کد خبر: 852594
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۵
تجهيز ۵۰۰ هزار هكتار از اراضي به آبياري نوين
مجري طرح گندم وزارت جهاد كشاورزي ادعاي پايين بودن كيفيت گندم توليد داخل و نياز به واردات را رد كرد و گفت: از مجموع ۱۴ ميليون تن گندم توليد داخل، ۴ ميليون تن گندم ممتاز توليد مي‌شود و ۲۰۰ هزار تن هم گندم دروم مازاد بر نياز صنايع ماكاروني توليد مي‌كنيم.
مجري طرح گندم وزارت جهاد كشاورزي ادعاي پايين بودن كيفيت گندم توليد داخل و نياز به واردات را رد كرد و گفت: از مجموع ۱۴ ميليون تن گندم توليد داخل، ۴ ميليون تن گندم ممتاز توليد مي‌شود و ۲۰۰ هزار تن هم گندم دروم مازاد بر نياز صنايع ماكاروني توليد مي‌كنيم.
اسفندياري‌پور در گفت‌وگو با فارس، درباره آخرين وضعيت توليد گندم در سال زراعي جديد اظهار داشت: برداشت گندم از اواخر اسفندماه در مناطق گرمسير استان هرمزگان آغاز شده و اكنون اوج گرفته است. كشاورزان تاكنون يك ميليون و 500 هزار تن گندم به مراكز خريد تضميني و سيلوها تحويل داده‌اند.  وي به قيمت خريد تضميني گندم در سال زراعي جديد اشاره كرد و گفت: هر كيلو گندم 1300 تومان از كشاورزان خريداري مي‌شود كه به محض ورود به سيلوها وارد سامانه شده و مبلغ آن پرداخت مي‌شود، ميزان خريد گندم در مدت مشابه سال گذشته نيز به همان نسبت در حال پيشرفت است.
 
  استفاده از بذور استاندارد در 62 درصد مزارع گندم
مجري طرح گندم همچنين استفاده از بذور استاندارد در مزارع گندم را يكي از عوامل افزايش توليد دانست و افزود: اين رقم نسبت به سال 92، 62 درصد افزايش داشته است و طي يك سال گذشته آخرين سموم روز دنيا كه در اروپا مورد استفاده قرار مي‌گيرد در دسترس كشاورزان قرار گرفته است.  اسفندياري‌پور افزايش آبياري تحت فشار در مزارع گندم را يكي از مزاياي بخش كشاورزي طي چند سال گذشته عنوان كرد و گفت: در اين ميان استفاده از آبياري ميكرو نيز توسعه خوبي داشته است و در طول سه سال گذشته 500 هزار هكتار از زمين‌هاي زراعي به روش‌هاي آبياري نوين مجهز شده‌اند.
به گفته مجري طرح گندم بيش از 1600 دستگاه كمباين جديد وارد مزارع جديد گندم شده كه در هدر‌رفت محصول هنگام برداشت و افزايش عملكرد در هكتار مؤثر است.  وي به اين نكته هم اشاره كرد با تسهيلاتي كه بانك كشاورزي در اختيار كشاورزان قرار داده است 60 هزار دستگاه تراكتور و انواع ماشين‌آلات سمپاش و خط كار به بخش كشاورزي كشور اضافه شده است.
  توليد 4 ميليون تن گندم ممتاز همتراز دنيا
اسفندياري‌پور در پاسخ به سؤالي كه گفته مي‌‌شود گلوتن گندم ايران پايين بوده و براي برخي مصارف بايد گندم وارد كنيم با رد اين موضوع گفت: معمولاً افرادي كه دنبال واردات گندم هستند اينگونه مباحث را مطرح مي‌كنند و ما بايد مراقب ميزان توليد گندم باشيم، ‌گندم در كشور ما در چهار اقليم كلان كشت مي‌شود و بيش از 4 ميليون تن گندم ممتاز داريم.  وي تصريح كرد: استان‌هاي خوزستان، جنوب بوشهر و فارس و استان گيلان، گلستان و كرمان غالباً‌ گندم ممتاز توليد مي‌كنند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار