱
4
6
به قول آقای امیراحمدی آمریکا نشین دولت آمریکا چه نوع بمبی دارد که بتوتند 98% اورانیوم غنی شده ایران را منهدم کند که این دولت با دست خودش آن را به خارجی ها داد و مردم را به آغاز جنگ تهدید کرد . ولی از خدا می خواهیم که در راه خدمت به دین و وطن و مردم هدایت کند .
عبدالعلی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۲/۳۱
1
5
آورده اند که معاویه با برشمردن ثواب نماز جمعه و معذوریت امام جمعه -بکمک خواص - مردم را روز چهار شنبه به نماز جمعه دعوت
و اقامه نمود .
دلایل معاویه و اقامه آن نماز مستدل تر . منطقی تر . و پذیرفتنی تر از دعوت مردم به رای دادن به چپاول گران بیت المال . قاچاقچیان کالا
امضا کنندگان قرارداد های محرمانه و ذلت بار است .
مردم نماز جمعه را روز چهار شنبه اقامه کردند .
پاسخ ها
ناشناس
| Germany
۰۱:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۱
کلا تحلیل های این نوشته اشتباه است. نشانه آن هم رای آوردن کامل لیست امید در تهران است. رای به اصلاح طلبان را چگونه توجیه میکنید؟؟ اونها که کاری نکردند فقط مردم به لیست رای دادند. کمی به خودتون بیایید و درک کنید که مردم طرفدار اصلاح طلب ها هستند.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۲/۳۱
6
3
جناب گنجی آیا برای شما هم هدف وسیله را توجیه نمی کند همین متن نشان میدهد که شما هم معتقد به این هستید شما دیدار با تتلو را چطور توجیه میکنید آیا همه این در راستای هدف وسیله را توجیه میکند نیست
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom
۲۱:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۲/۳۱
دیدار با هنرمندان که تخریب دیگران نیست
خواننده سوسن خانم با روخانی سال 92 ملاقات کردند
ساسی مانکن با کروبی در 88 ملاقات کرد
علیرضا افتخاری با احمدی ملاقات داشت
هدیه تهرانی با مشائی هم همینطور

تخریب یعنی روحانی ادعا کند اگر اینها! بیایند در پیاده رو دیوار می کشند ولی وزیر کشورش صف های زن ومرد انتخاباتی را جدا میکند..خخخخخخخخه
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۲/۳۱
5
2
شما همین سوالات را میتوانستید در سال 88 از احمدی نژاد بپرسید
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom
۲۱:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۲/۳۱
چشم می پرسیم! فعلا بگو دولت قبل چرا تخریب می کند؟
خخخخه
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of
۰۸:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۱
من خود شاهد بودم در سال 88 با دادن سود سهام رای خریدند .وحالا هم رای رییسی بیشتر به خاطر افزایش یارانه جذب شد .
ناشناس
|
United Kingdom
|
۱۶:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۲/۳۱
1
4
اقای گنجی کاملا درست است روحانی رای اورد نه اینکه پیروز شد در واقع گفتمان پیروز گفتمان انقلابیگری بود:

1_توجه به قشر ضعیف و محرومان,
2_مبارزه با فساد و تبعیض و اشرافیت دولتی ,
3_مطالبه اقتصاد مقاومتی و ایجاد اشتغال و کار بود...

که توانست انقلاب اسلامی را به ریل اصلی خود برگرداند و ساحت جمهوری اسلامی را از این جریان منزه نگاه دارد
و این موج مطالبه مردمی انقدر قوی بود وهست که حتی دولتیان را هم وادار به پذیرش گفتمان" توجه به محرومان" کرد، هرچند دیر هنگام، نمود
ناشناس
|
United Kingdom
|
۱۶:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۲/۳۱
1
3
آرائی هم که به طرفداری از روحانی به صندوق ریخته شد (غیر از مجموع 4 درصدی ها و اصلاح طلبان که سه الی جهار میلیون نفر ند) را هیچگاه نباید به معنای رضایت انها به وضع موجود و یا عدم مطالبه گری برای رفع فساد و تبعیض و یارضایت به اشرافی گری و نجومی خواری تلقی کرد، چرا که هیچ جامعه‌ای وجود فساد و تبعیض و اشرافیگری دولتی را نمی پذیرد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of
۰۸:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۱
شما وکیل رای دهندگان به روحانی نیستی.
ناشناس
|
United Kingdom
|
۱۶:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۲/۳۱
2
1
باید کمی صبر استراتژیک داشت و به مردم فرصت داد تا همانند جریان انقلابی، به درکی واقعی از وضع موجود برسند. زمان چندانی نمی‌برد تا همگان اهمیت و آثار این پیروزی را ببینند. اکنون انتظارات مردم از روحانی بالاتر رفته، منتقدان وضع موجود منسجم و نظاره‌گرند.. تنها کافی است جامعه از فضای انتخابات خارج شود
ناشناس
|
United Kingdom
|
۱۶:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۲/۳۱
2
4
مقاله بسیار عالی بود
یقیناً اگر کسی کارش را با تخریب ناروا به پیش برده باشد، به نتیجه‌ای که می‌خواهد نمی‌رسد . تمام آنان که سال‌ها بر طبل غیر معتبر بودن انتخابات می‌کوبیدند، و نظام را متهم به تقلب می کردند (و روحانی در پیامش او را برادر خود می داند) همه به صحنه آمدند و به خطای بزرگ خود مبنی بر عدم وجود مردم سالاری، و عدم وجود تقلب اعتراف کردند. ولی جرئت اظهار در پیشگاه مردم را ندارند.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۲/۳۱
6
2
زنده است ایت الله هاشمی رفسنجانی
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom
۲۱:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۲/۳۱
گفتن زنده باد شما بکار ان مرحوم نمی یاد بگو
الهی عفوک عفوک عفوک
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۲/۳۱
1
1
برای صحت حرفتان راجع به دور شدن ازلباس وقتی برادر امام علی ع به او گفت که از بیت المال سهم بیشتری به من بده دردست اوآتش گذاشت ووقتی اعتراض کرد امام ع به او فرمودند تو به این آتش کوچک اعتراض میکنی من آتش جهنم را چه طور تحمل کنم ووقتی که به این آقا گفتند برای یک سری از کارها باید بیاید وجواب بدهد میگوید مملکت را به جنگ می کشم.
احمدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۲/۳۱
1
2
متاسفانه روحانی بعدازاینکه توسط معدنجیان کتک خورد کنترل خودرا از دست داد وکلیت نظام را ززیر سیوال برد. ورکورد دروغگویی را رقم زد.
Mohammad Reza
|
United States
|
۰۰:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۱
2
1
... آره جناب تو فقط برنده شدی نه پیروز... پیروزی واقعی آن ۱۶۰۰۰۰۰۰ نفری هستند که با جان و مال و ایثارشان حافظ اسلام و انقلاب و امنیت ایران هستند کسانیکه بغیر از پرچم ولایت فقی زیر پرچم هیچ کدخدای دیگری نمی روند پیروز آندسته از مردمی هستند که پیروی راه امام خمینی رضوان اللّه (ع) و امام خامنه ای هستند که بغیر از خودی با نا خودیها به نرد عشق نمی پردازند... پیروز واقعی آندسته از مردمی هستند که وقتی شب سر بر بالین میگذارند با اینکه خود محتاجند ولی از دعا کردن برای فقرا و مسکینان و دردمندان جامعه خود کوتاهی نمیورزند... آره جناب روحانی که دست به هر حربه و نیرنگی زدی که چهار سال دیگر به گناهنت اضافه شود... تو فقط برنده این انتخابات شدی نه پیروز آن ...
ناشناس
|
France
|
۰۵:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۱
2
1
شما با مظلوم نمایی قصد ریس جمهور شدن داشتید.شما مرفهین بی درد وریاکاری هستید. ریا ریا
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۱
1
1
باسلام وخسته نباشید وضمن تشکر از روزنامه جوان میخواهم .این موضوع رابرای من روشن کنید.چرا علی لاریجانی درلباس اصولگرایی همیشه از اصحاب فتنه حمایت میکندایشان گاهی فراتر ازاختیاراتش بعنوان نماینده پایش رادرکفش سایر نهادها وقوای دیگر میکند بعنوان مثال قبل ازشمارش آراء که بقول خودشان روحانی پیشتاز بود ایشان با دستپاچگی گفت همه باید نتیجه را بپذیرند.درصورتی که صدها سند مبنی برتخلف به شورای نگهبان ارائه شده وتاکنون هنوز صحت وسقم انتخابات توسط این شوراء تائید نشده چرا باید همه نتیجه دروغ رابپذیرند وهمین شخص درفتنه 88با اختلاف آراء 13میلیونی درحالیکه کشور قریب یکسال درآتش فتنه می سوخت سکوت کردودراین انتخابات هم مدام از روحانی دفاع کرد وگفت نمیشود یارانه ها را افزایش داد درصورتیکه 150هزارتومان امروز 45هزار تومان سال 92هم نمیشودلطفا"قیمت گوشت تخم مرغ قند شکر وحبوبات بنزین وسایر مایحتاج مردم رارا باسال 92 مقایسه کنید.حال اگر روحانی پیشنهاد 200هزارتومان رابرای هر نفر میداد ایشان حمایت میکرد.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۱
0
3
تسلیت
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۱
0
2
برای خط به خط ادعاهای واهی شما پاسخ دارم اما چه کنم که رسانه شما یکسویه است و صدایی از مخالف شنیده نمیشود و مطئنم همین نظر هم منتشر نمیشود.
قشر بزرگی از مردم ایران کرد، بلوچ، عرب، سنی و شیعه از انتخاب دکتر روحانی خوشحال و خرسند هستند و شما از این خوشحالی دچار بغض و کینه هستید. حال اگر خواستید میتونم تصاویر اتوبوس ها و مینی بوس های سپاه رو برای شما بفرستم که هواداران رییسی را حمل میکردند و یا پایگاه های بسیجی را نشان دهم که در ۲۰ روز گذشته از هیچ اقدامی علیه روحانی فروگذار نکردند.
متاسفم برای انصاف نداشته تان و اگر احیانا ذره ای وجدان در وجود شما بود حاضرم مقاله ای بنویسم و به تمام ادعاهای واهی شما پاسخ دهم.
به خود بیایید و در مقابل مردم نایستید. پیام مردم در شهرها را بشنوید که در چندین انتخابات نه بزرگی به شما گفتند...
علی برکت الله
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۱
0
1
......
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۱
1
0
السلام. اقای گنجی - ایراداتی بنیادین در عملکرد شفاف سازی ها وجود دارد .انچه شما فرمودید طبق قائده عقلانی باید توسط ارزیابان حکومتی ارزیابی شده باشد -مردم معتقدند که اگر این مطالب درست است چرا قبلا افشا گری نشده و چرا کسی با این مشخصات توسط شورای نگهبان تایید میشود-اگر دریافتهای واحدهای اطلاعاتی طبقه بندی نمی شد( همانطور که از ابتدای جمهوری اسلامی رسم چنین بوده ) و در اختیار قشر های بیشتری قرار میگرفت حداقل افراد کم تجربه کمتری به دام متخلفین می افتادند .- خودتان ببینید که روحانی چطور رای جمع کرد و حتی شورای نگهبان چیزی در این رابطه نگفت !! نهاد های حکومتی اورا تایید کردند -مردم شما را باور نمی کنند مگر انکه به چشم ببینند که ان زمان کار از کار گذشته است . پس باید از الان اقدام کنید تا 4 سال دیگر کسی از روی بی اطلاعی به کاندیدای اینچنینی رای ندهد و اطلاعات کافی هم به شورای نگهبان بدهید و از مجلس کار درست را مطالبه کنید و مکردم را روشن کنید و.... والسلام.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۱
0
3
من فقط یک نفطه را می گویم
مردم خودشان بدون تعصب حزبی و گروهی قضاوت کنند
روحانی همون کاری کرد که چون تو بتونی به راحتی تخریب اش کنی بدون اینکه سایت و روزنامه ات را ببندد
این آزادی را به شما داده که هرچه می خواهید بدون در نظر گرفتن خدا و حق الناس به راحتی بیان می کنید.
همه می دانند که رییس جمهور در این کشور چقدر اختیارات دارد.
مثلا در بحث هسته ای رییس جمهور به تنهایی نمی تواند تصمیم بگیر د بلکه این نظام است که راه تصمیم را گرفت.
ای کاش روحانی را نقد کنید نه تخریب.
دوران احمدی نژاد تا آخر عمرمان را فراموش نمی کنیم که چه کشیدیم.
بنده خدا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۱
1
2
جناب آقاي دكتر عبدالله گنجي
سلام عليكم
با رصد تقريبا روزانه تيترهاي روزنامه جوان آنلاين در حداقل 4 ساله اخير شاهد بودم كه هر موفقيت دولتي را با نازلترين سطح مقبوليت وهر مشكل را در سطح كامله آن مطرح نموديد كه شايد دليلش جذب مخاطب خاص بوده وميگذريم اما در مقاله حاضر واقعا كلاهتان را قاضي كرديد، واقعا در اين نوشتار صداقت واخلاق چه نمره اي ميگيرد زاويه نگاه وقلمتان را با قبر وقيامت ميزان كنيد و دوباره به نوشته خودتان رجوع بفرمائيد بعيد نيست كه ....
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۱
1
2
عالی بود دکتر
مجید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۱
1
0
فرار مالیاتی روحانی

ایا میشود با فروش قهرمان شد ایا میشود با فروش ترس رای اورد ایا میشود با فروش دروع رییس جمهور شد ایا میشود با فروش خون پیروز شد میگویم اری اگر فروشنده قابلی باشی میشود -- چطور ؟؟
بله میشود با فرو ش تمام اندوخته هسته ای ملت ایران برای دشمنی با دولت قبل و با نام فرار از جنگ نعره قهرمانی زد میشود همه داریی مردم از موشک وصنعت فضایی ... را به ته دره فرستاد تا برای بالا اوردن ان از مردم طلبکار شد مردم تمام هستی ملی خود را به مدعیان خدمت میدهند برای خدمت مگر دولتها از اموال پدری خود خرج میکنند که هر دولت ساخته های دولت قبل رو اموال ملی را دور میریزد به ته دره میریزد افتخار شما اینست که فروش اب سگین داشته اید دروغ چرا اجازه ذخیره را نداریم ما کیک زرد میخریم چون اجازه تولید نداریم میشود با فروش ایات الهی در مورد حجاب وازادی محبوب شد و برای دفاع ار این بدعت منشور شهروندی رونمایی کرد - میشود برای تعامل با دنیا فران را عفت فرزندان ایران را فروخت به سند2030 یونسکو میشود با فروش دروغ در مورد مدافعان امنیت - سپاه وارتش و قوه قضاییه رییس جمهور شد ویک روز بعد از پیروزی پیام دوستون دارم صادر کرد میشود با فروش امام امت به رقیب اتهام جنایت زد مگر نه اینکه اعدام منافقین جنایتگار بدستور امام بود مگر نه اینکه اقای رییسی معاون دادستان و بابای معتوی شماموسوی خوئینی ها دادستان بوده چرا نمیکویید مشاورتان مجید انصاری ان زمان چکاره بوده که این دونفر اخیر تنها کار خوب تمام زنگیشان اجرای فرمان امام بود میتوان با فروش خون 12 هزار شهید نفاق و شهدای مرصاد برای منافقین اعدامی دل سوزاند و پایه گذاران امنیت فعلی گشور را جناینکار اعلام کرد و رای فریب جمع کرد میشود برعکس رهبر گفت - از رفع حصر گفت از فتنه با زیرکی دفاع کرد واز محاسن کسانی بگویید که در دورانشان با نام ازادی از به خاکسپاری استخوان شهدایمان هم نگدشتند نیمی از اصلاح طلبان به خارج رفنند ودشمن شدند از کسی که حتی نمیداند از جه توبه کند دفاع کنید ودر اولین پیام بعد از پیروزی بیانیه مطیع امر رهبر صادر کند 4 سال دیگر برای فروش وقت هست شما بعنوان یک اصلااخ طلب ملیس به لباس وظیفه نشر اسلام و اصلاح امور مردم رادارید یا مشغول هرس شاخه وبرگ احکام الهی به نفع افکارتان هستید
گفتید یعنی ما هیج خوبی نداشتیم میگوییم ایا دولت قبل هیچ خوبی نداشت وخودتون را به اب و اتش زدید خدمت کنید قرار بود رییس جمهور همه باشید برای حسرت بدور مانده از قدرت 8 ساله پست معاونت و... رفتید غذا بیارید یک لیوان اب گرم اوردید فرار بود خدمت گذار باشید ارباب شدید شکم گند ها و مفتخواران مدیران نجومی بگیر شدند -گفتید مدیران دزد سرمایه ملی ا ند - و از مردم ضعیف معترض با الفاظ لایق مدیرانتان نام بردید - تفسیر انقلابی بودن رهبر را با جمله من میگویم انقلابی یعنی ازادی -استقلال -جمهوری اسلامی اصلاح طلبی بی یال ودم واشکم (اسلام امریکایی) اقای روحانی شما حیلی فروش داشتید اما مالیات انرا نداده اید شما فرار مالیلتی دارید خود اظهاری کنید تا شاید شامل بخشودگی شوید
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۱
1
1
حرفه دله ما رو زد اقای گنجی من هیچوقت اقای روحانی وکسانی که به اقای روحانی رای دادن ودر ... ایشون شریک شدن نخواهیم بخشید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of
۰۹:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۷
ما هم شما را نخواهیم بخشید هشت سال به مملکت ضربه زدید
سجاد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۲
0
1
این هنر روحانیست که اکثر نامزدهای شورای شهر کلانشهر ها که توسط حامیان روحانی معرفی شده اند، توسط مردم برگزیده میشوند، مردمی که اکنون دیگر تفاوت مغالطه و مظلوم نمایی و سوء استفاده از اعتقادات پاکشان با عمل گرایی و واقعیت گرایی و حقیقت گرایی را درک میکنند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of
۰۹:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۳
بله این هنرروحانی است که با دروغ وتقلب وریاکاری وتهدید دهیاران توانست که نامزد شوراهای شهروروستا را که حامی خود ایشان است به زور به مردم بقبولاند.ولی باید گفت این هنرنمایی نخ نما شده است وبه زودی دامن وی را گرفته ودولت وی را با نارضایتی شدید مردم ساقط می کند.چون به قول شاعر "چو سرو از راستی سرزد علم را ندید اندرجهان تاراج غم را"
به قول امام علی (ع) اگر دروغگویی درعالم سیاست بهترین کاردنیا بود من سیاست بازترین مردم دنیا هستم(واین را درجواب کسانی گفته بود که عمروعاص را زیرکتراز امام (ع) می دانستند.البته امیدواریم که دولت دوازدهم ازمرض گفتن دولت قبل بهبود پیدا کرده باشد وبا نصب العین قراردادن انتقادات قوی ترین منتقد خود "یعنی حجه الاسلام والمسلمین رئیسی (حفظه الله تعالی)که ردای ریاست جمهوری برقامت ایشان خیلی زیبنده تربود،سکا ن مملکت داری را به دست گرفته وضمنا ازمرض گفتن اینکه ما دراکثریت هستیم "بهبود کامل پیدا کرده باشد والا ما مجبوریم اسنادی را رو نماییم که نه تنها روحانی وحامیان ایشان دراقلیت کامل به سر می برند بلکه باید برای همیشه ازسیاست خداحافظی کنند.
حسین امامی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۲
1
1
سلام جناب آقای دکتر گنجی
من با تمام مطالب مطروحه شما موافقم امّا یک سئوال بی جواب دارم و آن اینکه مردم ما شعور درک همه این زیرک کاریها و فریبهای آقای روحانی را دارند . تا انجا که من از رای دهندگان به ایشان پرسیدم ( گر چه در ابتدا با توجیهات ضعیفی مقاومت نشان میدادند اما پس از اصرار اندکی از طرف من )، نسبت به عملکرد بد چهار ساله ایشان با من متفق القول بودند . در جریان جسارتهای متعدد ایشان به مقام عظمای ولایت بودند از ترفندهای بسیار سخیف و زشت ایشان در کسب آرای مردم نیز آگاهی داشتند از پاکی و صداقت آقای رئیسی نیز بی خبر نبودند ولی با این همه به آقای روحانی رای دادند . چرا ؟ چرا مردم در انتخاب بین خوب و بد ، بد را برگزیدند؟
پاسخ ها
ریحانه
| Iran, Islamic Republic of
۱۹:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۲
یکی از مهمترین دلایلش شاید این باشه که مردم ما کلا از اینکه تغییر ایجاد بشه کمی هراس دارند یعنی فکر می کنند اگر 8 سال بشه شاید فرجی شد. و چون در ساختار حتی آبدارچی ا هم عوض شده بود تمامی کارمندان و شاغلان تو سطح خانوادهاشون به شدت تبلیغ می کردند که به روحانی رای بدین فکر می کردند اگر روحانی رفت جای اونا هم عوض میشه.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of
۱۰:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۳
باید درجواب شما بگویم آقای روحانی با حداقل آرا انتخاب شد وایشان را اکثریت مردم برنگزیدند دراین زمینه اسنادی وجود دارد که درصورت پرروشدن دولت روحانی انشا ء الله رو خواهد شد. ودر آنموقع معلوم خواهد شد که به روحانی اکثریت مردم رای دادند یا اقلیت مردم؟نمونه این فریبکاری ودغلبازی ایشان که سبب جلب قلوب عده ای ازمردمی که می خواستند به رئیسی رای دهند آن است که این دولت یارانه ثروتمندان را به مدت سه سال قطع نموده بود درشب انتخابات وصل نمود وبه آنها داد وبعد دومرتبه دوشب بعد ازانتخابات یارانه آنها را قطع نمود،وامهای کلان به دهیاران وتهدید روستائیان که اگر به رئیسی رای دهید یارانه وبودجه اتان را قطع می کنیم(وترس روستاییان از اینکه تا زمان روی کارآمدن دولت ولو رئیسی پرونده اداری آنها درپیچ وخم اداری فرمانداریها ودهیاری ها مفقود وناپدید شود.)وتهمت وافتراهای بیش ازحد دولت یازدهم به آقای رئیسی که اگر ایشان بیاید بین زن ومرد درخیابانها جدول می کشد ومردم را می کشد.ونرساندن تعرفه به مراکز پرجمعیت شعب درکلان شهرها که درآنجا با اختلاف زیادی احتمال پیروزی رئیسی بود همه وهمه دست به دست هم داد که روحانی انتخاب شود.بنابراین مردم ما باهوش بودند لیکن تشنه قدرت نیستند که مانند فتنه گران سال 88گروگشی خیابانی را ه بیندازند .بنابراین باید بگویم که روی کارآمدن ایشان شبیه نوعی ... خزنده بود .وبا دغل وفریبکاری ونیرنگ روی کارآمد وما که اکنون برخی ازکاندیداهای ریاست جمهوری آمریکا را به خاطر تقلب سرزنش می کنیم .دراین گونه موارد باید با صبرودوراندیشی کامل به دنبال این باشیم که چه اتفاقی خواهد افتاد؟وباید حتی درانتخابات مجلس آینده کمی هوشیارترعمل نماییم.
سید محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۲
1
0
سلام به ملت ایران-یادمان نرود که چند سالی از انقلاب می گذرد وبقایای حکومت شاهنشاهی و تمایل به اجانب در ذهن کثیری از مردم هنوز رسوب زدایی نشده و با گوش دادن به آهنگهای زمان طاغوت و تماشای ماهواره واعتماد به بی بی سی و نظائر آن ،دچار توهم شده و غیرت ملی آنها تحت تاثیرقرار گرفته است.عده ای نظیر دکتر روحانی نیز این تمایلات رامی داندوبصورت ابزاری از آن استفاده کرده ورای جمع میکنند.این جریان ادامه خواهد داشت تا زمانیکه رشد سیاسی مطلوب حادث شده وبلوغ اجتماعی اتفاق بیفتد که تبلبغات غربگرایانه وتخریب پایه های نظام، نردبان تصاحب مقام اول اجرائی کشور نشود.زمان این پروسه کمی طولانی است وخسارتهایی نیز داردولیکن بایستی بدور از هیجان و با منطق کار را جلو برد. انشاالله
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۳
1
0
مطمئن باشيد ... سيلي سنگيني از اين اشتباه خود خواهد خورد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۴
1
0
آراء کثیف پیروزی ندارد توسل به منافقین تطمیع وتهدید وتوزیع پول جهت جذب آراء وخصلت ناجوانمردانه رقیب هراسی دیگر هنری نیست که به آن افتخار کرد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of
۰۹:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۷
رای شما با وعده افزایش یارانه بود وپشتوانه ندارد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۶
1
0
روحانی با خصلت ناجوانمردانه رقیب هراسی ارعاب وتطمیع تهدید وتوزیع پول وبا پشتوانی حمایتی منافقین وبی بی سی منفور که در طول انتخابات نظام را نظام استبدادی میخواند وپیوسته از او دفاع میکرد روی کار آمد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۶
1
0
روزنامه جوان شما را بخدا چرا اطلاع رسانی نمیکنیید مگر همین دولت روحانی نبود که 2ماه قبل از انتخابات میگفت پروژه مسکن مهر تا پایان این دولت به پایان میرسد 40میلیون تومان از ما پول گرفتند خانه ای که قراربود دوساله تحویل شود پس از7سال هنوز تحویل نشده درصورتیکه فاز یک درزمان احمدی نژاد عرض 3سال تحویل شد.خدا ازسر تقصیرشان نگذرد انشاءالله
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۶
1
0
روحانی پدر اقشار آسیب پذیر وکم درآمد را درآوردبا حقوق 800هزارتومان و6نفر اعضای خانوار که نمیتوان گوشت 40هزارتومانی خرید شما ببینید همین حبوبات عدس لوبیا نخود و...هرکدام3000یا 4000تومان همین 2روز پس از انتخابات گران شد واوهمش میگه نرخ تورم تک رقمی.
طوبی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۹
1
0
چند نمونه از برخی رأی دهندگان به جناب روحانی
بازنشسته راننده تاکسی : به روحانی رأی دادم چون گفتن رییسی قاتله
یه خانم جوان : رییسی حجابو اجباری میکنه و جنگ میشه واسه همین با اینکه میدونم روحانی کار مثبتی انجام نمیده ولی بهش رأی دادم
یه خانم خیاط جوان : چون روحانی چهار سال رییس بوده دیگه جیباش پر شده دور بعد کار میکنه
یه خانم کارگر روستایی : ریاست جمهوری دو دوره ای هست من بهش رأی هم نمیدانم انتخاب شده بود
اینها بخشی از اظهارات افرادی هست که بعضیا اونها رو طرفدار گفتمان اعتدال میدونن
در ضمن اعتدال اصلا به منش اربابان اعتدال نمیخوره
درستش گفتمان وحشت آفرینی و تهمت و دروغ و امنیتی کاری و سود حداکثر اقتصادی واسه شخص خود و خانواده و دوستان هست
گفتمان اختلاس معوقه قاچاقچی مظلوم شاه مرحوم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۹
1
0
...آراء کثیف یارانه ای وآراءی که با توزیع پول به دهیاران وکمیته امدادیها وتوسل به منافقین وچراغ سبز بی بی سی بدست آمده مشروعیت ومقبولیت ندارد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۱
1
0
روحانی نه رای آورد نه پیروزشد بلکه تقلب کرد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۸
0
0
روحانی با توسل به منافقین ودفاع ازترورهای دهه ی 60وشهادت بقولی 17000شهید ازجلادان آنها که دربین آنها شهید مطهری بهشتی رجائی وباهنر بودندناجوانمردانه برای حذف رقیب استفاده کردولی رقیب دربرابرحادثه ی سال 60درخانه ی روحانی جوانمردانه سکوت کرد ونخواست ملت چیزی بفهمد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۸
0
0
سکوت جوانمردانه ی آقایان رئیسی قالیباف ومیرسلیم دربرابر حادثه ای سال 76درخانه ی روحانی واقعا"نشان از مضلومیت آنها دربرابر مواضع ناجوامردانه برای ازمیدان بر بردن رقیب وحذف آنها به هرقیمتی وحمایت ازجلادان بقولی 17000شهید که دربین آنها رجائی باهنر وبهشتی ومطهری بودند دارد
یکی از این مردم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۸
0
0
روحانی (فریدون)باید بخاطر دروغها و حرفهای دشمن شادکنش در مناظره ها از سپاه و قوه قضاییه و نیروهای امنیتی و آقای رییسی عذر خواهی کند. شاید خدا از کناهانش بگذرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار