کد خبر: 852278
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
نيروهاي مقاومت در دو سوي مرزهاي سوريه و عراق عمليات گسترده‌اي آغاز كرده‌اند تا مانع از آن شوندکه امريكايي‌ها از طريق گروه‌هاي تروريستي بين دو كشور جدايي ايجاد كنند.
نيروهاي حشدالشعبي عراق در ادامه عمليات «محمد رسول الله 2» توانستند بخش‌هاي چشمگيري از محور جنوبي منتهي به شهر استراتژيك «القيروان» عراق را از وجود تروريست‌هاي تكفيري داعش آزاد كنند. «القيروان» از اهميت زيادي برخوردار است چرا كه موصل و تلعفر را به مرزهاي سوريه متصل مي‌كند. علاوه بر اين، نيروهاي مردمي عراق از محورهاي مختلف تلاش مي‌كنند تا به مرز سوريه برسند. اين تحولات ميداني همزمان با انتشار گزارش‌هايي صورت مي‌گيرد كه بر اساس آن امريكا و انگليس از طريق اردن تلاش مي‌كنند مناطق مرزي عراق و سوريه را به تسلط خود درآورند تا بين دو كشور فاصله ايجاد كنند و مانع از دستيابي زميني ايران به دمشق و سپس سواحل مديترانه شوند. در پي انتشار گزارش‌ها و تحركات مشكوك امريكا در شمال شرقي و جنوب شرقي سوريه، محور مقاومت نسبت به هر گونه تلاش براي ايجاد منطقه حائل بين عراق و سوريه هشدار داد. مقامات بلندپايه عراقي از اتاق هماهنگي چهارجانبه (ايران، روسيه، عراق و سوريه) خواسته‌اند مانع ايجاد هر گونه منطقه حائلي ميان عراق و سوريه شوند. شبكه الميادين با اعلام اين خبر افزود: مسئولان اتاق عمليات چهارجانبه به زودي اقداماتي براي تأمين امنيت مرزهاي عراق و سوريه و ممانعت از ايجاد منطقه حائل ميان عراق و سوريه انجام خواهند داد.  
 
سوريه
گزارش‌هاي ميداني از سوريه حاكي از آن است كه نيروهاي مقاومت تلاش گسترده‌اي براي رسيدن به مرزهاي عراق آغاز كرده‌اند. محور اول از استان مركزي حمص آغاز شده است. اين استان با ديرالزور همجوار است. دومين محور از سمت شهر باستاني پالميرا شكل گرفته كه هدف اصلي آن رسيدن به شهر سخنه است كه درست مابين بزرگراهي قرار دارد كه پالميرا را به ديرالزور وصل مي‌كند. هدف نهايي عمليات از اين دو محور پايان دادن به محاصره شهر ديرالزور است كه حدود دو سال است در محاصره داعش قرار دارد و گفته مي‌شود نزديك به 7هزار نفر از نيروهاي دولتي سوريه در اين شهر گير افتاده‌اند. دمشق در طول دو سال گذشته از طريق هوايي كمك‌هاي اوليه و مورد نياز را براي اين نيروها پرتاب كرده است. گروه‌هاي مسلح تحت حمايت امريكا، انگليس كه در اردن آموزش ديده‌اند تلاش مي‌كنند زودتر به شهر ديرالزور برسند. محور سوم نيز متمركز بر گذرگاه تنف خواهد بود كه در مرز عراق و سوريه قرار دارد. اين گذرگاه در مسير بزرگراهي قرار گرفته كه دمشق را به بغداد وصل مي‌كند و به همين دليل از اهميت زيادي براي محور مقاومت برخوردار است.  
 
نگراني امريكا
تحركات جدي و گسترده نيروهاي مقاومت براي پاكسازي مناطق مرزي سوريه و عراق زنگ خطر را در ميان امريكايي‌ها ايجاد كرده است. پايگاه خبري النشره لبنان نوشت: وقتي كه امريكا دستور آماده‎باش براي همپيمانان خود صادر مي‎كند و تهديدات را در منطقه بيشتر مي‎كند، اين بدين معناست كه جنگ در عراق و سوريه پايان پيدا نكرده است و كيلومترها براي حشد الشعبي و ارتش سوريه باقي مانده است تا از طريق مرزها به هم برسند. بر اساس اين گزارش، امريكا نگران ميزان پيشروي ارتش سوريه در مناطق صحرايي به سمت ديرالزور يا خطوط گذرگاه‌هاي سوريه در مرزهاي عراق و همزمان پيشروي سريع حشد الشعبي در طرف مقابل است. امريكايي‎ها به‌خوبي مي‌دانند كه پيشروي ارتش سوريه و حشد الشعبي در دو برهه زماني و مكاني جداي از هم صورت نمي‎گيرد بلكه خط هماهنگي واحدي را با همكاري ايران و روسيه دنبال مي‌كنند و آن ممانعت از سيطره امريكا بر مرزها و گذرگاه‌هاي سوريه و عراق است.
 
تغيير مسير
همزمان با اين تحولات بعضي رسانه‌هاي غربي مدعي شدند ايران مسير جديدي را براي رسيدن به سواحل مديترانه باز كرده است. گاردين در گزارشي نوشت: در پي افزايش حضور نيروهاي نظامي امريكا در شمال شرق سوريه مقامات تهران و بغداد به اين فكر افتاده‌اند كه مسير دسترسي خود به ساحل مديترانه را تغيير دهند. به نوشته گاردين، اين كريدور 140 مايل طول دارد كه توسط سردار قاسم سليماني، فرمانده سپاه قدس ايران و حيدر العامري فرمانده نيروهاي حشدالشعبي عراق طراحي شده است و هدف آن جلوگيري از گسترش نيروهاي امريكايي است كه گفته مي‌شود براي مقابله با داعش در اين منطقه مستقر شده‌اند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار