کد خبر: 852271
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۹
دبير ستاد مركزي دارو‌ها و سموم سازمان غذا و دارو نسبت به مصرف داروهاي هورموني دامي مورد استفاده در پرورش عضلات دام به ويژه اسب‌هاي مسابقه در ورزش بدنسازي و پرورش اندام هشدار داد.
سازمان غذا و دارو، دكتر يسنا به‌منش افزود: داروهايي موسوم به استروئيدهاي آنابوليزان يكي از مهم‌ترين دسته داروهايي است كه در ورزشكاران، سوء‌مصرف مي‌شود، اين داروها نوعي مشتقات هورمون‌ مردانه يا تستسترون هستند كه از سوي متخصصان مربوطه در درمان كمبود اين هورمون‌ها يا در مشكلات خوني تجويز مي‌شوند.
 
وي افزود: اخيراً مشاهده شده كه داروهاي هورموني دامي - كه در پرورش عضلات دام به ويژه اسب‌هاي مسابقه مورد مصرف دارد- از طريق افراد غير مسئول و سودجو بين جوانان فعال در حوزه ورزش بدنسازي و پرورش اندام، توزيع مي‌شود.
 
دبير ستاد مركزي دارو‌ها و سموم سازمان غذا و دارو با اشاره به ميزان بالاي خطرات و عوارض اين داروها گفت: چون در توليد داروهاي دامي، بسياري از الزاماتي كه در توليد داروهاي انساني بايد رعايت شود، وجود ندارد، بنابراين تزريق داروي دامي احتمال وقوع مرگ را نيز به دنبال دارد.  به‌منش افزود: داروي دامي با مشخصات استفاده در حيوان تهيه شده و از طريق داروخانه‌هاي دامي و با نظر دامپزشك توزيع مي‌شود.
 
وي تصريح كرد: توزيع اين دارو به روش‌هاي ديگر، قاچاق محسوب مي‌شود و همين امر خطرات مصرف اين داروها را بيش از پيش خواهد كرد.  وي يادآور شد: متأسفانه در مواردي، فرد مصرف‌كننده با علم كامل به دامي بودن دارو و عوارض بالقوه مصرف آن، باز هم اصرار به مصرف داروي دامي مي‌كند كه خطرات جبران‌ناپذيري دارد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار