کد خبر: 852442
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۷
ديروز در حالي مردم کشورمان براي انتخاب رئيس‌جمهور دوازدهم به پاي صندوق‌هاي رأي رفتند که ...
سعيد احمديان
نويسنده: سعيد احمديان
 
ديروز در حالي مردم کشورمان براي انتخاب رئيس‌جمهور دوازدهم به پاي صندوق‌هاي رأي رفتند که با انتخاب هر يکي از نامزدهاي رياست‌جمهوري موضوعي که اهميت پيدا مي‌کند، پيگيري مطالبات جامعه ورزش از رئيس‌جمهور جديد است. مظلوميت ورزش در اولويت‌هاي دولت‌ها، يکي از انتقاداتي بوده که همواره نسبت به رؤساي جمهور وجود داشته و اهالي ورزش نسبت به اينکه مطالباتشان در سطح اول تصميم‌گيري‌ها مورد توجه قرار نمي‌گيرد، انتقاد داشته‌اند. اين اتفاق در شرايطي رخ مي‌دهد که در دوره‌هاي مختلف انتخابات، استفاده ابزاري از قهرمانان و مدال‌آوران کشورمان در مسابقات مختلف جهاني و المپيک که چهره‌هاي مشهوري در بين مردم هستند، همواره رايج‌ است. با اين‌حال مطالبات اين‌ قهرمانان بعد از روز انتخابات و تبليغات فراموش مي‌شود و مصائب و مشکلات جامعه ورزش در حاشيه قرار مي‌گيرد و نسبت به مطالبات آنها کمتر توجه مي‌شود.
 
کم‌توجهي به ورزش است که سبب مي‌شود قهرمانان رشته‌هاي مختلف کشورمان در حالي براي افتخارآفريني آماده مي‌شوند که با سخت‌ترين شرايط روبه‌رو هستند و با کمترين امکانات براي مسابقات مختلف آماده مي‌شوند و با تکيه بر عزم و تلاش و غيرتشان در رقابت‌ها حاضر مي‌شوند. در اين شرايط رئيس‌جمهور جديد بايد نسبت به مطالبات و خواسته‌هاي ورزش کشور توجه جدي و ويژه داشته باشد. بديهي است که برخلاف وعده‌هايي که دولت‌هاي مختلف در توجه به ورزش قهرماني مي‌دهند، در عمل اما چنين اتفاقي نمي‌افتد و شرايطي که مشاهده مي‌شود نشان‌دهنده وضعيت نه‌چندان مناسب ورزش قهرماني و ورزش همگاني است. با توجه به اين شرايط تغيير نگاه رئيس‌جمهور دوازدهم و دولت آينده به امر ورزش برخلاف دولت‌هاي گذشته ضروري است و ورزش بايد به عنوان يکي از اولويت‌هاي دولت مطرح شود و نسبت به خواسته‌هايي که اين بخش مهم از جامعه دارند، رسيدگي شود. هرچند نگاه غالب در دولت‌ها مسائل اقتصادي و سياسي بوده، اما ورزش با توجه به نقش تأثيرگذاري که چه در بعد نشاط و سلامتي و همچنين کاهش آسيب‌هاي اجتماعي در سطح جامعه دارد، بايد بيشتر در سطح تصميم‌گيري‌هاي کلان مورد توجه قرار بگيرد و در اين زمينه لزوم تجديدنظر در سياست‌هاي دولت در اين زمينه ضروري به نظر مي‌رسد.
 
با توجه به اهميت اين موضوع، شناخت مشکلات جامعه ورزش در قدم اول مي‌بايست يکي از برنامه‌هاي رئيس‌جمهور جديد باشد. علاوه بر عدم فرهنگ‌سازي در سطح جامعه براي ورزش و اضافه شدن آن به سبد خانوار، يکي از مشکلات اساسي که جامعه ورزش با آن درگير است، عدم تأمين آينده شغلي و معيشت قهرمانان‌ است و اين دغدغه بايد مورد توجه دولت جديد و رئيس‌جمهور دوازدهم قرار بگيرد. هرچند دولت سال گذشته با تدوين قانون استخدام قهرمانان و مدال‌آوران سعي در حل اين مشکل داشت، اما به نظر مي‌رسد پيگيري اين طرح و عملي شدن آن بايد در برنامه دولت دوازدهم قرار بگيرد. به هر حال بديهي است که يک قهرمان در صورتي که آينده شغلي و معيشتي‌اش تأمين باشد، با انگيزه بيشتر در مسابقات حاضر مي‌شود و افتخارآفريني‌هاي قهرمانان که زنده‌کننده غرور ملي کشورمان در سطح جهان است، بيشتر مي‌شود. علاوه بر اين تأمين آينده قهرماني که با تمام وجود و سخت‌ترين شرايط و کمترين امکانات نسبت به ساير رقبايش، افتخار کسب مي‌کند، کوچک‌ترين قدم براي تقدير از اين قهرمان است و فراهم کردن شرايطي مناسبي براي آينده قهرمانان در اکثر کشورها به پاس افتخاراتشان صورت مي‌گيرد. متأسفانه اما اين موضوع مهم در ايران به اهداي جوايزي مانند چند سکه و قول‌هايي که کمتر عملي مي‌شود، خلاصه مي‌شود.
 
تأمين آينده شغلي قهرمانان در دولت‌ها کمتر مورد توجه قرار گرفته و اين مسئله سبب شده همواره قهرمانان کشورمان‌نسبت به عدم توجه دولت به وضعيتي معيشتي و تمريني‌شان که خواسته بحقي است، انتقاد داشته باشند و نسبت به عملي نشدن وعده‌ها گلايه کنند. در اين شرايط تأمين آينده قهرمانان و مدال‌آوران از مهم‌ترين مطالبات جامعه ورزش از رئيس‌جمهور دوازدهم است، مسئله‌اي که البته با رفع تبعيض‌ها و نگاه‌هايي که به ورزش‌هاي مختلف مي‌شود بايد همراه شود تا ورزش از مظلوميتي که امروز در نگاه دولت‌ها رنج مي‌برد، رها شود و جامعه ورزش به جايگاهي که شايسته آن است برسد و شرايطي مانند دستفروشي يک قهرمان که در سايه کم‌توجهي مسئولان و به خاطر مشکلات مالي و شغلي رخ مي‌دهد، در دولت آينده تکرار نشود و رئيس‌جمهور دوازدهم تدبير جدي در رفع اين دغدغه‌ها داشته باشد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار