کد خبر: 852707
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۱۷
رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی استان خبرداد:
رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان سمنان از آغاز برداشت گل محمدی از مزارع و باغ‌های این استان و از جمله از باغات مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان خبرداد.
 دکتر دزیانیان با اعلام این خبر اظهار کرد: مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان سمنان که در شاهرود مستقر است، با مشارکت دانش‌آموزان دختر کاردانش رشته کشاورزی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان و با همراهی مربی و مسئولان این مراکز کار برداشت چین اول گلبرگ‌های گل محمدی از باغ الگویی مرکز را آغاز کرد.
وی با اشاره به اهمیت کشت این گیاه در منطقه افزود: کشت این گیاه در این مرکز با ارقام مناسب امسال به پنج هکتار گسترش یافت.
رئیس مرکز تحقیقات وآموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان سمنان ادامه داد: با توجه به اقلیم خشک و نیمه خشک ایران و کمبود منابع آبی در استان، تغییر الگوی کشت یک راهکار اساسی برای اصلاح الگوی مصرف آب در بخش کشاورزی است.
وی خاطرنشان کرد: با تغییر الگوی کشت در استان از محصولاتی که به آب زیاد در طول دوره رشد خود نیازمند هستند به سمت محصولات با مقاومت بالاتر نسبت به کم آبی و محصولاتی که سازگاری بیشتری با شرایط اقلیمی و منطقه ای استان دارند و همچنین دارای مزیت اقتصادی نیز هستند، رفته و از این طریق گامی در جهت مدیریت صحیح منابع آبی و افزایش بهره‌وری آن در استان برداشته‌ایم.
دزیانیان با بیان اینکه یکی از محصولات مهم در تغییر الگوی کشت گل محمدی است اضافه کرد: با کشت و کار این محصول کشاورزی در مناطقی که با محدودیت آب مواجه‌اند، می‌توان به افزایش بهره‌وری آب و توسعه پایدار بخش کشاورزی در استان کمک کرد.
وی از گل‌محمدی به عنوان محصولی سودآور برای کشاورزان نام برد و اظهار کرد: به طور متوسط در هر هکتار گل محمدی در کشورمان براساس آمار سال زراعی قبلی 2.2 تن گل جمع‌آوری و برداشت می‌شود.
این کارشناس کشاورزی ادامه داد: به‌طور متوسط از تقطیر هر 2.2 تن گل محمدی، حدود یک کیلوگرم اسانس که از گران‌ترین اسانس‌های گیاهی به شمار می‌رود به‌دست می‌آید.
این استاد دانشگاه یادآوری کرد: هر یک لیتر اسانس گل محمدی 18 هزار دلار معادل 65 میلیون تومان در بازار به فروش می‌رسد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار