کد خبر: 852598
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۵
گرانی دوباره مرغ و گوشت در آستانه ماه رمضان
داستان تكراري گراني قيمت‌ها در آستانه ماه‌هاي پر تقاضا مانند ايام نوروز، ماه مبارك رمضان و محرم تمام‌شدني نيست؛ امسال نيز با نزديك شدن به ماه رمضان قيمت مرغ و گوشت گران شد. به گفته فعالان بازار تنظيم بازارمرغ و گوشت كه اواسط هفته گذشته از سوي وزارت جهاد كشاورزي وعده داده شده بود، در نخستين روز هفته نيز محقق نشد. به طوري كه مرغ به مرز ۸ هزار تومان، گوشت گوسفندي ۵۰ هزار تومان و گوساله نيز ۴۰ هزار تومان رسيد.
نويسنده: بهناز قاسمي
 
داستان تكراري گراني قيمت‌ها در آستانه ماه‌هاي پر تقاضا مانند ايام نوروز، ماه مبارك رمضان و محرم تمام‌شدني نيست؛ امسال نيز با نزديك شدن به ماه رمضان قيمت مرغ و گوشت گران شد. به گفته فعالان بازار تنظيم بازارمرغ و گوشت كه اواسط هفته گذشته از سوي وزارت جهاد كشاورزي وعده داده شده بود، در نخستين روز هفته نيز محقق نشد. به طوري كه مرغ به مرز ۸ هزار تومان، گوشت گوسفندي ۵۰ هزار تومان و گوساله نيز ۴۰ هزار تومان رسيد.
يك منبع آگاه در گفت‌و‌گو با «جوان» در خصوص گراني قيمت مرغ و گوشت و تخم مرغ گفت: از سه‌شنبه هفته گذشته قيمت مرغ و تخم مرغ روزي ۵۰۰ تومان گران شد تا اينكه روز شنبه بازار مركزي ميدان بهمن مرغ را كيلويي ۷ هزار تومان و تخم‌مرغ را نيز شانه‌اي ۹ هزار تومان به فروشگاه‌هاي سطح شهر فروخت و عرضه‌كنندگان نيز با هزار تومان سود آنها را عرضه كردند. اين منبع آگاه دليل گراني گوشت گوسفند را صادرات به عراق و كشورهاي همسايه عنوان كرد و گفت: گوشت گرمي كه مسئولان وعده توزيع آن را از چهارشنبه گذشته داده بودند هم كم است و هم بي‌كيفيت، به طوري كه مشتريان ترجيح مي‌دهند به جاي اينكه گوشت قرقيزستاني را به قيمت ۳۵ هزار تومان خريداري كنند، گوشت گرم داخلي، اما گران بخرند.  وي از نبود تقاضا انتقاد كرد و گفت: متأسفانه قدرت خريد مردم بسيار كاهش يافته و تقاضا براي مرغ و گوشت نيز اندك است. وي همچنين از خالي بودن سردخانه‌هاي پشتيباني امور دام خبر داد و گفت: در ايام نوروز سردخانه‌ها تخليه شده و مرغ منجمد وجود ندارد و اگر نه به منظور كاهش قيمت‌ها، قطعاً در بازار توزيع مي‌كردند.
   تخلفات گسترده در ميدان بهمن
همچنين فعالان بازار مرغ و گوشت از تخلفات گسترده عمده‌فروشان ميدان بهمن گله مي‌كنند و مي‌گويند: ماه‌هاست كه عمده‌فروشان از ارائه فاكتور خودداري مي‌كنند؛ صرفاً روي يك برگ كاغذ سفيد قيمت و وزن مرغ و گوشت و تخم‌مرغ را بدون مهر و امضا ارائه مي‌دهند.
علاوه براين سازمان تعزيرات نيز از قيمت اين كالاهاي پر‌مصرف اظهار بي‌اطلاعي مي‌كند و مي‌گويد: خودتان سر قيمت با عمده‌فروشان كنار بياييد. ما نه قيمت اين كالاها را داريم و نه اجازه دخالت داريم !
 
   تنظيم بازار در كما
در سايه مديريت ضعيف سازمان‌هاي مربوطه و سرگرمي برخي از مديران به انتخابات رياست جمهوري در آستانه ماه رمضان بار ديگر قيمت مواد مصرفي مردم با افزايش قيمت‌ها مواجه شد؛ از حبوبات و برنج گرفته تا مرغ و گوشت و تخم مرغ در يك هفته گذشته با افزايش قيمت‌ها روبه‌رو شد.
رئيس اتحاديه فروشندگان پرنده و ماهي نيز با تأييد گراني قيمت‌ها مي‌گويد: قيمت ديروز هر كيلوگرم مرغ گرم در واحدهاي صنفي (خرده‌فروشي) 7 هزار و 250  تومان و براي مصرف‌كننده نهايي(مردم) به 7 هزار و 950 تومان رسيده است.
مهدي يوسف‌خاني با اشاره به دلايل افزايش قيمت مرغ در بازار مصرف مي‌افزايد: در دو روز گذشته مرغداران از بارگيري مرغ براي كشتارگاه امتناع كردند كه دليل اين امر اعتراض آنها نسبت به قيمت پايين مرغ بود.
رئيس اتحاديه فروشندگان پرنده و ماهي ادامه مي‌دهد: قيمت هر كيلوگرم مرغ زنده در هفته گذشته در حالي به قيمت 4 هزار و 800 تومان رسيده بود كه اين رقم براي آنها ايده‌آل بود اما با اين وجود با كاهش عرضه مرغ زنده به كشتارگاه‌ها قيمت اين محصول را به 5 هزار تومان تا 5 هزار و 100 تومان رساندند و به نرخ‌هاي قبلي اكتفا نكردند.
يوسف‌خاني با بيان اينكه عامل گراني اخير مرغ در بازار مرغداران هستند، تأكيد مي‌كند: مرغ زنده نرخ مصوبي ندارد و براساس عرضه و تقاضا قيمت آن تعيين مي‌شود، اما كارگروه تنظيم بازار مصوبه‌اي دارد مبني بر آنكه نرخ هر كيلوگرم مرغ براي مصرف‌كننده نهايي (مردم) نبايد بيشتر از 7 هزار تومان شود.
وي مي‌افزايد: اگر بخواهيم مرغ را به قيمت 7 هزار تومان به دست مصرف‌كننده نهايي برسانيم نرخ مرغ زنده نيز نبايد بالاتر از 4 هزار و 400 تومان باشد اما هم اكنون اين محصول به 5 هزار و 100 تومان رسيده و 700 تومان بالاتر از سقف خود به فروش مي‌رسد.
رئيس اتحاديه فروشندگان پرنده و ماهي در پاسخ به اين سؤال كه آيا نرخ مرغ در ماه رمضان افزايش دوباره خواهد داشت، مي‌گويد: با افزايش نرخ مرغ زنده در دو روز گذشته مرغداران از ديشب براي فروش محصول خود هجوم آوردند؛ بنابراين نه تنها افزايش قيمت دوباره نخواهيم داشت بلكه به نظر مي‌رسد كه با توجه به توليد زياد شاهد كاهش قيمت نيز باشيم.
 
   باز هم وعده كاهش قيمت‌ها
 يوسف‌خاني در ادامه با اشاره به ورود شركت پشتيباني امور دام براي شكستن قيمت‌ها وعده مي‌دهد: از امروز شركت پشتيباني امور دام وارد بازار شده است و هر كيلوگرم مرغ منجمد را به قيمت 5هزار و 700 تومان به فروش مي‌رساند كه اين امر نيز در كاهش قيمت‌ها تأثيرگذار است.
وي مي‌افزايد: هر كيلوگرم بوقلمون درسته نيز به قيمت 17 هزار و 500 تومان در بازار به فروش مي‌رسد كه دليل افزايش قيمت آن كاهش توليد اين محصول است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار