فلسفه اسلامي، پايه و دستگاهي بوده كه انسان را به دين، خدا و معرفت ديني نزديك ميكرده است. فلسفه براي نزديك شدن به خدا و پيدا كردن يك معرفت درست از حقايق عالم وجود است؛ لذا بهترين فلاسفه ما - مثل ابنسينا و ملاصدرا - عارف هم بودهاند. اصلاً آميزش عرفان با فلسفه در فلسفه جديد - يعني فلسفه ملا صدرا - بهخاطر اين است كه فلسفه وسيله و نردباني است كه انسان را به معرفت الهي و خدا ميرساند؛ پالايش ميكند و در انسان اخلاق بهوجود ميآورد. ما نبايد بگذاريم فلسفه به يك سلسله ذهنيات مجرد از معنويت و خدا و عرفان تبديل شود. راهش هم تقويت فلسفه ملا صدراست؛ يعني راهي كه ملا صدرا آمده، راه درستي است. آن فلسفه است كه انسان را وادار ميكند هفت سفر پياده به حج برود و به همه زخارف دنيوي بياعتنايي كند.
البته نميخواهيم بگوييم هركس در اين دستگاه فلسفي قرار نداشته باشد، اهل دنياست؛ نه، اما اين راه خوبي است. راه فلسفه بايد راه تدين و افزايش ارتباط و اتصال انسان به خدا باشد؛ اين را بايد در آموزش فلسفه، در تدوين كتاب فلسفي، در درس فلسفي و در انجمن فلسفه - همين كه به آن اشاره شد - رعايت كرد. اهل فلسفهاي كه ما قبلاً ديده بوديم، همه همينطور بودند؛ كساني بودند كه از لحاظ معنوي و الهي و ارتباطات قلبي و روحي با خداوند، از بقيه افرادي كه در زمينههاي علمى حوزه كار ميكردند، بهتر، زبدهتر و شفافتر بودند.
بيانات رهبرانقلاب
در ديدار با نخبگان حوزوي 87/10/29