کد خبر: 852572
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۸

نويسنده: مريم احمدي

زنان نیمی از جمعیت جامعه جهانی هستند و در سال‌های اخیر مهم‌ترین مخاطبان مبحث توسعه‌ محسوب می‌شوند. اين مسئله به ويژه در نواحي روستايي که زنان همپاي مردان در بخش هاي مختلف توليد از جمله کشاورزي، فرش بافي و صنايع دستي در حال فعاليت هستند نمود بيشتري پيدا مي کند. صنعت فرش بافي نيز از جمله راه هاي توسعه اقتصادي کشور محسوب مي شود که از سالهاي دور توانسته در ميان صادراتي غير نفتي جا باز کند و درارزاوري نقش داشته باشد. صنعتي که در بسياري از استانهاي کشور از جمله، همدان، لرستان، چهارمحال و بختياري و اصفهان با ذوق و هنرموروثي زنان روستايي جان گرفته و به چرخه اقتصادي کشور رونق بخشيده است.

اين در حالي است که بخش کشاورزي و توليدات اين بخش در بسياري از استانها از جمله استانهاي گيلان، مازندارن، کردستان و کرمانشاه نيز در دست زنان روستايي و شهري اين مناطق مي چرخد و هرساله صدها تن گندم و جو و برنج را روانه بازار مصرف مي کنند.

صنایع دستی نیز یکی از زمینه‌های فعالیت اقتصادی زنان روستایی است که به نوعی می‌توان آن را میراث دوران قدیمی دانست. صنعتي که در سالهاي اخير توانسته اهميت ديرينه خود را بازيابد و در بسياري از شهرها به عنوان يکي از ارکان صنعت گردشگري براي ساکنان سوداوري داشته باشد. خوشبختانه در سالهاي اخير صنايع دستي در استانهاي شمالي و جنوبي توانسته نقش موثري در خودکفايي زنان بومي داشته باشد.

در کنار اين موارد بحث بوم گردي و اقامت در خانه هاي بومي برخي شهرستان هاي گردشگرپذير نيز با فعاليت زنان به ويژه در مناطق روستايي گردشگران داخلی و خارجی بسياري رابه سمت خود کشانده است. طبق گزارشات روستا و فعالیت‌های انجام شده توسط زنان روستایی برای گردشگران بسیار جذاب است طوری که گردشگران به حضور و اسکان موقت در روستا‌ها علاقه دارند و سعی می‌کنند در زندگی روزانه این افراد حضور داشته باشند تا زندگی اجتماعی اهالی روستا را از نزدیک لمس و تجربه کنند.

مجموع اين عوامل به خوبي نشان مي دهد زنان به ويژه زنان روستایی به عنوان رکنی از واحدهای تولیدی مطرح هستند و ساختار اقتصادی جوامع بدون تلاش و فعالیت آنان تصوری دور از ذهن بشمار می رود. نقش زنان روستایی در فعالیتهای اقتصادی و توسعه روستایی واقعیتی انکارناپذیري است که بايد در برنامه و راهبردهاي دولتمردان بيشتر مورد توجه قرار بگيرد.


نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار