کد خبر: 852434
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۴

رويكردهاي بين المللي دونالد ترامپ قبل از هر چيز نشان مي دهد كه رئيس جمهور امريكا شناخت چنداني از مسائل و مباحث جهاني ندارد و رويكردهاي استراتژيك را نمي شناسد. اين ناآگاهي سبب شده تا در بسياري از موارد از مواضع و اقدامات پيشين خود عقب نشيني كند.

اما مسئله ديگر اين است كه بنا بر رويكردهاي كلي جمهوريخواهان، از دخالت در امور ديگر كشورها بدش نمي آيد و حتي علاقه فراواني به آغاز يك جنگ دارد. نوع عملكرد وي در آسيا – پاسيفيك و نمايش يورش به كره شمالي كه با ناو هاي هواپيمابر همراه بود،‌ حكايت از آن دارد كه علاقه وي به جنگ فراوان است. دونالد ترامپ حتي هشدار داد كه به اين كشور حمله خواهد كرد، شواهد ظاهري هم همين روند را نشان مي داد. اين در حالي است كه توان بازدارندگي كره شمالي كه همزمان با آزمايشات اتمي بود،‌ امريكايي ها را متقاعد كرد كه دونالد ترامپ را از علاقه اش بازدارند.

امريكا توان حمله را به كره شمالي نداشت اما ترامپ هيچگاه فكر نمي كرد كه با چنين واكنشي از سوي پيونگ يانگ و همچنين متحدانش مواجه شود. رئيس جمهور امريكا با توجه به ناآگاهي از رويكردهاي كلان سياسي در سطح بين الملل هيچگاه به اين مسئله نمي انديشد، كه اينگونه يورش بردن و عقب نشيني در مدتي كوتاه،‌ چگونه بر تضعيف قدرت امريكا تاثير خواهد گذاشت.

دونالد ترامپ و امريكا خيلي زود از تمايل به حمله در شرق آسيا عقب نشيني كردند در حالي كه پيش از آن توان و علاقه حمله و آغاز جنگ را دست كم در دو جا به بوته آزمايش گذاشته بودند. ابتدا با آزمايش «بمب مادر» در افغانستان بار ديگر سايه جنگ را روي اين كشور قرار دادند.

همچنين حملات عجولانه و حساب نشده به سوريه آزمايش و امتحان ديگر ترامپ بود كه با واكنش هاي تندي همراه بود. روسيه و چين و همچنين متحدان آنها اين مسئله را به ترامپ ياددآوري كردند كه فضاي بين الملل به گونه اي نيست كه هرگونه كه دلش مي خواهد عمل كند و به هر كجايي كه علاقه دارد يورش برده و آتش بازي كند!

اين در حالي است كه شخصيت خاص ترامپ نشان مي دهد كه وي خيلي علاقه دارد وارد هيجانات شود و زماني براي تفريح خود ايجاد كند، ‌به همين منظور شانس خود را در چندجا آزمايش كرد. رويكردي كه ممكن است در آينده نيز ادامه داشته باشد و ديگر كشورها را براي حمله امتحان كند.

در چنين شرايطي مسئله اساسي اين است كه امريكا با چنين آزمايشاتي كه همواره با عقب نشيني هاي اجباري همراه است، زودتر از قبل خود را به كف قدرت مي رساند. در واقع رئيس جمهور ناآگاه بدون اينكه مطلع باشد در حال فروپاشي شخصيت سياسي و نظامي امريكا است. اين همان مسئله اي است كه قدرت هاي ضدهژمون از آن استقبال مي كنند. به اين دليل كه مطلع هستند مي توان واشنگتن را با بازي گرفت و در مدتي كه دونالد ترامپ روي كار است به بخش قابل توجهي از اهداف خود برسند. اين زمان و حضور ترامپ بهترين موقعيت براي كشورهايي چون چين و روسيه است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار