کد خبر: 852266
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
قرار بود پرتقال‌هاي مصري بازار شيب عيد را تأمين كند اما با گذشت دو ماه از فروردين ماه اين پرتقال‌ها همچنان در بازار تهران و شهرستان‌ها خودنمايي مي‌كنند.
نویسنده: بهناز قاسمی 

شب عيد هر سال فرصتي مي‌شود تا افراد تاجر با واردات گسترده كالا سود خوبي به‌دست آورند، اما وقتي اين عيد سال پاياني دولت باشد و انتخابات هم در پيش، حرص و ولع زيادي براي واردات در برخي از تجار نزديك به دولت شكل مي‌گيرد كه حرص و ولع سهم توليد داخل از بازار شب عيد را به حاشيه مي‌راند و در چنين شرايطي سخن از توليد داخل همچون تله است كه مي‌تواند سرمايه‌گذار داخلي را به ورشكستگي برساند. اوايل اسفند بود كه يكي از خبرگزاري‌ها خبر خريد 20 هزار تن پرتقال از كشور مصر را در خروجي خود قرار داد، مسئولان نيز در برابر اين خبر روزه سكوت گرفتند.
 
اما پس از مدتي، وزارت جهاد يخ زدگي پرتقال‌هاي داخلي را بهانه واردات اعلام كرد و در نهايت حسن صابري رئيس اتحاديه بارفروشان، موضوع ورود پرتقال مصري را به كشور تأييد كرد. گفته مي‌شد اين پرتقال‌ها متعلق به يك آقازاده دولتي بود كه بازار شب عيد را نجات داد. . .
به گزارش «جوان» تعاون روستايي اين پرتقال‌هاي مصري را در ايام نوروز در تهران به صورت بسيار محدود توزيع كرد و مدعي شد اين پرتقال‌ها در شهرستان‌ها توزيع شده است و تهراني‌ها عيد را با پرتقال‌هاي يخ زده و گران گذراندند. اكنون دو ماه از عيد نوروز مي‌گذرد و اين پرتقال‌ها همچنان در تهران و ساير شهرستان‌ها توزيع مي‌شود. حسين مهاجران رئيس اتحاديه ميوه و تره بار درخصوص توزيع اين پرتقال‌ها در گفت و گو با «جوان» گفت: بخشي از ميوه‌هاي وارداتي ذخيره و برخي توزيع شد، قيمت اين پرتقال‌ها در پايان اسفند بين۶ تا ۹ هزار تومان بود اما در حال حاضر قيمت آن به 3 هزار و 400 تومان كاهش يافته است. وي همچنين افزود: علاوه بر ۱۰۰ هزار تن پرتقال‌هاي دولتي بخش خصوصي نيز واردات داشته اما بعد از عيد مقادير بسياري از پرتقال‌هاي مصري كه در شهرستان‌ها به فروش نرفته بود به تهران برگشت داده شد، همين اتفاق باعث كاهش قيمت شده است، البته اين پرتقال‌ها در ميدان اصلي ميوه 3 هزار و 400 تومان و در سطح شهر بين ۵ تا ۷ هزار تومان به فروش مي‌رسد.
 
مهاجران از زيان صنف ميوه و تره بار در روزهاي پاياني اسفند خبرداد و گفت: صنف ما در تنظيم بازار ميوه شب عيد دخالت داشت اما به دليل تحويل پرتقال‌هاي يخ زده به اين صنوف و عدم استقبال بازار از اين ميوه‌ها متضرر شدند و شب عيد كه بيشترين سود كاسب است زيان دادند.
وي از پاسخ به اين پرسش كه آيا واردات پرتقال و مركبات با اين حجم كاردرستي بوده، خودداري كرد وافزود: وزارت جهاد كشاورزي خودشان بايد دراين خصوص پاسخ دهند، البته فعالان بازار از فروش سيب و مركبات در فصل بهار همزمان با عرضه ميوه‌هاي نوبرانه بهار هرسال گله‌مندند و معتقدند هرميوه بايد در فصل خودش عرضه شود اما دولت با سياست‌هاي غلط و بي‌منطقش باعث بروز چنين اتفاقاتي مي‌شود. به گفته يكي از فعالان بازار ذخيره‌سازي پرتقال‌هاي خارجي كه براي شب عيد خريداري و وارد شده بود، غير منطقي و حيف و ميل كردن بيت‌المال است چراكه اين ميوه‌ها با پول دولت تأمين شده بود و مردم در ايام نوروز يا ميوه‌هاي يخ زده خوردند يا پرتقال‌هاي خارجي گران.
 
وي از انباشت اين پرتقال‌ها در ميدان اصلي تهران خبر مي‌دهد و مي‌گويد: به دليل گرمي هوا، اين پرتقال‌ها پلاسيده شده و قابل استفاده نيست علاوه براين مشتري هم ندارند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار