کد خبر: 852645
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۷
فوتبال ايران باز هم به خاطر برخي سهل‌انگاري‌ها، بي‌تفاوتي‌ها و رفتارهاي خودسرانه کنفدراسيون آسيا را نسبت به خود حساس کرده تا...
شيوا نوروزي
نویسنده: شيوا نوروزي

فوتبال ايران باز هم به خاطر برخي سهل‌انگاري‌ها، بي‌تفاوتي‌ها و رفتارهاي خودسرانه کنفدراسيون آسيا را نسبت به خود حساس کرده تا جايي که بعد از محروميت هواداران پرسپوليس از حضور در ورزشگاه، حالا فوتبال باشگاهي کشورمان نيز خطر جدي حذف از ليگ قهرمانان آسيا را بيخ گوش خود احساس مي‌کند.
 
وقتي حرف از فرهنگ‌سازي و آگاه کردن هواداران به ميان مي‌آيد مسئولان و دست‌اندرکاران باشگاه‌ها و فدراسيون همان صحبت‌هاي شعاري و کليشه‌اي را به زبان مي‌آورند و بس، اما زماني که رأي محروميت تماشاگران يک تيم صادر مي‌شود تازه همه يادشان مي‌افتد که کم‌کاري کرده‌اند. پرتاب اشيا به مربي الوحده،‌ اي‌اف‌سي را بر آن داشت تا محروميت تعليقي سرخپوشان را به جريان بيندازد، محروميتي که حالا در آستانه بازي با لخويا دامن تيم برانکو را گرفته و پرسپوليس مجبور است در آزادي خالي از تماشاگر با حريف سرسختش مصاف دهد. متأسفانه آن موقع که بايد شش‌دانگ حواسمان را براي جلوگيري از بروز هر نوع حاشيه جمع کنيم روي مسائل ديگر متمرکز مي‌شويم و نتيجه اين همه بي‌تفاوتي چيزي نيست جز فرصت دادن به رقبا و دشمنان فوتبالمان در آسيا.
 
در فوتبال روز دنيا همه باشگاه‌ها و هوادارانشان به خوبي مي‌دانند پرتاب اشيا، نارنجک، سکه و انداختن ليزر چه عاقبتي دارد. با اين حال بروز برخي رفتارها روي سکوها در ورزشگاه‌هاي کشورمان نشان مي‌دهد هنوز هستند فوتبال‌دوستان وطني که عمق فاجعه را درک نکرده‌اند و کماکان خيال مي‌کنند ‌اي‌اف‌سي و فيفا هم مثل مسئولان ايراني در صدور آراي انضباطي مماشات را در دستور کار خود قرار مي‌دهند. در صورتي که نه آسيايي‌ها و نه فدراسيون جهاني نه با ايران بلکه با هيچ کشور ديگري شوخي ندارند و با کوچک‌ترين خطايي بدون تعارف برخورد مي‌کنند. اين اولين باري نبود که صابون محروميت به تن تماشاگران ايراني مي‌خورد. در ديدار تيم ملي ايران و چين نيز برخي تماشاگرنماها فيفا را تا مرز محروم کردن تيم کرش پيش برد، اما خوشبختانه خطر از بيخ گوشمان گذشت و جريمه مالي برايمان در نظر گرفتند. توجه داشته باشيد که هميشه اوضاع به اين خوبي نخواهد بود و شايد اگر چيني‌ها نيز مثل عرب‌ها پيگير موضوع شده بودند،  تيم ملي نيز در آستانه صعود به جام جهاني با محروميت مواجه مي‌شد.
 
خلأ آموزش‌هاي فرهنگي به تماشاگران اين روزها بيشتر از هر زمان ديگري احساس مي‌شود. متأسفانه موضوع محروميت‌ها به همين‌جا ختم نمي‌شود و در روزهاي داغ انتخاباتي تيم‌هاي ايراني حاضر در ليگ قهرمانان فاصله‌اي تا حذف شدن ندارند، علت اين محروميت محتمل نيز چيزي نيست جز مشکلات مالي استقلال خوزستان! آبي‌هاي جنوبي در ادامه بحران‌هاي مالي خود باز هم دست به اعتصاب زدند و قيد سفر به عمان و بازي با الهلال را زده‌اند، خبري که ديروز خيلي‌ها را شوکه کرد؛ هم از اين بابت که آبروي فوتبال ايران در خطر است و هم اينکه دو تيم ديگرمان نيز در خطر محروميت قرار دارند.
 
اين اولين اعتصاب جنوبي‌ها نيست و اعضاي اين تيم در جريان بازي‌هاي ليگ برتر رکوردار تحريم تمرينات بودند، اما اينکه چرا فکري به حال استقلال خوزستان نشده، سؤالي است که ابهام زيادي را ايجاد کرده است. آبي‌ها تا پول نگيرند حاضر به رويارويي با الهلال نمي‌شوند و اين يعني اينکه دو تيم ديگر نيز خطر محروميت را به شدت احساس مي‌کنند؛ به همين راحتي! در حالي که زمان زيادي وجود ندارد تا به حال و روز استقلال خوزستان رسيدگي شود، اما طبق معمول خواب خرگوشي مانع از اين شد که چاره‌اي براي پرداخت بدهي‌هاي اين تيم انديشيده شود. با عدم رعايت ساده‌ترين مسائل و پيش‌پا افتاده‌ترين فاکتورهاي حرفه‌اي‌گري خود را در معرض تصميم‌گيري‌هاي خصمانه قرار مي‌دهيم. از سوي ديگر عرب‌ها را به اين فکر مي‌اندازيم تا لابي‌شان را عليه فوتبال ايران به کار بگيرند. بايد بپذيريم که خودمان با دست خودمان اين فرصت را به مخالفان ايران و اين مرز و بوم مي‌دهيم تا عقده‌هاي سياسي‌شان را نيز در مستطيل سبز خالي کنند. فدراسيون، باشگاه‌ها و حتي تماشاگران در محروميت‌ها و ضايع شدن حق و حقوق فوتبال ايران سهيم هستند. در حالي که با رعايت ابتدايي‌ترين مسائل مي‌توانيم از بروز هرگونه حاشيه جلوگيري کنيم و اجازه ندهيم زنگ خطر براي کشورمان به صدا درآيد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار