کد خبر: 852480
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۹
تلاش برای کنترل مثلث مرزی عراق، سوریه و اردن تشدید شد
در شرايطي كه نيروهاي مقاومت سوريه و عراق در پي كنترل مثلث مرزي عراق- سوريه -اردن هستند، جبهه غرب نيز وارد عمل شده تا خطوط ارتباطي نيروهاي مقاومت را قطع كند.
نويسنده: روح‌الله صالحي

در شرايطي كه نيروهاي مقاومت سوريه و عراق در پي كنترل مثلث مرزي عراق- سوريه -اردن هستند، جبهه غرب نيز وارد عمل شده تا خطوط ارتباطي نيروهاي مقاومت را قطع كند. ائتلاف متجاوز امريكا روز پنج‌شنبه رسماً اعتراف كرد جنگنده‌هايش مواضع نيروهاي همپيمانان ارتش سوريه در اطراف پايگاه «التنف» در جنوب سوريه را مورد حمله قرار داده‌اند. كنترل اين منطقه استراتژيك مرزي كه امنيت دمشق-بغداد را تأمين مي‌كند، به رقابتي بين دو طرف تبديل شده است. همزمان تروریست‌های داعش با حمله به دو روستا در استان حماه 50 نفر را کشتند.
 
تحولات پرشتاب چند روز گذشته در مناطق مرزي سوريه و عراق با حمله مستقيم جنگنده‌هاي امريكايي عليه نيروهاي مقاومت وارد مرحله‌ حساسي شده است. درحالي كه ارتش سوريه و همپيمانانش براي اجراي عمليات گسترده با هدف بستن مرز سوريه و عراق در برابر نفوذ تروريست‌هاي داعشي از عراق آماده مي‌شوند، امريكا و متحدانش نيز دست به كار شده‌اند تا از اين عمليات كه مي‌تواند معادلات ميداني سوريه را به نفع محور مقاومت تغيير دهد، جلوگيري كنند.
جنگنده‌هاي ائتلاف تحت رهبري امريكا كه در 5/2 سال گذشته بارها مواضع ارتش سوريه و عراق را بمباران كرده‌اند اين بار نيز در عملياتي برنامه‌ريزي شده براي كمك به تكفيري‌ها، كاروان ارتش سوريه و همپيمانانش را در نزديكي مرزهاي عراق مورد هدف قرار دادند.
 
به گزارش خبرگزاري فرانسه، يك مقام نظامي امريكا كه خواست نامش فاش نشود اعلام كرد يك فروند جنگنده امريكايي روز پنج‌شنبه به كاروان نيروهاي دولتي سوريه شامل 27 فروند تانك در منطقه الباديه در حومه شرقي حمص حمله كرده است. نيروهاي ارتش سوريه در حال پيشروي به سمت تروريست‌هاي مورد حمايت امريكا و كشورهاي غربي در پايگاه «التنف» نزديك مرز اردن بودند كه هدف حمله جنگنده امريكايي قرار گرفتند.
 اين مسئول امريكايي مدعي شد: «اين كاروان به هشدارهايي كه به خاطر نزديك شدن به نيروهاي ائتلاف در منطقه التنف به آنها داده شده بود، توجه نكردند، به همين دليل هدف حمله قرار گرفتند.»
 
تروريست‌ها در پايگاه التنف توسط نيروهاي انگليسي و امريكايي آموزش ديده‌اند. منابع سوري اعلام كردند كه اين كاروان نظامي وابسته به ارتش سوريه در منطقه الزرقه در جاده دمشق-بغداد در حال حركت بود. بنا بر اعلام منابع سوري، اين حمله هوايي در حمايت از تروريست‌ها و براي ممانعت از حركت ارتش سوريه به سمت پايگاه التنف انجام گرفت.
 در اين عمليات بيش از 50 تن كشته شدند. به گزارش راشاتودي، ائتلاف تحت امر امريكا هويت نظامياني را كه هدف قرار گرفتند، مشخص نكرده است اما منابعي از مخالفان سوري اعلام كرده‌اند در اين كاروان يگان‌هايي از ارتش سوريه و نيروهاي همپيمان آن حضور داشتند.
 
در هفته‌هاي اخير گزارش‌هاي زيادي از تحركات نيروهاي امريكايي، انگليسي و اردن براي گسترش نفوذ خود از جنوب شرقي سوريه به سمت شمال شرقي سوريه منتشر شده است. تروريست‌ها در سوريه همواره با حمايت‌هاي مالي و نظامي امريكا و هپيمانان غربي و عربي اين كشور از جمله عربستان و تركيه مرتكب جنايات بي‌شماري در اين كشور شده‌اند.
 
شبكه سي‌ان‌ان نيز روز جمعه در گزارشي مدعي شد واشنگتن با بمباران يك كاروان نظامي وابسته به ايران و سوريه در نزديكي‌هاي شهر التنف در حقيقت پيامي براي تهران و زنجيره رزمندگان شيعه در سرتاسر خاورميانه ارسال كرده است.
 
امريكايي‌ها در ظاهر مي‌گويند هدف از اين عمليات مبارزه با گروه تروريستي داعش است اما اين حمله درحالي انجام شده كه ارتش سوريه داعش را از اين منطقه بيرون رانده است و تنها تروريست‌هاي ارتش آزاد تحت رهبري امريكا در اين منطقه حضور دارند.
 نيروهاي بسيج مردمي عراق و ارتش سوريه تلاش مي‌كنند مرزهاي دو كشور در مثلث مرز با اردن را به كنترل خود درآورند اما هدف از افزايش فعاليت‌هاي امريكا در مناطق مرزي سوريه و عراق ايجاد منطقه حائل بين دو كشور است تا مانع از دسترسي بغداد به دمشق يا برعكس شوند زيرا با كنترل اين منطقه به دست محور مقاومت امنيت بغداد- دمشق بيش از پيش تأمين خواهد شد و تحولات ميداني به نفع مقاومت رقم خواهد خورد و اين برخلاف خواسته جبهه عربي- غربي است.
جنگنده‌هاي امريكايي بارها مواضع غيرنظاميان و ارتش عراق و سوريه را مورد هدف قرار داده‌اند و هفته گذشته نيز ارتش امريكا در بيانيه‌اي با اعتراف به اين موضوع اعلام كرد كه حملات ائتلاف ضد‌داعش تاكنون جان 352 غيرنظامي را در سوريه گرفته است، درحالي كه سازمان‌هاي بين‌المللي شمار جان‌باختگان را بسيار بيشتر از اين تعداد مي‌دانند.
  
واكنش روسيه
روسيه كه نسبت به هرگونه ماجراجويي امريكا در داخل سوريه هشدار داده است، حمله اخير امريكا به كاروان ارتش سوريه را محكوم كرد. به گزارش خبرگزاري رويترز، گنادي گاتيلوف، معاون وزير خارجه روسيه گفت كه اين حمله غيرقابل قبول است و حاكميت سوريه را نقض كرده است. اين مقام ارشد روس تأكيد كرده كه چنين اقدامي از امريكا، به تلاش‌ها براي حصول به راه‌حل سياسي در سوريه كمكي نخواهد كرد.
 
به گزارش اسپوتنيك، فرانتس كلينتسويچ، معاون اول رئيس كميسيون امور دفاعي و امنيتي در مجلس فدرال روسيه نيز گفت: «وضعيت در سوريه به دليل اقدامات ائتلاف ضد داعش به رهبري امريكا در آنجا به شكل كامل از كنترل خارج شده است.» همچنين يك مقام نظامي ارتش سوريه به حمله جنگنده‎هاي ائتلاف امريكايي واكنش نشان داد و تأكيد كرد كه اين حمله پروژه صهيونيستي- امريكايي را در منطقه نشان داد.
  
حمله هماهنگ داعش
همزمان با حمله ائتلاف امريكا به ارتش سوريه، تكفيري‌هاي داعش نيز به دو روستا در استان حما در مركز سوريه حمله كرده و 50 نفر را كشتند. گروه موسوم به «ديده‌بان حقوق بشر سوريه» روز جمعه گزارش داده است دست كم 15 غيرنظامي و 27 مبارز حامي دولت روز پنج‌شنبه در حملات تروريست‌هاي داعش در روستاهاي عقارب الصافي و المبعوجه كشته شدند.
بر اساس اين گزارش، بيشتر غيرنظاميان سربريده و مثله شده‌اند. 10جسد ديگر شناسايي نشده‌اند و معلوم نيست از ساكنان محلي هستند يا مبارزان حامي دولت.
 
همچنين 15 تروريست داعش نيز در حمله به دو روستا كشته شده‌اند. خبرگزاري رسمي سوريه «سانا» گزارش داده است نيروهاي ارتش سوريه و مبارزان حامي آنها موفق شده‌اند حمله به روستاي عقارب الصافي را دفع كرده و ستيزه‌جويان تكفيري داعش را بيرون برانند.
 هر زمان جنگنده‌هاي امريكايي به ارتش سوريه حمله كرده‌اند، تروريست‌هاي داعش نيز حملاتي را در برخي مناطق اين كشور انجام داده‌اند و اين بار نيز اين هماهنگي عملياتي وجود داشت. اين درحالي است كه ائتلاف نمايشي ضدداعش امريكا تاكنون در مقابل داعش موفقيتي كسب نكرده و نتوانسته مانع پيشروي تكفيري‌ها شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار