کد خبر: 852453
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
گفت‌وگوي «جوان» با مسئول تيم جهادي سفيران صالحين
اكنون كه چند سالي از تشكيل طرح حلقه‌هاي صالحين در رده‌هاي مختلف بسيج مي‌گذرد، اين طرح توانسته با بالابردن سطح توانايي‌هاي اعتقادي، فرهنگي و حتي ورزشي جوانان، عملكرد موفقي از خود به نمايش بگذارد.
  غلامحسين بهبودي
اكنون كه چند سالي از تشكيل طرح حلقه‌هاي صالحين در رده‌هاي مختلف بسيج مي‌گذرد، اين طرح توانسته با بالابردن سطح توانايي‌هاي اعتقادي، فرهنگي و حتي ورزشي جوانان، عملكرد موفقي از خود به نمايش بگذارد. اما به نظر مي‌رسد حلقه‌هاي صالحين با آفت‌هايي چون عدم نوآوري در طرح‌ها و نيز مهجوريت در ميان مسئولان رو به رو باشد. بر همين اساس عده‌اي از جوانان فعال در عرصه حلقه‌هاي صالحين سعي كرده‌اند با تشكيل «تيم جهادي سفيران صالحين» به ترويج و تشويق اين حلقه‌ها در سراسر ايران اسلامي بپردازند. پوريا بگري مبتكر تيم جهادي سفيران صالحين است كه گفت‌وگوي ما با وي را پيش رو داريد.
فكر تشكيل يك تيم جهادي براي ترويج حلقه‌هاي صالحين از كجا ناشي مي‌شود؟ مگر اين حلقه‌ها هم اكنون در سطوح مختلف بسيج اجرا نمي‌شوند؟
حلقه‌هاي صالحين هشت سالي است كه در اقشار مختلف بسيج اجرا مي‌شوند. اما گذشت ساليان باعث شده تا شاهد كاستي‌هايي در اجراي دقيق اين طرح باشيم. به عنوان نمونه عدم‌نوآوري در برنامه‌هاي حلقه‌هاي صالحين باعث ملالت و خستگي جوانان مي‌شود. همين‌طور عدم اطلاع دقيق برخي از نخبه‌ها، علما و مسئولان آفت ديگري است كه سعي كرديم با تشكيل تيم جهادي سفيران صالحين نسبت به رفع آنها اقدام كنيم.
چرا اسم سفيران را براي خودتان انتخاب كرده‌ايد؟ گروه از چه زماني كارش را شروع كرده است؟
تيم ما از پايان ماه رمضان سال گذشته فعاليتش را شروع كرده است. ناممان را هم «سفيران» گذاشتيم چراكه سعي مي‌كنيم سفير ترويج برنامه‌هاي مختلف در همه زمينه‌ها در سراسر كشور باشيم. بنده خودم در اولين قدم همان سال 95 به استان لرستان رفتم و با برخي از علما، مسئولان و دست اندركاران حلقه‌هاي صالحين گفت‌وگوهايي داشتم. بعدها دوستان ديگري مثل حجت‌الاسلام خرم‌نژاد و حجت‌الاسلام رئيسي از شهر قم، حجت‌الاسلام جليلي از خوزستان، آقاي لطفي‌زاده از گلستان و آقاي آذرافروز به ما پيوستند. ما سه هدف عمده را دنبال مي‌كنيم؛ اهميت به مسئله تربيت سفير صالحين براي استان‌ها، بررسي سطح ابتكارات و خلاقيت‌هاي صالحين استان‌ها و ترويج گفتمان صالحين ميان علما، مسئولان و نخبگان. بر همين اساس هر ازگاهي به يكي از استان‌هاي كشورمان مي‌رويم و با مسئولان، علما، نخبگان و فعالان اين عرصه جلساتي را برگزار  و اهداف ذكر شده را دنبال مي‌كنيم.
موضوع ترويج حلقه‌هاي صالحين در بين مسئولان به اين معني است كه خيلي از آنها اشرافي نسبت به اين حلقه‌ها ندارند؟
بله، ما در خيلي از مواقع با مسئولاني رو به رو مي‌شويم كه هيچ اطلاعي از ماهيت حلقه‌هاي صالحين ندارند. گفت‌وگوي ما با اين عزيزان مي‌تواند در جهت جلب حمايت آنها در توجه هر چه بيشتر به حلقه‌هاي صالحين در استان‌هاي متبوع‌شان تأثيرگذار باشد.
 تا به حال به چند استان سفر كرده‌ايد؟ چه ابتكاراتي در بحث حلقه‌هاي صالحين شناسايي شده ‌اند؟
تا كنون به 13 استان لرستان، قم، البرز، تهران، خراسان رضوي، اصفهان، يزد، فارس،  ايلام، همدان، اردبيل و كردستان رفته‌ايم. طي اين مدت 85 ديدار با نمايندگان محترم ولي‌فقيه در استان‌ها، علما، ائمه جمعه، مسئولان و متوليان امر صورت گرفته است. 32 طرح ابتكاري نيز در برخي از اين استان‌ها مشاهده كرده‌ايم كه مي‌توانند به ساير استان‌ها و حلقه‌هاي صالحين سراسر كشور تسري يابند.
اگر مي‌شود چند نمونه از طرح‌هاي ابتكاري را نام ببريد.
طرح باشگاه صالحين، طرح هسته‌هاي امداد، طرح مسجد دانش‌آموزي، طرح خانه‌هاي صالحين و... به عنوان نمونه در طرح باشگاه صالحين ابتكار جالبي از سوي بسيجيان خرم‌آبادي ديديم. اين عزيزان با تشكيل كلاس‌هاي آموزش رايگان ورزش كشتي باعث جذب جوانان و نوجوانان به حلقه‌هاي صالحين مي‌شوند يا در طرح خانه‌هاي صالحين، مربي آموزشي صالحين شخصاً در خانه اعضاي حلقه حضور مي‌يابد و علاوه بر آگاهي‌رساني در خصوص آسيب‌هاي اجتماعي، فرهنگي و. . . گزارشي از عملكرد اعضاي حلقه را به والدين آنها ارائه مي‌دهد و همچنين به جذب پدران و مادران در حلقه‌هاي صالحين مي‌پردازد.
سخن پاياني
اين كار صرفاً يك حركت بسيجي‌وار با هزينه شخصي و بدون استفاده از منابع سازماني بوده و فعالان و دغدغه‌مندان در اين عرصه تلاش كردند در راستاي مطالبه رهبرمعظم انقلاب كه فرمود: جوانان كارهاي خودجوش و جهادي را انجام دهند، صورت گرفته است. يكي از بركات سفرهاي استاني ما، آشنايي علما و روحانيون با حلقه‌هاي صالحين و همين طور تعيين سفيران صالحين براي هر استان است كه منجر به گسترش و ترويج هر چه بيشتر اين حلقه‌ها خواهد شد. حلقه‌هايي كه مقام معظم رهبري در خصوص‌شان فرمودند: جهان اسلام نيازمند چنين حركت بسيجي‌اي است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار