کد خبر: 852539
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۵
رئیس اتاق بازرگانی استان اصفهان:
متاسفانه ما در بازارهای جهانی جایگاه چندان خوبی در صنعت سنگ نداریم و شاید یکی از مهمترین دلایل آن کم توجهی به فراوری سنگ در زمینه به روزرسانی تولیدات سنگ است.

رئیس اتاق بازرگانی اصفهان، بااشاره به موقعیت سنگ در ایران در جمع کارشناسان حوزه سنگ وبسیاری از مدیران سنگبریها و معدن کاران اظهار داشت : باید بعد از نفت و یا جایگزینی نفت، نگاه ویژه ای به صنعت سنگ داشته باشیم چرا که از نظر نوع، تنوع رنگ واز کیفیت بالایی برخوردار است وصنعت سنگ در ایران از جایگاه ویژه ای برخوردار است واز سوی دیگر در جغرافیای کشور تعداد بی شماری معادن سنگ پراکنده هستیم.

سیدعبدالوهاب سهل آبادی گفت : الحمدلله پهنه های معادن سنگ خوبی از این ثروت خدادادی در کشومان نهفته است و از همه مهمتر به جهت این پهنه ها و فعالان معدنکار، بزرگترین و بیشترین کارخانجات سنگ در استان اصفهان مستقر هستند که این توجه ویژه به این منطقه را می طلبد.

وی با انتقاد بر اینکه متاسفانه ما در بازارهای جهانی جایگاه چندان خوبی در صنعت سنگ نداریم، تاکید داشت : شاید یکی از مهمترین دلایل آن کم توجهی به فراوری سنگ در زمینه به روزرسانی تولیدات سنگ است.

سهل آبادی با تاکید بر اینکه متاسفانه واحدهای صنعتی ما در بخش سنگبری به روز نیستند و به این جهت نمی توانند جایگاهی در بازارهای جهانی به دست آورند، تصریح می کند: با این حال معتقدم صنعت سنگ ما می تواند در زمینه صادرات، جایگزین نفت شود که این نیازمند توجه خاص بوده و باید بخش خصوصی در این زمینه وارد شود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان اصفهان با انتقاد بر اینکه امروز با وجود پتانسیل های صنعت سنگ، شاهد واردات سنگ هستیم و این یکی از مشکلات عمده ماست، می گوید: به اعتقاد بنده رایزنان اقتصادی ما در سفارتخانه ها باید بازار سنگ، نوع و تنوع سنگ های ایرانی را در دنیا معرفی کنند و مهمتر از اینکه واحدهای سنگبری در نمایشگاه های بین المللی حضور یابند.

وی با اعتقاد بر اینکه در ابتدا باید اصلاحاتی در ماشین آلات صنعت سنگبری صورت گیرد، تاکید می کند: در این خصوص اتاق بازرگانی فعالیت هایی در دست اقدام دارد.

سهل آبادی یادآوری می کند: استاندار اصفهان در شورای گفتگوی بخش دولتی و خصوصی، مصوبه ای، تصویب کرد که هیاتی متشکل از تولیدکنندگان سنگ، مسئولان استانداری و ماشین سازان پیگیری های لازم را برای نوسازی ماشین آلات سنگ انجام و راهکارهای مناسب را اتخاذ کنند.

وی همچنین با تاکید بر ضرورت حضور در نمایشگاه های بین المللی سنگ، می گوید: متاسفانه حضور در این نمایشگاه ها برای فعالان سنگ، پرهزینه است و جا دارد بخش های متولی صادرات در دولت، مشوق ها و تسهیلاتی در این راستا برای حمل و نقل و اجاره محل نمایشگاه به مجموعه تولیدکنندگان ارائه دهند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان اصفهان در خصوص اینکه چرا در بخش سنگ سرمایه گذاری نمی شود، تصریح می کند: به طور قطع یکی از اقداماتی که در صنعت سنگ هر کسی باید مطالعه کند بحث صادرات صنعت و به دست آوردن بازارهای جهانی است بنابراین سرمایه گذاران به سمتی می روند که مطالعات سوددهی آنها جواب دهد.

وی در بحث خام فروشی کوپه های سنگ، معتقد است: این یکی از معضلات صنعت سنگ است اما دولت با وجود مخالفت های بسیار، عوارضی را بر روی صادرات سنگ خام اعمال کرد با این حال در مجموع این خام فروشی اثر چندانی در فروش تولیدات ما به صورت فراوری شده، ندارد.

سهل آبادی در خصوص حمایت دولت از صنعت سنگ و یا ارائه مشوق های صادراتی در این بخش، می گوید: دولت در ارائه مشوق های صادراتی در تمام زمینه ها ضعیف عمل کرده اما اینکه از دولت انتظار داشته باشیم که در به روزرسانی ماشین آلات و یا بازاریابی به ما کمک کند، انتظار بیهوده ای بوده و تاکنون نقشی نداشته است.

وی با بیان اینکه زمانی در مناطق مختلف اصفهان حدود چند هزار واحد سنگبری ایجاد شد و به سوددهی رسیدند، دولت نقشی نداشت، می گوید: متاسفانه تولیدکنندگان ما امروز از زمان و تکنولوژی های جدید دنیا دور افتاده اند ما باید به هر نحو خود را به قدرت های این صنعت در دنیا برسانیم.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان اصفهان در ادامه در خصوص مشکلات معادن سنگ، بیان داشت: یکی از مشکلات ما در بخش معادن کوچک بودن آنها با بنیه ضعیف اقتصادی است؛ از سوی دیگر زیرساخت های معدنی ما در کشور ضعیف است به گونه ای که معادن ما جاده های دسترسی، برق ندارند و با ماشین آلات بسیار قدیمی کار می کنند.

وی با تاکید بر اینکه از سوی دیگر بازار فراوری سنگ نیز رونق ندارد، تصریح می کند: به این دلیل وجوه پرداختی به معادن حتی تا چندین ماه تاخیر، پرداخت می شود.

وی می گوید: اکثر باطله های معادن امروز بر روی زمین مانده اند و ما روش های نوین و جدید برای بازیابی باطله های سنگ نداریم به این جهت صنعت سنگ ما روز به روز در حال ضعیف شدن است.

سهل آبادی گفت : باید تشکلی در اتاق بازرگانی ایجاد شود و تمام فعالان این عرصه از صادرکنندگان، سازندگان، معدن کاران، کارخانه داران سنگبری و فراوری در آن حضور داشته باشند و به مرور مشکلات صنعت را برطرف کنند.


نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار