کد خبر: 852564
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۵
استادیار دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران با بیان این‌که ایران یکی از خاستگاه‌های اصلی فولکلور در جهان است، گفت: برگزاری همایش ملی حقوق مالکیت ادبی، هنری و حقوق مرتبط از این حیث اهمیت دارد که مقالات آن می تواند به عنوان منبع و مرجع دانشگاهی مورد استفاده دانشجویان و پژوهشگران قرار گیرد.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، زهرا شاکری مدرس دانشگاه با تاکید بر این مطلب افزود: ایران یکی از کشورهایی است که نمودهای فرهنگ عامه در آن، به دلیل قدمت تاریخی، وجود آداب و رسو‌م‌ها و فرهنگ‌های مختلف، بسیار تولید می‌شود. به همین دلیل می‌توانیم بگوییم که ایران یکی از خاستگاه‌های اصلی فولکلور در جهان است.

وی در عین حال تصریح کرد: بنابراین لازم است موضوع فولکلور به عنوان موضوعی مهم و حقوقی مورد بررسی و مطالعه قرار گیرد.

این مدرس دانشگاه ادامه داد: نمودهای فرهنگ عامه ابعاد مختلفی دارد که باید بررسی شوند.

وی افزود: به طور مثال باید بررسی شود که فولکلور را چگونه می‌توان مورد حمایت قرار داد؟ در چه قالبی می‌توان حمایت کرد؟ کدام قالب برای منافع دارندگان فولکلور مفیدتر است؟ و کدام قالب بیشتر به نفع جامعه است؟

شاکری در عین حال گفت: پرداختن به این ابعاد در هفتمین همایش ملی حقوق مالکیت ادبی، هنری و حقوق مرتبط، از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اقدام مثبت تلقی می‌شود.

استادیار دانشکده حقوق و علوم‌سیاسی دانشگاه تهران ضمن تقدیر از متولیان برپایی این همایش گفت: برگزاری مستمر این همایش، اقدام شایسته ای از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

وی گفت: متولیان برگزاری این همایش می‌توانند در حاشیه برگزاری آن، جشنواره و مسابقاتی با رویکرد محورهای مورد بحث در همایش، برگزار کنند.

این مدرس حقوق همچنین با اشاره به اهمیت پیوستن به کنوانسیون برن عنوان کرد: پیوستن به کنوانسیون برن در طول این سال‌ها، موافق یا مخالفان خود را داشته است که هرکدام برای دلایل خود مستنداتی نیز ارائه کرده‌اند.

شاکری تصریح کرد: البته نباید فراموش کرد که تصمیم‌گیری در این زمینه یک تصمیم‌گیری مدیریتی و بالادستی است و مسئولان دولت به‌ویژه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز باید در این زمینه پیشگام باشند.

وی توضیح داد: موضوع پیوستن به کنوانسیون برن ابعاد مختلف حقوقی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی دارد. از بُعد حقوقی، عضویت در کنوانسیون برن به‌نفع اتباع ایرانی است. زیرا آثارشان در سایر کشورها نیز مورد حمایت قرار می‌گیرد و از امکانات کنوانسیون بهره‌مند می‌شود.

شاکری ادامه داد: اما چون پیوستن به کنوانسیون برن باید از ابعاد مختلف دیگری همچون اقتصادی بررسی شود، باید کارشناس حوزه مربوطه در آن زمینه تصمیم بگیرد.

هفتمین همایش ملی حقوق مالکیت ادبی، هنری و حقوق مرتبط، دوم خرداد ماه سال جاری از ساعت ٨ تا ١٧ در مرکز همایش های کتابخانه ملی برگزار می شود و شرکت برای عموم آزاد است


نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار